الازهر مصر درباره ایران به سعودی ها چه گفت؟

۰۱ تیر ۱۳۹۴ | ۰۲:۰۶ کد : ۱۹۴۹۰۵۰ سرخط اخبار
همزمان با هشدار عربستان سعودی به شهروندان خود درباره خودداری از به اشتراک گذاشتن اسناد افشا شده جدید ویکی لیکس، الازهر بزرگترین موسسه علمی – دینی مصر به انتشار یک سند از این وبسایت درباره درخواست ایران برای برگزاری نشست تقریب مذاهب و اجازه گرفتن این موسسه از عربستان سعودی در این باره واکنش نشان داد.

به گزارش جام جم آنلاین، ویکی لیکس اعلام کرد که 500 هزار یادداشت و سند شامل مکاتبات دیپلماتیک سفارتخانه های عربستان سعودی را در کشورهای مختلف منتشر خواهد کرد و در اولین اقدام 61 هزار سند را روی خروجی اینترنت گذاشت.

وزارت خارجه عربستان در بیانیه ای به شهروندان خود هشدار داده است که از بازنشر و به اشتراک گذاشتن این اسناد خودداری کنند زیرا احتمال «جعلی» بودن این اسناد وجود دارد.

با این حال، بیانیه وزارت خارجه عربستان مستقیما اعتبار این اسناد را رد نمی کند و به احتمال جعل در این خصوص اشاره می کند.

نگرانی عربستان سعودی از انتشار این اسناد در شبکه های اجتماعی و هم افزایی انتقادهای شهروندی در کشوری است که هر سند افشاگر جدیدی می تواند جرقه ای را در بشکه باروت فعالان اجتماعی مترصد انتقاد بیندازد.

ویکی لیکس پیشتر سندی را منتشر کرده بود که طی آن پادشاه سابق عربستان سعودی (ملک عبدالله) از آمریکا خواسته بود که تاسیسات هسته ای ایران را بمباران کند و تصریح کرده بود که «سر این افعی را باید کوبید.»

اما این اولین و آخرین سند انتشاری ویکی لیکس مرتبط با ایران نبود.

در گزارش های روز گذشته (شنبه) رسانه ها آمده است: بر اساس اسناد جدیدی که سایت افشاگر ویکی لیکس منتشر کرده است سفیر عربستان در ایران به مقامات سعودی پیشنهاد داده است که از شبکه های ماهواره ای و رسانه های اجتماعی برای براندازی نظام در ایران استفاده کند.

سفیر عربستان در ایران با استناد به برخی از دلایل که در این سند ذکر می کند مدعی است که عربستان می تواند از شرایط موجود برای براندازی نظام ایران استفاده کند.

سفیر سعودی برای این منظور راه کارهایی را به عربستان سعودی پیشنهاد می دهد که از جمله آنها استفاده از شبکه های ماهواره ای عربی و انگلیسی زبان است که عرب های جنوب و غرب ایران را هدف قرار خواهد داد.

وی همچنین به عربستان پیشنهاد می دهد که از رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر علیه ایران استفاده کند و با استقبال از مخالفان ایران در خارج از آنها برای ضربه زدن به این کشور استفاده کنند.

یک سند جدید حالا، خشم موسسه الازهر مصر را برانگیخته است؛ سندی که در آن، «سعود الفیصل» وزیر خارجه وقت عربستان سعودی خطاب به پادشاه درگذشته عربستان، ملک عبدالله «جهت اطلاع» مدعی شد که «شیخ الازهر (احمد الطیب) به سفیر عربستان در قاهره گفته است که ایرانی ها برای موافقت با برگزاری نشست تقریب مذاهب اسلامی فشار آورده اند اما ما نمی خواهیم به تنهایی و بدون هماهنگی با پادشاهی سعودی تصمیمی در این باره بگیریم...»

انتشار این سند و تصویر آن در رسانه ها باعث واکنش از سوی موسسه الازهر و از زبان «عباس شومان» وکیل این موسسه با رد این سند گفت: الازهر یک موسسه مستقل در ارتباط با امور اسلامی است..الازهر بالاترین مرجع اهل سنت در جهان است.

شومان توضیح داد: تصمیم های الازهر و مواضع آن برگرفته از استنباط دینی و ملی است و از هیچ طرف یا دولتی دستور نمی گیرد با این حال با دولت های اسلامی درباره قضایای جهان اسلام هماهنگی می کند تا به تنهایی ایده ای را دنبال نکند که با بقیه کشورهای اسلامی تناسبی نداشته باشد.

راشاتودی گزارش داد، ژولیان آسانژ موسس سایت ویکی لیکس درباره انتشار اسناد جدید درباره عربستان سعودی گفت: مکاتبات عربستان افشاکننده و کنارزننده پرده از روی رژیمی دیکتاتوری است که نه تنها با اعدام 100 انسان در سال جاری جشن گرفته، بلکه به تهدیدی برای خود و همسایگانش نیز مبدل شده است.

اظهارات آسانژ با این عبارت ها در سایت ویکی لیکس ادامه می یابد: اسنادی که انتشارشان آغاز شده همچنین نشان دهنده بروکراسی و تمرکز گرایی شدیدی است که پادشاهی عربستان سعودی را اداره می کند.

بیانیه ویکی لیکس در این باره نوشته است: با در نظر گرفتن پرونده فاجعه بار پادشاهی عربستان درباره حقوق بشر، این پادشاهی همچنان همپیمان اول آمریکا و انگلیس در خاورمیانه است و علت این موضوع دارا بودن بزرگترین ذخایر نفتی جهان است.
 

کلید واژه ها: الازهر


نظر شما :