واکنش به اظهارنظر صالحی درباره حل 90 درصدی مشکلات فنی

۲۷ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۳:۵۳ کد : ۱۹۴۵۴۵۷ سرخط اخبار

سومین دور مذاکرات وزرای خارجه ایران و امریکا درباره موضوع هسته ای دقایقی پیش در شهر لوزان سوییس پایان یافت.

به گزارش «انتخاب» ؛ محمد جواد ظریف و جان کری وزرای خارجه دو کشور از بعد از ظهر امروز به وقت محلی چهار ساعت درباره موضوع هسته ای ایران و موضوعات مرتبط با آن گفتگو کردند.

این گفتگوها پس از چهار ساعت ؛ در ساعت شانزده به وقت محلی برای استراحت مذاکره کنندگان دقایقی متوقف شد. پس از زمان استراحت گفتگوها به مدت حدود یک ساعت دیگر ادامه یافت. هلگا اشمیت معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در نشست های امروز حضور داشت.

علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان صبح امروز با اعلام پیشرفت در گفتگوهای فنی با همتای امریکایی اش گفت: تنها یک مورد باقی مانده است که ترجیح داده شد درباره این موضوع در جلسه وزرای خارجه و معاونان انها گفتگو و بجث شود.

کشورهای عضو گروه پنج بعلاوه یک و ایران دی سال گذشته توافق کردند توافقنامه ژنو را هفت ماه دیگر تمدید کنند و در این مدت گفتگوها را برای رسیدن به توافق نهایی ادامه دهند.

اوباما بخت رسیدن به توافق هسته ای را 50 - 50 می داند

کاخ سفید اعلام کرد باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا بخت رسیدن به توافق با ایران درباره برنامه هسته ای بحث انگیز تهران را همواره 50 - 50 می داند.

به گزارش «انتخاب» ؛ جاش ارنست، سخنگوی کاخ ریاست جمهوری آمریکا بدون اشاره به جزئیات مذاکراتی که در لوزان سوییس برای رسیدن به توافق سیاسی تا پایان ماه در حال برگزاری است، گفت: « رئیس جمهور معتقد است بخت رسیدن به توافق تغییر نکرده است .»

ارنست در پاسخ به سئوالی درباره اظهارات یک مقام ایرانی مبنی بر اینکه دو کشور درباره « 90 درصد مسائل فنی » به توافق رسیده اند، گفت: « برای ما این احتمال همچنان 50 به 50 است .»

سخنگوی باراک اوباما تاکید کرد برای اینکه این مذاکرات به نتیجه برسد « مقامات ایران از جمله کسانی که بر سر میز مذاکراه حاضر نیستند باید این توافقنامه را امضا کنند .»

وی افزود: « حقیقت این است که پیش بینی دقیق نتیجه مذاکرات دشوار است و این یک موضوع ناشناخته در مذاکرات به حساب می آید .»

به گفته جاش ارنست، « ایران باید تعهدات بسیار ویژه و بسیار دشواری را برای پاسخگویی به نگرانی های جامعه بین المللی درباره برنامه هسته ای خود به عهده بگیرد و همچنین بازرسی های فوق العاده وسیع را بپذیرد .»


نظر شما :