واشنگتن می‌خواهد معادلات ریاض را به هم بزند

فشار امریکا به عربستان این بار از طریق ویکی لیکس

۰۱ تیر ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۴۹۰۴۶ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
بسیاری از تحلیلگران بر این اعتقادند هم‌زمانی افشای اسناد وزارت امور خارجه استان توسط ویکی لیکس با سفر محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان به روسیه تصادفی نیست.
فشار امریکا به عربستان این بار از طریق ویکی لیکس

دیپلماسی ایرانی: ناظران می گویند انتشار هزاران سند نسبت داده شده به سفارت های عربستان در جهان هم زمان با سفر اخیر محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان به مسکو و دیدارش با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه کاری ساده و تصادفی نیست. این هم زمانی نشان از نگرانی غرب به ویژه ایالات متحده از سیاست های عربستان دارد که به نظر می رسد تلاش می کند منابع اصلی خرید سلاح های خود را تنوع ببخشد و قراردادهای کلانی را با کشورهای رقیب با واشنگتن امضا کند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، نتایج سفر امیر محمد بن سلمان به روسیه باعث نگرانی ایالت متحده شده است به ویژه که در پایان سفر تصمیم گرفته شد تا ملک سلمان، پادشاه عربستان سفری به مسکو و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز به ریاض سفر کنند تا عملا ثابت شود دو طرف وارد مرحله آب کردن یخ روابط شده اند. گویا دو طرف قرار است این بار بر اساس مصالح مشترک روابط خود را بازسازی کنند.

اخیرا روسیه پیام هایی به عربستان فرستاده بود که نشان از تمایل آن برای بهبود روابط با ریاض داشت. بارزترین آنها عدم استفاده از حق وتو علیه قطعنامه 2216 در شورای امنیت بود که به موجب آن از الحوثی ها می خواست که نیروهای خود را از شهرهایی که بر آنها مسلط شده اند، بیرون بکشند، اقدامی که بسیاری از تحلیلگران می گویند از نتایج سفر جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان به روسیه بوده است.

در عین حال عربستان نیز به دنبال یافتن متحدانی تازه است تا به این ترتیب نسبت به مواضع واشنگتن از خود واکنشی نشان داده باشد. عربستانی ها همچنان خورده می گیرند که نمی توانند عقب نشینی امریکا از اتحاد با آنها به سمت ایران را درک کنند.

آن چه باعث نگرانی مسئولان امریکایی می شود فقط قراردادهای تسلیحاتی نیست که عربستان با روسیه بسته، بلکه موفقیت مسکو در پر کردن خلاء موجود در روابط سرد واشنگتن و ریاض است. روسیه نه تنها می تواند از مزایای اقتصادی عربستان استفاده کند بلکه می تواند جایگاه دیپلماسی خود را نیز در خاورمیانه تقویت کند و مصالح استراتژیک امریکا را تحت تاثیر قرار دهد. برای همین روشن است که افشای دیپلماتیک اخیری که به نام ویکی لیکس انجام شده در حقیقت افزایش فشارها به عربستان است.

با این حال ناظران مسائل عربستان می گویند شیوه افشای اسناد، فارغ از این که چه کسی پشت افشای آنها است، برای مقام های عربستانی اهمیت ندارد و بعید است آنها به این راحتی حاضر به تغییر مواضع خود شوند. به ویژه که می بینند کاخ سفید در حال حاضر بر نقش منطقه ای ایران حساب کرده و به دنبال احیای جایگاه آن به عنوان پلیس منطقه است.

این اسناد فارغ از این که تا چه قدر می توانند صحیح باشند، نشان می دهند که مواضع عربستان تا چه اندازه نسبت به ایالات متحده تغییر کرده به ویژه بعد از آن که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا به سمت ایران متمایل شده است.

در یکی از این اسناد آمده که عربستان از سه سال پیش نسبت به مذاکرات هسته ای جاری با ایران تردید داشته است.

در یکی از سندهای دیگری که از سفارت عربستان در تهران به وزارت امور خارجه عربستان ارسال شده آماده است که ایالات متحده به استقبال از ایران رفته و از طریق یک میانجی ترک پیام هایی میان آنها رد و بدل شده است.

در اسناد افشا شده رقابت شدید عربستان با ایران کاملا روشن است، در یکی از این اسناد آمده که ریاض خواستار عدم اجازه به ایران برای استفاده از آسمان عربستان برای انتقال اسلحه به حماس از طریق سودان شده است.

در سند دیگری آمده که سعد حریری، نخست وزیر اسبق لبنان از سوی سوریه تهدید شده و اشاره شده است که رستم غزاله، رئیس سابق سازمان امنیت سوریه که اخیرا درگذشت، از یکی از روزنامه نگاران خواسته که به حریری بگوید: "می تواند آن چه برای پدر اتفاق افتاد برای پسر هم اتفاق بیفتد"، غزاله همچنین تهدید کرده است که سوریه می تواند از طریق پناهندگان فلسطینی مستقر در اردوگاه های سوری و لبنانی به عربستان سلاح بفرستد.

سایت ویکی لیکس تا کنون 60 هزار نامه دیپلماتیک که گفته می شود از نهادهای دیپلماتیک عربستانی به بیرون درز کرده و شامل شمار بسیاری از نامه های الکترونیک رد و بدل شده میان وزارت امور خارجه عربستان با دستگاه های سیاست خارجی کشورهای مختلف است، منتشر کرده است. ویکی لیکس اعلام کرده این بخشی از 500 هزار سندی است که در اختیار دارد و به زودی همه آنها را منتشر خواهد کرد.

بر بالای صفحه این اسناد که عموما به زبان عربی هستند، عبارت ها و عناوینی مثل "مملکت عربستان سعودی" یا "وزارت امور خارجه" یا "فوری" یا "سری" قید شده است.

وزارت امور خارجه عربستان نسبت به انتشار یا به اشتراک گذاشتن این اسناد در صفحات اجتماعی یا گروه های مختلف رسانه ای توسط شهروندان عربستانی هشدار داده و گفته است که انتشار این اسناد مفید نیست و می تواند به ضرر مصالح ملی کشور تمام شوند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ويكي ليكس عربستان و امريكا روسيه و عربستان


نظر شما :