روسیه: لغو ممنوعیت تحویل اس-۳۰۰ فنی است

۲۷ فروردین ۱۳۹۴ | ۱۶:۱۶ کد : ۱۹۴۶۵۴۰ سرخط اخبار

سخنگوی رئیس جمهور روسیه گفت که لغو ممنوعیت تحویل سامانه دفاع موشکی اس-۳۰۰ به ایران موضوعی فنی است.

به گزارش تسنیم، "دمیتری پسکوف" سخنگوی رئیس جمهور روسیه گفت که لغو ممنوعیت تحویل سامانه دفاع موشکی زمین به هوای اس-300 به ایران یک موضوع فنی است.

پسکوف که در جمع خبرنگاران صحبت می کرد، در پاسخ به سوالی درباره احتمال پیچیده شدن روابط مسکو و اسرائیل به دلیل تحویل سامانه اس-300 به ایران گفت: هیچ چیزی برای اضافه کردن به آن چیزی که پیشتر درباره [تحویل به ایران] اس-300 بوده، وجود ندارد این موضوع به ضوابط قانونی ارتباط دارد.

"بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز گذشته در تماس با "ولادمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه نارضایتی اسرائیل از تصمیم مسکو برای تحویل سامانه دفاع موشکی اس-300 را ابراز داشت.

نتانیاهو در این تماس تلفنی به پوتین گفت که این موشک ها رویکرد تهاجمی ایران و بی ثباتی در خاورمیانه را افزایش خواهد داد.

نتانیاهو افزود: فروش این سلاح پیشرفته به ایران نتیجه مستقیم توافق خطرناکی است که هم اکنون بر روی میز میان ایران و 1+5 است.

به گزارش اسپوتنیک، از سوی دیگر کاخ کرملین در بیانیه ای اعلام کرد که پوتین به نتانیاهو اعلام کرده که سامانه دفاع موشکی اس-300 تنها جنبه دفاعی داشته و تهدیدی برای اسرائیل به شمار نمی آید.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز گذشته با صدور فرمانی ممنوعیت تحویل سامانه موشکی دفاع هوایی اس-300 به ایران را لغو کرد.

کرملین اعلام کرد: این فرمان ممنوعیت انتقال (شامل حمل و نقل هوایی) سامانه موشکی دفاع هوایی اس-300 از طریق روسیه و حمل آن به خارج از سرزمین های این کشور به سمت جمهوری اسلامی ایران همچنین در اختیار قرار دادن آن به جمهوری اسلامی ایران در خارج از سرزمین های روسیه را با استفاده از کشتی ها یا هواپیماهای حامل پرچم دولت روسیه لغو می کند.

در سال 2010 بود که طی دوران دمیتری مدودف، رئیس جمهوری وقت روسیه قرارداد 800 میلون دلاری فروش سامانه موشکی دفاع هوایی اس-300 را لغو کرد. در آن زمان روسیه اعلام کرده بوده در راستای تحریم های مصوب شورای امنیت سازمان ملل علیه کشورمان به خاطر برنامه هسته ای ایران، این اقدام را انجام داده است.

در مقابل نیز تهران نیز شکوائیه ای را برای دریافت غرامت 4 میلیارد دلاری از روسیه به دادگاه داوری ژنو ارائه کرد.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در بیانیه ای درباره لغو ممنوعیت تحویل سامانه دفاع موشکی اس-300 به ایران اظهار نظر کرد و گفت که تحریم داوطلبانه علیه تحویل سامانه دفاع موشکی اس-300 به ایران دیگر ضرورتی ندارد.

وی همچنین گفت: کشورهای گروه 1+5 اعلام کردند که در مذاکرات مربوط به برنامه هسته ای ایران پیشرفت صورت گرفته است. تحریم داوطلبانه تحویل سامانه اس-300 به ایران دیگر ضروری نیست.

لاوروف در ادامه افزود: سامانه اس 300 برای اسرائیل و دیگر کشورهای منطقه تهدیدی به شمار نمی رود. این سامانه یک سیستم دفاع موشکی است که ماهیت کاملا دفاعی دارد.

کلید واژه ها: اس-300 سامانه دفاع موشکی تحویل سامانه دفاع موشکی سامانه دفاع موشکی اس-300


نظر شما :