به رای گذاشتن طرح نظارت کنگره بر توافق

۲۹ اسفند ۱۳۹۳ | ۰۲:۲۸ کد : ۱۹۴۵۵۱۹ سرخط اخبار

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا می گوید طرح نظارت کنگره بر توافق هسته ای احتمالی بین ایران و گروه ۱+۵ پنجشنبه هفته آینده به رأی گذاشته می شود.

به گزارش فارس، کمیته زوابط خارجی مجلس سنا روز پنجشنبه طرح نظارت کنگره بر توافق هسته ای احتمالی را پنجشنبه هفته آینده به رأی می گذارد.

این خبر را خبرگزاری رویترز به نقل از «باب کورکر»، رئیس این کمیته گزارش داده است.

این طرح که از سوی باب کورکر سناتور جمهوری خواه و رئیس کمیته روابط خارجی ارائه شده و مورد حمایت چند تن از دموکرات ها از جمله رابرت منندز قرار دارد، اجرای توافق هسته ای را به تصویب کنگره منوط می کند.

بر اساس این طرح، دولت باراک اوباما باید در صورت حصول هرگونه توافقی با ایران، آن را ظرف 5 روز به کنگره ارائه دهد. همچنین دولت مجاز نخواهد بود ظرف 60 روز پس از توافق و تا زمان بررسی از سوی کنگره، هیچ یک تحریم های ایران را لغو یا تعلیق کند.

کورکر ابراز امیدواری کرده است که این طرح در کمیته روابط خارجی مطرح شده و به تصویب برسد.

وی همچنین تلاش می کند تا موافقت دموکرات ها برای تصویب این طرح در سنا را به دست آورد. هرچند اوباما اعلام کرده که این طرح را وتو می کند، اما اگر شمار سناتورهای حامی طرح به بیش از دو سوم مجموع، یعنی 67 نفر از 100 سناتور، برسد، حق وتو از رئیس جمهور سلب می شود.

لیندسی گراهام سناتور ارشد جمهوری خواه اواسط اسفند گفت حامیان طرح بازبینی توافق هسته ای با ایران، به تنها یک رأی دیگر نیاز دارند تا رئیس جمهور آمریکا دیگر امکان وتوی این طرح را نداشته باشد.

گراهام که با شبکه فاکس نیوز گفت وگو می کرد، در این رابطه گفت: «الان به 66 (رأی) رسیده ایم. تمام جمهوری خواهان و 12 دموکرات با ما همراه شده اند.»
 


نظر شما :