موقعیت اسلام‌گرایان در اروپا به خطر افتاد

اخوان المسلمین زیر ذره‌بین نهاد مبارزه با تروریسم انگلیس

۲۲ تیر ۱۳۹۴ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۴۹۷۹۶ اخبار اصلی اروپا خاورمیانه
این روزها لندن و دیگر پایتخت‌های اروپایی به طور جدی در پی کشف روابط جمعیت‌های اسلامی حامی تروریسم در عراق و سوریه برآمده‌اند. برای همین سراغ اخوان المسلمین نیز رفته اند.
اخوان المسلمین زیر ذره‌بین نهاد مبارزه با تروریسم انگلیس

دیپلماسی ایرانی: دستورات دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس مبنی بر اجرای دور جدیدی از دستورات ویژه مبارزه با تروریسم که به موجب آن کمیته های نظارتی انگلیس و نهادهای قضایی و پلیس به سراغ همه موسسه های خیریه فعال در بریتانیا می روند و چگونگی صرف پول های آنها را زیر نظر می گیرند، به مرحله اجرا در آمده است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، بعضی از این موسسه های خیریه تلاش دارند هویت حقیقی خود را مخفی نگه دارند و نگویند که طرف های حسابشان چه کسانی هستند. اما دستوری که دیوید کامرون صادر کرده به نظر می رسد به زودی حقایق بسیاری را نسبت به این گروه ها افشا می کند و احتمالا ماهیت بسیاری از جمعیت ها و گروه های اسلامی از جمله جماعت اخوان المسلمین را افشا کند. مساله ای که بسیاری از تحلیلگران می گویند باعث می شود به زودی جامعه جهانی شاهد حقایق شوک آور بسیاری نسبت به کارهای این بنیادها و موسسات خیریه از جمله گروه های وابسته به اخوان المسلمین باشد.

در همین رابطه روزنامه تایمز لندن در صفحه نخست خود گزارشی را منتشر کرده که نشان می دهد یکی از این جمعیت های خیریه بیش از 8 میلیون پوند را سرمایه گذاری کرده و آپارتمان هایی را در شهر لیدز خریداری کرده و به دانشجویان دانشگاه لیدز اجاره می دهد. این موسسه درآمد ناشی از این کار را صرف فعالیت ها و موسسه های خود در بریتانیا و دیگر نقاط اروپا می کند. بنا به این گزارش این جمعیت که نام "اروپا تراست – موقوفه اروپا" را بر خود دارد حامی مالی اتحادیه سازمان های اسلامی در اروپا است. وزیر کشور بریتانیا در سال 2010 اعلام کرده بود که این موسسه نماینده جماعت اخوان المسلمین در سراسر بریتانیا است. این موسسه همچنین تعدادی مدارس دینی که زبان عربی آموزش می دهند در اختیار دارد که از جمله آنها مرکز اسلامی در ولز است که قاتلان سرباز انگلیسی، لی رگبی در آن آموزش دیده بودند.

در همین رابطه کارشناسان مسائل اخوان المسلمین می گویند که اخیرا و در پی فشارهایی که به این جماعت وارد شده آنها اموال خود را از بعضی کشورها خارج کرده و شبکه ای ذخیره برای تامین مالی عملیات و فعالیت های موسسات وابسته به خود ایجاد کرده اند.

اروپا تراست ادعا می کند که موسسه خیریه مستقلی است. در وبسایت خود نیز هیچ جدول کاری که نشان دهد فعالیتی غیر از فعالیت عام المنفعه انجام می دهد نیز مشاهده نمی شود. در وبسایت این شبکه آمده است که "موسسه خیریه ای است که تلاش می کند فرصت شغلی ایجاد کند و نوعی زندگی عادلانه برای همگان به وجود آورد." در گزارش سالانه ای که این موسسه منتشر کرده نیز آمده است که اعضای آن تلاش دارند در نهایت دقت "گامی برای خدمت به دین اسلام بردارند."

این در حالی است که گزارش ها حاکی از آن است که این جمعیت خیریه تحت عناوین مختلف موسسات دیگری را تشکیل داده تا به مجموعه ای از شبکه های اسلامی در سراسر اروپا از جمله به اتحادیه سازمان های اسلامی در اروپا کمک مالی برساند.

مدیر اجرایی موسسه اروپا تراست بر عهده فردی عراقی موسوم به احمد الراوی است که به طور غیر رسمی نمایندگی جماعت اخوان المسلمین در سراسر اروپا را بر عهده دارد و با اتحادیه سازمان های اسلامی در اروپا ارتباطات تنگاتنگی دارد. مقر این موسسه در حال حاضر در لسترشایر انگلیس است.

استفان مرلی، متخصص مطالعات جماعت اخوان المسلمین در سطح جهانی در این باره می گوید: «روابط موسسه اروپا تراست با سازمان ها و موسسه های اسلامی در اروپا دامنه دار است و نمی توان منکر شد که صندوق های توسعه ای که این شبکه راه انداخته به نوعی با دیگر موسسه های اسلامی در اروپا ارتباط دارند.»

پیش از این الراوی گفته بود که اتحادیه سازمان های اسلامی در اروپا روابط بسیار نزدیک و خوبی با جماعت اخوان المسلمین دارد و در بسیاری موارد با آن هم نظر هستند. اما الراوی اکنون می گوید هر کس که خیال کند اتحادیه سازمان های اسلامی نماینده جماعت اخوان المسلمین است اشتباه کرده است.

روزنامه تایمز می نویسد که بعضی از اعضای هیات امنای اتحادیه سازمان های اسلامی کسانی هستند که برخی کشورهای اروپایی و نهادهای وابسته به سازمان ملل آنها را در فهرست حامیان مالی تروریسم قرار داده اند.

تا به حال دولت انگلیس یا نخست وزیر این کشور چیزی درباره روابط جماعت اخوان المسلمین با جمعیت های خیریه بر زبان نیاورده اند.

جماعت اخوان المسلمین همواره تلاش کرده از قوانین آسانگیر انگلیس و اروپا در جهت پیشبرد منافع خود نهایت استفاده را ببرد اما اخیرا وضعیت در لندن و دیگر پایتخت های اروپایی تغییر کرده و دولت های اروپایی به طور جدی در پی کشف روابط جمعیت های اسلامی حامی تروریسم در عراق و سوریه برآمده اند و می خواهند در همین چارچوب روابط اخوان المسلمین با آنها را نیز کشف کنند.

اخوان المسلمین در مصر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی جزء فهرست گروه های تروریستی قرار گرفته اما هنوز در انگلیس و بسیاری از کشورهای غربی وارد فهرست گروه های تروریستی نشده است.

دیوید کامرون، در ماه گذشته میلادی دستور به بررسی فعالیت های گسترده جماعت اخوان المسلمین در سراسر بریتانیا داد اما هنوز نتایج این بررسی ها اعلام نشده است.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اتحادیه سازمان های اسلامی اخوان المسلمين انگليس


نظر شما :