آغاز دیپلماسی آموزشی واشنگتن -تهران

۳۰ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۲:۱۲ کد : ۱۹۴۸۹۷۸ سرخط اخبار

یک هیات دانشگاهی آمریکایی در ماه گذشته سفری به ایران داشته است و از 13 دانشگاه و مرکز آموزشی و تحقیقاتی در ایران بازدید کرده است.

به گزارش عصر ایران این سفر که به ابتکار " موسسه آموزش بین المللی = IEE "  آمریکا انجام شده است با استقبال دو دولت و با حضور اساتیدی از دانشگاه های دولتی "بال "، " کالیفرنیای جنوبی" ، "پیتزر " ، " وِین" و راتجرز انجام شده است.

به گزارش وب سایت استار پرس " کن هالند" از اساتید دانشگاه دولتی بال در شهر مونسی ایالت ایندیانا به همراه 3 نفر از موسسه آموزش بین المللی و یک استاد از دانشگاه های کالیفرنیای جنوبی، پیترز، وِین و راتجرز به ایران سفر کرده اند.

هالند با اشاره به اینکه ایران کشوری بسیار امن و مردم آن بسیار مهربان بودند گفت در طی این سفر هیچ نگرانی امنیتی برای هیات آمریکایی پیش نیامد.

او با اشاره به استقبال اساتید و دانشجویان ایرانی می گوید ایرانی ها و دولت ایران مشتاقند همکار یهای علمی و دانشگاهی کشورشان با آمریکا توسعه یابد اما مشکل اصلی در این رابطه محدودیت های اعمال شده از سوی دولت آمریکا است.

هالند گفت در طی بازدید از ایران متوجه شدم هیچ دانشجوی آمریکایی در دانشگاه های ایران تحصیل نمی کند در حالی که ایرانی ها مایل اند امکان تبادل دانشجو و استاد  بین دانشگاه های دو کشور  برقرار باشد.

"آلن گودمن " رییس موسسه آموزشی بین المللی آمریکا (IEE) در یک نشست خبری درباره سفر این هیات دانشگاهی آمریکایی به ایران گفت:" دیپلماسی آموزشی در خط مقدم احیا و عادی سازی روابط بین دو کشور است و غالبا از این دیپلماسی پیش از برقراری و عادی شدن رابطه سیاسی استفاده می شود. این همان راهی بود که پیش از عادی سازی روابط آمریکا با کشورهایی چون چین و ویتنام در گذشته انجام شده بود و موسسه آموزشی بین المللی آمریکا هدایت این دیپلماسی آموزشی را در سال های گذشته در قبال کشورهایی جون کوبا و میانمار بر عهده داشته است.

استار پرس می نویسد "آلن گودمن" از "کن هالند" به دلیل تجارب موفق او از سفر مشابه در فوریه سال 2013 به میانمار برای سفر به ایران و همراهی با هیات آموزشی آمریکایی دعوت کرده است.

هالند رییس مرکز توسعه بین المللی دانشگاه دولتی بال (BSU) در شهر مونسی ایالت ایندیانا است.

او درباره سفر به ایران گفت در تمام دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی که از آنها بازدید کردیم از حضور  دانشجویان آمریکایی سوال کردیم اما پاسخ ها منفی بود و هیچ دانشجوی آمریکایی در دانشگاه های ایران مشغول تحصیل نبود در عوض بیشترین دانشجویان خارجی در دانشگاه های ایران از کشورهای عراق، تاجیکستان، افغانستان و کشورهایی چون چین، ژاپن و کره جنوبی و دانشجویان محدودی از برخی  کشورهای اروپایی هستند.

کن هالند گفت حسن روحانی رییس جمهوری ایران در نخستین حضور و سخنرانی خود در مجمع عمومی ملل متحد در سال 2013 از عادی سازی روابط با آمریکا استقبال کرد و گفت یکی از روش های مقدماتی در این راه همکار یهای آموزشی و دانشگاهی و تبادل اساتید و هیات علمی و دانشجویان است.

او افزود اشتیاق زیادی در طرف ایرانی برای توسعه همکاری های آموزشی و علمی با دانشگاه های آمریکا از جمله توسعه بورس های تحصیلی و فرصت های مطالعاتی بین دانشگاه های دو کشور دیده می شود.


نظر شما :