نقش‌ ایران می‌تواند نبرد در عراق را پیچیده‌ کند

۲۸ اسفند ۱۳۹۳ | ۱۴:۲۲ کد : ۱۹۴۵۴۹۷ سرخط اخبار

وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز چهارشنبه برای دفاع از مجوزی به مجلس نمایندگان رفته اند که می تواند راه را برای مداخله زمینی در کشورها به بهانه مبارزه با داعش، باز کند.

به گزارش فارس، اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا و مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح این کشور روز چهارشنبه برای دفاع از مجوز درخواستی کاخ سفید برای استفاده از قوای نظامی علیه گروه تروریستی داعش، در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان حضور یافتند. 

بسیاری از تحلیلگران معتقد هستند که این مجوز در صورت تصویب، راه را برای اقدام نظامی زمینی و اعزام گسترده نیرو باز می کند. کارتر در نشستی که دو هفته قبل در سنا برگزار شد، گفت این مجوز این اختیار را به رئیس جمهور می دهد که در هرکجای جهان به مبارزه با داعش بپردازد.

در بخشی از نشست امروز، اشتون کارتر در پاسخ به سوال «نیکی سونکاس» نماینده ماساچوست در مورد نقش ایران و همچنین نیروهای مردمی در عراق و این سوال که آیا این مسئله مبارزه با داعش را پیچیده نمی کند، با بیان اینکه این مسئله می تواند به بروز اختلافات فرقه ای منجر شود، گفت: «قطعا این امر مسئله را پیچیده می کند و به همین خاطر هم هست که باید به دقت بر اوضاع نظارت داشته باشیم.»

وی همچنین گفت واشنگتن از دولتی در عراق حمایت می کند که متشکل از مذاهب و گروه های مختلف جامعه این کشور باشد. او همچنین گفت عملیات ها و اقداماتی که خارج از کنترل دولت عراق صورت می گیرد، برای آمریکا نگران کننده است.

مارتین دمپسی هم در پاسخ به همین سوال، گفت که این مسئله فعالیت های آمریکا در عراق را پیچیده می کند. او اذعان کرد که نیروهای مردمی به دلیل موفقیت هایی که در مبارزه با داعش داشته اند، از محبوبیت برخودار هستند.

در بخش دیگری از این نشست، کارتر گفت واشنگتن به دنبال این نیست که تنها به شکست داعش بسنده کند، بلکه «می خواهیم به شکستی پایدار به آن ها تحمیل کنیم، که این هم نیازمند آن است که نیروهای محلی به مبارزه با آن بپردازند.»

«آدام دیک» تحلیلگر موسسه «ران پائول» چندی قبل در رابطه با مجوزی که امروز نمایندگان دولت آمریکا از آن دفاع کردند، نوشته بود: «در صورت تصویب این لایحه پیشنهادی، اوباما و همینطور جانشین وی از قدرت بیشتری برخوردار خواهند بود تا برای مدت 3 سال آن هم در هر گوشه ای از جهان، "آنگونه که رییس جمهور مناسب و ضروری تشخیص می دهد، برای مبارزه با داعش و نیز مبازه با افراد و گروه های وابسته، از نیروهای مسلح آمریکا استفاده کند...." این لایحه تبصره ای دارد که ظاهراً بهره گیری از نیروی نظامی را محدود می کند. بنا بر این تبصره اختیار و قدرت گسترده اعطایی به رییس جمهور "بهره گیری از نیروهای رزمی آمریکا را در تهاجمی طولانی مدت برای عملیات های زمینی مجاز نمی داند".»

دیک ادامه می دهد: «نگاهی سطحی به این طرح پیشنهادی، این ایده را به ذهن متبادر می سازد که بند "عملیات های زمینی تهاجمی طولانی مدت" در این لایحه به آن معناست که نیروهای زمینی آمریکا از درگیری در نبرد منع شده اند. اما با دقت و ملاحظه بیشتر می توان دریافت که این لایحه پیشنهادی ممکن است به استفاده نامحدود آمریکا از نیروی زمینی منجر شود و آن را توجیه کند.»

این گزارش افزود: «به واژه "تهاجمی"، در این تبصره که ظاهر محدود کننده، دقت کنید. ایالات متحده در ارائه تعریفی باز و گسترده از عملیات نظامی اش تحت عنوان "تدافعی"، سابقه طولانی داشته است. بر خلاف سنت غیر-تدافعی جنگ های آمریکا در مبارزه با سرخ پوستان، جنگ کره، و حمله به عراق، روایت رسمی دولت آمریکا از اعزام نیروهای نظامی به عنوان آخرین گزینه و تنها به منظور دفاع از مردم آمریکا در مقابل تهاجم دشمن امری مسبوق به سابقه و دیرپا بوده است. برای نمونه، توجیه اوباما برای بمباران عراق وسوریه به هنگام تشدید نبرد با داعش را به یاد بیاورید که اظهار داشت این اقدامات برای "دفاع" از کارمندان دولت آمریکا در خارج از مرزها، بایسته و ضروری است. همچنین به عبارت "طولانی مدت" دقت کنید. هیچ محدودیتی برای انجام عملیات نظامی زمینی "تهاجمی"، مادامی که این عملیات "طولانی مدت" نباشند، وجود ندارد.»

در ویدئویی افشاگرانه ای که در مورد این مجوز منتشر شده، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید می گوید متن پیشنهادی در طرح مذکور درباره استفاده از نیروهای زمینی، «عمداً مبهم» است چرا که «ما باور داریم این مهم است که بر دوش فرمانده کل قوا قید و بندها و فشارهای کمرشکن وجود نداشته باشد، چرا که وی نیازمند انعطاف پذیری است تا بتواند به پیشامدهایی که در درگیری های نظامی نامنظم اینچنینی به وجود می آیند، به درستی واکنش نشان دهد.»
 

کلید واژه ها: مبارزه با داعش کارتر


نظر شما :