برگه‌های توافق هسته‌ای به زودی روی میز ظریف و کری

۲۷ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۳:۵۲ کد : ۱۹۴۵۴۵۶ سرخط اخبار

المیادین گزارش داد: با ادامه فضای مثبت کنونی، برگه های توافقنامه بین ایران و آمریکا در چند روز آینده آماده امضا خواهد شد.

به گزارش «انتخاب»، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد مذاکرات هسته ای بالاخره به نتیجه ای خواهد رسید. ظریف با این کلمات، نتایج یکی از طولانی ترین مذاکرات خود با جان کری همتای آمریکایی اش را که پنج ساعت طول کشید، خلاصه کرد. ظریف سپس به بروکسل رفت و با وزرای امور خارجه فرانسه، انگلیس، آلمان و فدریکا موگرینی مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد. ظریف بر ادامه بعضی فاصله ها در مذاکرات تاکید کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: اما تناقضی در موضع آمریکا به چشم می خورد. محافل دیپلماتیک تاکید کردند آمریکاییها با دیدگاه ظریف موافقند، زیرا مذاکرات سریعتر از آنچه پیش بینی می شد در حال پیشرفت است، اما دیگر محافل آمریکایی مسئله تصمیمات دشواری را که ایران باید اتخاذ کند مطرح کردند.

محمد بلوط تحلیلگر مسایل سیاسی به المیادین گفت:«زمانی که گفته می شود ایران باید گزینه های دشواری را اتخاذ کند، در واقع از یک سو تلاش برای گرفتن امتیازات بیشتر از ایرانی ها و از سوی دیگر اطمینان دادن به تندروها به ویژه در کنگره است که مذاکره کننده آمریکایی هیچ امتیازی نخواهند داد. زمانی که آمریکایی ها درباره نزدیک بودن دستیابی به توافق و پیشرفت چشمگیر مذاکرات سخن می گویند، اطمینان دادن به ایرانیهاست که مذاکرات بیهوده نیست و توافقنامه نهایی هدف این مذاکرات است.»

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا از سفر همتای ایرانی اش به بروکسل استفاده کرد تا در جاده ساحل رودخانه لوزان دوچرخه سواری کند. سخنان کوتاه ظریف، چهره آشکاری را از روند مذاکرات ترسیم کرد. در چند روز آینده اگر تحول غیرمنتظره ای در آخرین لحظه رخ ندهد، شاهد انتقال از فضای خوشبینی و نگاه مثبت به برگه های آماده امضا خواهیم بود.

 

نظر شما :