تعویق بررسی طرح نظارت بر توافق در کنگره

۲۹ اسفند ۱۳۹۳ | ۲۰:۴۵ کد : ۱۹۴۵۵۳۸ سرخط اخبار

دو سناتور حامی طرح نظارت بر توافق هسته ای ایران و 1+5، شب گذشته با صدور بیانیه ای اعلام کردند بررسی این طرح را به 25 فروردین موکول کرده اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، سناتورهای جمهوری خواه و دموکرات آمریکا روز پنج شنبه با تعویق بررسی طرح نظارت بر توافق هسته ای با ایران، موافقت کردند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، در حالی که قرار بوده این طرح هفته آینده در کنگره به رأی گذاشته شود، سناتورهای حامی طرح اعلام کرده اند که این مسئله تا روز 14 آوریل (25 فروردین)، یعنی 2 هفته پس از ضرب الاجلی که طرف غربی برای رسیدن به چارچوب توافق مشخص کرده، به تعویق افتاده است.

رویترز مدعی شده است که این تصمیم پس از رایزنی های فشرده مقامات دولت آمریکا با کنگره صورت گرفته و هدف از آن دادن فضای بیشتر برای مذاکره و رسیدن به چارچوب توافق تا پایان ماه مارس بوده است.

طرح نظارت بر توافق هسته ای که از سوی باب کورکر سناتور جمهوری خواه و رئیس کمیته روابط خارجی ارائه شده و مورد حمایت چند تن از دموکرات ها از جمله رابرت منندز قرار دارد، اجرای توافق هسته ای را به تصویب کنگره منوط می کند.

بر اساس این طرح، دولت باراک اوباما باید در صورت حصول هرگونه توافقی با ایران، آن را ظرف 5 روز به کنگره ارائه دهد. همچنین دولت مجاز نخواهد بود ظرف 60 روز پس از توافق و تا زمان بررسی از سوی کنگره، هیچ یک تحریم های ایران را لغو یا تعلیق کند.

در حالی که کورکر روز گذشته اعلام کرده بود هفته آینده این طرح را به رأی می گذارد، آنطور که رویترز نوشته، دموکرات های حامی طرح از جمله منندز از این اقدام جلوگیری کرده اند، چراکه کاخ سفید اعلام کرده است تصویب چنین طرحی «تأثیر بسیار منفی» بر روند مذاکرات هسته ای با ایران دارد.

 هرچند باراک اوباما رئیس جمهور اعلام کرده که این طرح را وتو می کند، اما اگر شمار سناتورهای حامی طرح به بیش از دو سوم مجموع، یعنی 67 نفر از 100 سناتور، برسد، حق وتو از رئیس جمهور سلب می شود.

لیندسی گراهام سناتور ارشد جمهوری خواه اواسط اسفند گفت حامیان طرح بازبینی توافق هسته ای با ایران، به تنها یک رأی دیگر نیاز دارند تا رئیس جمهور آمریکا دیگر امکان وتوی این طرح را نداشته باشد.

با این حال، کورکر و منندز شب گذشته با انتشار بیانیه ای، اعلام کردند که تصمیم گرفته اند بررسی این طرح را به بعد از تعطیلات ابتدای ماه آوریل موکول کنند.

از ابتدای مذاکرات هسته ای ایران و گروه موسوم به 1+5، کنگره آمریکا در نقش بازیگر سخت گیر ظاهر شده و به صورت مداوم تهدید به افزایش تحریم ها کرده و در مقابل کاخ سفید اعلام کرده که مخالف تحریم بیشتر حین مذاکرات است.

تازه ترین دور از مذاکرات هسته ای ایران و 6 کشور از روز یکشنبه در شهر لوزان سوئیس با حضور وزیران خارجه ایران و آمریکا آغاز شده و انتظار می رود تا روز شنبه نیز ادامه داشته باشد.
 

کلید واژه ها: حامی طرح


نظر شما :