انتقاد مقام پیشین آمریکا به حضور سرکرده منافقین

با رجوی در یک جلسه؟ هرگز!

۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۰۰:۳۰ کد : ۱۹۴۷۰۷۳ اخبار اصلی آمریکا
حذف شدن نام مجاهدین خلق (منافقین) از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی، به این معنا نیست که این گروه به طور ناگهانی قابل اعتماد شده است و یا لیاقت مشارکت در امور را دارد.
با رجوی در یک جلسه؟ هرگز!

نویسنده: دیوید فرانشیس

دیپلماسی ایرانی: سازمان مجاهدین خلق (منافقین) گروه مخالف ایرانی ممکن است دیگر در فهرست تهدیدهای تروریستی آمریکا نباشد، اما نگرانی های مقام پیشین مقابله با تروریسم وزارت امور خارجه آمریکا در مورد این سازمان پایان نیافته است. دنیل بنجامین هماهنگ کننده پیشین مقابله با تروریسم وزارت امور خارجه آمریکا در پی حضور سرکرده این سازمان در جلسه استماع مجلس نمایندگان، از شرکت در این جلسه انصراف داد.

جلسه استماع در تاریخ 29 ماه آوریل در مقابل کمیته فرعی تروریسم و منع گسترش تسلیحات هسته ای بر تهدید داعش تمرکز دارد که اکنون بخش هایی از عراق و سوریه را اشغال کرده اند. مریم رجوی سرکرده شورای ملی مقاومت که سازمان مادر گروه هایی از جمله مجاهدین خلق است نیز در این جلسه سخنرانی خواهد کرد.

سازمان مجاهدین خلق تا سال 2012 در پی قتل شش آمریکایی در دهه 1970 در فهرست گروه های تروریستی قرار داشت. این سازمان چندین سال مبالغ هنگفتی را به بسیاری از قانونگذاران آمریکایی می داد تا در دفاع از این گروه سخنرانی کنند؛ در این میان می توان به اد رندل فرماندار پیشین ایالت پنسیلوانیا و رودی جولیانی شهردار پیشین نیویورک اشاره کرد که هر یک برای هر سخنرانی خود در دفاع از مجاهدین تا 30 هزار دلار دریافت می کردند.

دنیل بنجامین، هماهنگ کننده پیشین مقابله با تروریسم در وزارت امور خارجه آمریکا نیز قرار بود در جلسه 29 ماه آوریل وزارت امور خارجه آمریکا حضور یابد. اما وی روز دوشنبه اعلام کرد همراه با سرکرده این سازمان مخالف ایران در جلسه استماع در مورد داعش حضور نخواهد یافت، چرا که از نظر وی سازمان مجاهدین خلق هیچ تخصصی در  مورد داعش ندارد که بخواهد در مورد آن در جلسه سخنرانی کند.

بنجامین که اکنون رئیس برنامه مطالعات بین المللی در دانشگاه دارتموث است، در ایمیلی به فارن پالسی توضیح داد سازمان مجاهدین خلق همواره بر ایران تمرکز داشته است. وی گفت: «اکنون باید دید هدف رجوی از حضور در این هیات و در این جلسه چیست.» وی تصریح کرد: «حذف شدن نام این سازمان از فهرست سازمان های تروریستی خارجی، تصمیمی که من نیز در آن دخیل بودم، به این معنا نیست که این گروه به طور ناگهانی قابل اعتماد شده است و یا لیاقت مشارکت در امور را دارد.»

براد شرمن نماینده دموکرات از ایالت کالیفرنیا در توجیه این تصمیم گیری گفت: گذشته، گذشته است و نام این گروه دیگر در فهرست سازمان های تروریستی نیست.

اگرچه سازمان مجاهدین خلق (منافقین) بود که در مورد تاسیسات نطنز اطلاعات داد، اما در بسیاری موارد ادعاهای این گروه بی پایه و اساس و غیر قابل اطمینان بوده است. دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا بر این باور است که مجاهدین خلق با هدف از دور خارج کردن مذاکرات ایران، اطلاعات نادرست منتشر می کرده است. این سازمان در دوران مذاکرات اصرار داشت که ایران در حال ساخت تاسیسات هسته ای زیرزمینی است؛ اما وزارت امور خارجه آمریکا صحت این اطلاعات را رد کرد. این سازمان آخرین بار در واشنگتن در سال 2013 و در شرایطی مورد توجه قرار گرفت که اعضای آن در کمپ اشرف در عراق گرفتار شده بودند.

براد شرمن در توجیه دعوت از رجوی و در انتقاد از خودداری بنجامین از حضور در جلسه استماع تصریح کرد: «اگر قرار بود افراد را به این دلیل که تخصصی در زمینه عنوان رسمی جلسه استماع ندارند از جلسه حذف کنیم، بسیاری از صندلی ها خالی می ماندند.»

(به گزارش پرس تی وی، سازمان مجاهدین خلق در ماه دسامبر آشکارا از جنگجویان داعش و اقدامات تروریستی آنها حمایت کرد؛ اظهارات رجوی در این زمینه نشانه خشم و ناراحتی وی از همکاری های ایران و عراق در مبارزه با این گروه تکفیری بود. به گزارش خبرگزاری ایرنا، رجوی در بیانیه خود اعلام کرده بود اتخاذ تدابیر علیه داعش نقض آشکار توافقنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد است و اقدامات علیه داعش می بایست خیلی سریع متوقف شود.)

منبع: فارن پالسی / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: منافقین


نظر شما :