پاریس حرف‌های واشنگتن را باور نمی‌کند

فرانسه درصدد سنگ‌اندازی دوباره در مذاکرات هسته‌ای

منابع فرانسوی به الحیات گفتند که فابیوس از این که مذاکرات هسته‌ای تنها میان واشنگتن و تهران پیش می‌رود چندان خرسند نیست.
فرانسه درصدد سنگ‌اندازی دوباره در مذاکرات هسته‌ای

دیپلماسی ایرانی: فرانسوی ها از توصیه های مذاکره کنندگان امریکایی با ایران چندان مطمئن نیستند. واشنگتن هم از تردیدهای پاریس مبنی بر احتمال وجود توافقی پشت پرده با تهران بر سر برنامه هسته ای اش نگران است. منابع فرانسوی به روزنامه الحیات گفتند که «این احتمال بسیار می رود که اولاند و وزیر امور خارجه اش، فابیوس در صورتی که ببینند اختلافات اساسی مثل تعداد سانتریفیوژها و مساله بازرسان آژانس و عدم نظارت کامل بر تاسیسات هسته ای به قوت خود باقی است، توافق نهایی با تهران را امضا نکنند.»

در حالی که قرار است همه چیز مطابق برنامه پیش برود، وزیر امور خارجه امریکا، جان کری از نگرانی های فرانسه ابراز تعجب می کند. او در دیدار با هم تای فرانسوی اش لوران فابیوس گفت: «ما همچنان بر این اعتقادیم که توافق نهایی باید تضمین دهد که مانع از دستیابی ایران به مواد لازم برای ساخت بمب هسته ای می شود.» اما بعضی اروپایی ها، در راس آنها فرانسه، چندان این اظهارات امریکا را باور ندارند.

همان منابع فرانسوی به الحیات گفتند که فابیوس از این که مذاکرات هسته ای تنها میان واشنگتن و تهران پیش می رود چندان خرسند نیست، و با امتیازهایی که طرف امریکایی بی توجه به مطالبات اروپایی ها در پرونده هسته ای داده، موافق نیست. آنها همچنین در ادامه افزودند: «نگاهی وجود دارد که اگر این مشکلات حل نشدند پاریس از امضای توافق نهایی با ایران خودداری کند.»

آن چه از تردیدهای فرانسه نسبت به مذاکرات دو جانبه واشنگتن و تهران مهم تر است، این است که پاریس می گوید باید بر سر بحران سوریه نیز به راه حل سیاسی رسید اما تا کنون هیچ نشانه ملموسی که نشان دهد اراده ای برای انجام چنین کاری وجود دارد، مشاهده نمی شود. به اعتقاد فرانسوی ها امریکایی ها چندان در این زمینه جدی نیستند. این مساله «از برخی مواضع امریکایی ها یا مواضع نماینده فرانسوی، جک میار استنباط می شود که بعد از دیدار با اسد گفت باید اسد را مسلح کرد.» به اعتقاد آنها «انجام چنین کاری به معنای دادن هدیه بسیار بزرگی به ایران و حزب الله است.» تردیدهای فرانسه حتی از این هم فراتر می رود، به اعتقاد فرانسوی ها «توافق هسته ای با ایران نتایج سیاسی بسیار بزرگی به دنبال خواهد داشت، برای این که دینامیک امریکایی – ایرانی واقعا قدرتمندی را ایجاد خواهد کرد.» دلیل چنین برداشتی افزایش دیدارهای دو جانبه وزرای امور خارجه امریکا و ایران، جان کری و محمد جواد ظریف علی رغم قطع بودن روابط دیپلماتیک دو کشور است. فرانسوی ها بر این اعتقادند که «بهار» این دیدارها به آن جا ختم می شود که دو طرف گفت وگوهای گسترده ای را برای تقویت و گسترش روابط اقتصادی در پیش بگیرند، که ممکن است در آن اروپایی ها سهمی از کیک بزرگ ایرانی نداشته باشند، آنها بر این باورند که دیگر زمان عقد قراردادهای ارزشمند با ایران به پایان رسیده و تهران ترجیح می دهد که این فرصت را به واشنگتن بدهد، و همه قراردهای تجاری بزرگ را با شرکت های امریکایی ببندد، قراردادهای که در مرحله پیش رو به آنها بسیار نیاز دارد.  

شکی نیست که پرونده هسته ای ایران یک پرونده ویژه اقتصادی شده است. اظهارات فرانسوی ها نشان می دهد که مذاکرات امریکایی ها و ایرانی ها که به زودی نتایج آن برای جهانیان روشن می شود، به مرحله گفت وگو بر سر بده بستان ها رسیده است. دیگر دستیابی ایران به سلاح هسته ای، محل جدل نیست، قضیه امروز رسیدن به یک توافق باارزش است، بر اساس دیدگاه فرانسوی ها این رئیس جمهوری امریکا، باراک «اوباما است که بر روی ایران حساب کرده است». حساب بر روی «شریکی برای تامین ثبات در خاورمیانه»، شریکی که هسته ای شده است و از این طریق مورد حمایت قرار گرفته است. کسی اگر تاریخ روابط امریکا – ایران را بخواند از نتایج آن شوکه نمی شود وقتی که می بیند گفت وگوهای میان دو کشور به پرونده هسته ای ختم شده است.

قطعا این توافق اوضاع در سوریه را تغییر می دهد، و حساب کردن واشنگتن بر روی تهران به این معنا است که نقش آن را در عرصه سیاسی سوریه پذیرفته است. بنابر این می توان انتظار داشت که معادلات نظامی نیز در عالم واقع تغییر کند و آن موقع هر گونه راه حل سیاسی ای به سود ایران تمام خواهد شد. البته این یک فرضیه است اما احتمال وقوع آن وجود دارد. در برابر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس راه حلی جز تعجیل در راه حل سیاسی باقی نمانده، بده بستان های غربی ها همگی مبتنی بر مصالح اقتصادی است، آنها می خواهند قبل از بسته شدن پرونده هسته ای ایران سودی هم به آنها برسد، قبل از این که معادلات در سوریه نیز به هم بخورد، در این صورت جایگاه ما در سوریه هم مثل عراق خواهد شد.

 

منبع: الحیات / ترجمه: سید علی موسوی خلخالی

کلید واژه ها: فرانسه لوران فابيوس پرونده هسته‌اي ايران توافق هسته‌اي


نظر شما :