دیدار تاریخی دو رهبر اروپایی

۰۳ فروردین ۱۳۹۴ | ۰۵:۴۰ کد : ۱۹۴۵۶۱۱ سرخط اخبار
نخست وزیر یونان در حالی روز دوشنبه به دیدار صدراعظم آلمان در برلین می رود که این دیدار به عنوان آخرین تلاش ها برای نگاه داشتن آتن در منطقه یورو به شمار می رود.
 
به گزارش خبرگزاری مهر، عصر دوشنبه «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در برلین میزبان «الکسیس چیپراس» نخست وزیر یونان خواهد بود. این دیدار 57 روز پس از انتخاب چیپراس چپگرا به نخست وزیری یونان انجام می گیرد. این در حالی است که مقامات برلین معمولا دعوت از یک همپیمان اروپایی به برلین را تا این حد به تاخیر نمی اندازند. شاید یکی از دلایل این تاخیر محسوس تردیدهایی است که آلمان همچنان در مورد مواضع یونان دارد.
 
انتظار می رود مرکل در مراسم استقبال از چیپراس آداب کامل میزبانی را به جای آورده و دست دوستی کشورش را بار دیگر به سمت یونان دراز کند اما تضمینی وجود ندارد که یونانی ها باز هم آن را پس نزنند. به اعتقاد مقامات برلین، یونان به ویژه پس از روی کار آمدن چپ ها مسیر اشتباهی را در پیش گرفته که در نهایت منجر به خروج این کشور از منطقه یورو می شود.
 
در واقع دیدار مرکل و چیپراس که برخی از آن با عنوان دیدار سال صدراعظم آلمان با یک مقام خارجی یاد می کنند، آخرین تلاش یکی از اعضای اصلی و بنیانگذار اتحادیه اروپا برای نگاه داشتن یک عضو نه چندان مطلوب در منطقه یورو به شمار می رود. این دیدار به ویژه در زمان اوج تنش های سیاسی و مشاجرات لفظی بین مقامات برلین و آتن برگزار می شود.
 
طی هفته های اخیر مقامات آتن بارها آلمانی ها را به باد انتقاد گرفته و عباراتی را به کار بردند که خشم مقامات برلین از جمله «ولفگانگ شوبیله» وزیر اقتصاد را برانگیخت. این تنش با مشاجره «یانیس واروفاکیس» وزیر اقتصاد یونان با همتای آلمانی اش به اوج خود رسید. در ادامه نیز انتشار ویدیوی توهین واروفاکیس به آلمانی ها به این وضعیت دامن زد. هر چند وزیر اقتصاد یونان اتهامات وارد شده به خود را رد کرده و خواستار توقف «بازی رسانه ای» آلمان شده است.
 
اکنون سوالی که مطرح است این است که آیا سفر نخست وزیر یونان به آلمان خواهد توانست یخ روابط این دو همپیمان اروپایی را آب کرده و به اختلافات نهان و آشکار آنها پایان دهد؟ چنین به نظر می رسد که یونانی ها همچنان به آلمان به چشم قدرت متجاوز جنگ جهانی دوم و به کمک های مالی دریافت شده از اتحادیه اروپا نیز که بخش اعظم آن توسط این کشور پرداخت می شود، به چشم غرامت می نگرند.
 
با این حال مشخص نیست آلمانی ها تا چه زمان و تحت چه شرایطی حاضر به پرداخت این کمک برای بهبود چهره کشورشان در بین یونانی ها باشند. آنچه که در شرایط کنونی برای آلمانی ها مهم است، نگاه داشتن یونان در منطقه یورو است و این که در آتن به این کمک ها چه عنوانی داده می شود، اهمیتی ندارد. در بین دولتمردان آلمانی این باور وجود دارد که پیش از پذیرش هر گونه شکستی، باید تمام راه های ممکن را آزمود.  

کلید واژه ها: یونان برلین مقامات برلین آتن آلمانی ها


( ۱ )

نظر شما :