تدوین طرح تحریم ایران با توصیه های موساد

۲۴ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۵:۰۳ کد : ۱۹۴۵۳۱۹ سرخط اخبار

نشریه تایم در گزارشی اختصاصی به نقل از برخی منابع آگاه نوشت در جریان سفر 7 سناتور ارشد آمریکایی به اسراییل در ژانویه سال جاری، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل با درخواست سناتورها برای جلسه توضیح سازمان موساد برای سناتورها درباره روند مذاکرات هسته ای با ایران مخالفت کرده است، اما با هشدار باب کورکر رییس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا مبنی بر ترک اسراییل ، دستور برگزاری جلسه را داده است.

به گزارش عصر ایران بر اساس این گزارش باب کورکر، رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در جریان سفر دو ماه پیش خود به اسراییل درخواست یک جلسه با موساد به منظور اطلاع یافتن سناتورها از روند و جریان مذاکرات هسته ای 1+5 با ایران می کند، اما دفتر نتانیاهو با این اقدام به دلیل آسیب رساندن به روند مذاکرات هسته ای مخالفت می کند.
 

سفر دو ماه پیش سناتورهای آمریکایی به اسراییل (سناتور کورکر نفر دوم از سمت راست تصویر)

 

تایم: تدوین طرح تحریم ایران از سوی سناتور کورکر با توصیه های موساد
 

کورکر از این اقدام دفتر نخست وزیر اسراییل ناخشنود می شود و تهدید می کند اگر چنین جلسه ای برگزار نشود اسراییل را ترک خواهد کرد، در نهایت با پا درمیانی " ران درمر "سفیر اسراییل در آمریکا، نتانیاهو موافقت می کند تا جلسه مزبور برگزار شود.

در این جلسه سناتورهای جمهوریخواه باب کورکر، جان مک کین، لیندسی گراهام و جان باروسو و سناتورهای دموکرات تیم کین و جو دانلی و سناتور مستقل آنگوس کینگ مشارکت داشتند.

در جریان این جلسه تامیر پاردو رییس موساد به سناتورهای آمریکایی می گوید طرح مشترک سناتورها کرک و منندز به احتمال زیاد ضربه ای جدی به مذاکرات وارد خواهد کرد و مذاکرات و توافق 16 ماهه مقدماتی ژنو را بی اثر خواهد کرد. او تحریم جدید ایران در شرایط مذاکرات را به پرتاب کردن نارنجک روی میز مذاکرات تشبیه می کند.

بر اساس این گزارش پس از توضیحات پاردو به سناتورها درباره مخرب بودن طرح تحریم جدید علیه ایران در شرایط مذاکرات بین ایران و 1+5 ، سناتور کورکر طرح جدید خود را با تعدیل طرح قبلی کرک – منندز و با در نظر گرفتن این ملاحظه تدوین کرده است.

در طرح کورکر تحریم های جدید تنها در صورت عدم انجام ایران به تعهدات توافق مقدماتی ژنو (نوامبر 2013) اعمال خواهد شد.

بر اساس گزارش تایم سناتور کورکر برای تدوین طرح جدیدی در مورد ایران به اطلاعات دقیق و جزئی از مذاکرات و توافق نامه مقدماتی ژنو نیاز داشت و به همین خاطر درخواست جلسه ای توضیحی با  موساد را کرده بود چون ظاهرا دولت اوباما از ارایه اطلاعات مذاکرات به سناتورها به دلیل محرمانه بودن روند مذاکرات خودداری کرده است.

طبق توافق ایران و گروه 1+5 ،مفاد مذاکرات محرمانه است و کشورهای دخیل در مذاکرات حق انتشار و درز اخبار از محتوای گفت و گوها را ندارند.

همزمان شب گذشته (شنبه شب) دنیس مک دانو رییس ستاد کارکنان کاخ سفید با ارسال نامه ای هشدار آمیز به سناتور کورکر ضمن هشدار به او درباره عدم تصویب طرح جدید علیه ایران، از او خواسته است دست نگه دارد تا مذاکرات جاری بین ایران و گروه 1+5 به نتیجه برسد.

در این نامه پیام تهدید کاخ سفید مبنی بر وتو کردن هر طرح جدید کنگره پیش از به نتیجه رسیدن احتمالی مذاکرات بار دیگر تکرار شده است.

کلید واژه ها: اسراییل سناتورها


نظر شما :