مردانی که در تکریت می‌جنگند

۲۵ اسفند ۱۳۹۳ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۴۵۳۸۹ سرخط اخبار

روزنامه شرق- شبه نظامیانی که در عراق می جنگند می گویند اسم چهار مرد، لرزه به اندام داعش می اندازد: حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس، هادی العامری و قیس الخزعلی. «دیوید کنر» در نشریه فارین پالیسی، از کریم النوری، سخنگوی سازمان بدر، نقل قول می کند که «حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و هادی العامری، بزرگ ترین ستارگان در کهکشان شبه نظامیان شیعه ای هستند که در بیرون راندن داعش از تکریت نقش داشته اند.»

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در واقع نقش هدایت و رهبری این نیروها را به عهده دارد و به طور منظم برای جلب حمایت از متحدان ایران، در خاورمیانه، سفر می کند. ابومهدی المهندس، رهبر گروه شبه نظامی کتائب، وابسته به حزب الله است او در سال١٩٨٣ به دست داشتن در انفجار بمبی در سفارت آمریکا در کویت، متهم شد. هادی العامری، فرمانده سازمان بدر، یکی از بزرگ ترین و مهم ترین گروه های شبه نظامی شیعه در عراق است. قیس الخزعلی نیز فرمانده گروه عصائب اهل الحق، به معنای متحدان پرهیزگار است.

این گروه ها در روزهای اخیر در گیر جنگ با گروه تروریستی داعش برای آزادی سازی تکریت، بزرگ ترین شهر سنی نشین عراق، هستند. ژنرال مارتین دمپسی روز ١٣اسفند، در برابر کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفت دوسوم از نیروهایی که در نبرد تکریت شرکت دارند، از شبه نظامیان شیعه ای هستند که از ایران پیروی می کنند. به گفته او یک سوم دیگر، نیروهای دولت عراق هستند. رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا افزود اگر نیروهای شیعه وابسته به ایران با شایستگی عمل کنند و تکریت را از شر گروه داعش نجات دهند، «این یک موضوع مثبت» در مبارزه با داعش خواهد بود. به گزارش آسوشیتدپرس، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: این علنی ترین پشتیبانی ایران از نیروهای عراقی در اشکال مختلف بوده است.

«جیمز کلاپر»، مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا، هم به تلویزیون «سی بی اس» گفته، معتقد است تهران «تعهدی بسیار جدی برای جنگ» با «گروه داعش» دارد و نیروهایی را برای مشاوره به این کشور اعزام کرده است. گفته می شود بیش از ۵۰گروه شبه نظامی شیعی و وابسته به ایران، در عراق فعالیت می کنند. این گروه ها به طور جدی در ارتش و پلیس عراق فعالیت می کنند و بخش زیادی از نیروهای عراق نیز توسط این گروه ها آموزش می بینند. بسیاری از این آموزش دیدگان فقط برای به عقب راندن جهادگرایان سنی به کار گرفته نمی شوند، بلکه در بسیاری موارد یک گارد پشتیبانی را تشکیل می دهند که از آنها برای کنترل مناطقی که باید تحت کنترل بغداد باشد، استفاده می شود.

سپاه قدس: در سال١٣٥٩ محمدعلی رجایی، رییس جمهور وقت ایران، در گفت وگویی که با نشریه هفته نامه پیام انقلاب، ارگان وقت سپاه پاسداران، داشت از منافع جمهوری اسلامی ایران سخن گفت و تاکید کرد: «نفع جمهوری اسلامی در این است که انقلاب را به دنیا صادر کند.» بدین ترتیب پایه های اولیه تشکیل سپاه قدس پی ریزی شد. به گزارش هفته نامه آسمان، از همان زمان جنبش های آزادی بخش ایران فعالیت های خود را با محوریت شهید محمد منتظری آغاز کرده و با «برادران لبنانی» دیدارهایی نیز داشتند.

 چند شماره بعد، نشریه سپاه پاسداران از «تشکیل سپاه قدس» خبر می دهد و در سرمقاله خود با اشاره به رفتار و کردار مقامات آمریکایی و حمایت آنها از صدام حسین در جنگ تحمیلی ایران و عراق، می نویسد: «اینک به موازات توطئه رسانه های صهیونیستی و امپریالیستی، از سوی انقلاب اسلامی، تشکیل «سپاه قدس» اعلام شده است. تشکیل سپاه قدس، از ارتش کشورهای اسلامی و مردم مبارز آنها، هم عمر کشورهای وابسته منطقه و هم زندگی جنایت بار و ننگین اسراییل را پایان خواهد داد... آنچه بر پیروزی حتمی سپاه قدس نوید می دهد پیروزی رزمندگان اسلام است که در «طریق القدس» فتح الفتوح آفریدند.» بدین ترتیب سپاه قدس با هدف از بین بردن «رژیم غاصب اسراییل» و اتحاد کشورهای مسلمان تشکیل شد. براساس گزارش ها سردار سلیمانی و سپاه قدس ایران در عملیات نظامی علیه داعش در تکریت نقش نظارتی داشته و در آماده سازی و تدارک نهایی برای حمله به داعش به منظور بازپس گیری شهر عراقی تکریت نقش مهمی ایفا کرده اند.

سازمان بدر: سپاه بدر شاخه ای از سپاه پاسداران است که از مجاهدین عراقی ای که یاران آیت الله سید محمد باقر حکیم و آیت الله سید محمد باقر صدر بودند، تشکیل شد، افراد این سپاه خود را از فداییان امام خمینی(ره) می نامیدند و مبارزه با رژیم بعثی عراق را جهاد فی سبیل الله می دانستند. این سپاه در عملیات کربلای دو و مقاطع دیگر جنگ هشت ساله شرکت داشت.

سپاه بدر در سال ١٣٦١ به وسیله آیت الله هاشمی شاهرودی تشکیل شد و پس از ٣٠ماه، رهبری آن به آیت الله سید محمد باقر حکیم منتقل شد. پس از سقوط حکومت صدام، رییس جمهور وقت عراق در سال ٢٠٠٣، سپاه بدر از یک مجموعه نظامی به مجموعه ای سیاسی به نام سازمان بدر تبدیل شد. سازمان بدر هم اکنون یک مجموعه سیاسی است که در انتخابات سیاسی نیز فهرست ارایه می کند. بخش نظامی سازمان بدر یکی از آماده ترین گروه های شبه نظامی شیعه در جنگ علیه داعش است. گفته می شود اعضای سپاه بدر در حال حاضر در وزارت کشور عراق نفوذ زیادی دارند.

کتائب حزب الله: تاریخ تاسیس کتائب حزب الله به چهار ماه قبل از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ برمی گردد. بیشتر فرماندهان آن جزو نیروهای مخالف رژیم صدام هستند. این گروه با اینکه جزو مخالفان سرسخت صدام حسین بود، اما با حمله آمریکا به عراق به شدت مخالف بود و پس از حمله نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا به عراق و سرنگونی صدام، جنگ این شبه نظامیان شیعه با نیروهای آمریکایی شروع شد. اولین عملیات کتائب حزب الله علیه آمریکا، مربوط به تاریخ ٢٣/۱۰/٢٠٠٣ در شهر بغدادو منطقه بلدیات بود که در آن یک نفربر آمریکایی هامر توسط یک بمب کنار جاده هدف قرار گرفته و منهدم شد. این سلسله عملیات ها تا سال٢٠١١، ادامه داشت. پس از خروج آمریکایی ها از عراق و آغاز بحران سوریه، کتائب حزب الله، به سوریه و یاری بشار اسد رفتند. این گروه از توانایی بالای امنیتی و عملیاتی برخوردار است، زیرا هدف آنها از ابتدا نفوذ به سرویس های اطلاعاتی آمریکا یا عراق بود.

عصائب اهل الحق: عصائب اهل الحق که با نام شبکه خزعلی نیز شناخته می شود، یکی از بزرگ ترین گروه های شبه نظامی شیعه است که در عراق و سوریه فعالیت می کند. عصائب اهل الحق از نظامیان شیعه ای هستند که پس از اشغال عراق به وسیله آمریکا، در گردان هایی موسوم به «مجامیع خاصه» و به فرماندهی شیخ «قیس الخزعلی» سازماندهی شدند. عصائب اهل الحق سپس در زمان هجوم داعش به عراق، ماموریت دفاع از عتبات عالیات را بر عهده گرفت.

کلید واژه ها: تکریت صدام سپاه قدس کتائب عصائب اهل الحق نظامیان شیعه


نظر شما :