کری در کنگره: تسلیم محض ایران، رؤیاپردازی است

۰۲ مرداد ۱۳۹۴ | ۲۳:۲۰ کد : ۱۹۵۰۴۰۹ سرخط اخبار

وزیر امورخارجه آمریکا در سنا تصریح کرد توافق وین همان توافقی است که به دنبال آن بودیم. 

 
به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری صداوسیما، جان کری در جلسه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: «جناب کورکر رئیس کمیته، جناب کاردین عضو ارشد کمیته و دیگر اعضای این کمیته که دوستان و همکاران سابق من هستید، من از اینکه این فرصت به من داده شده است تا با شما درباره توافق جامعی صحبت کنم که ما و شرکایمان در گروه 1+5 با ایران درباره آینده برنامه هسته ای این کشور به آن دست یافته ایم، قدردانی می کنم. 
 
کشورهای انگلیس، روسیه، فرانسه، چین و آلمان نیز در این مسیر با ما همراهی کردند. آنها نیز درک بسیار خوبی از این مسئله و چالشهای مطرح دارند.
 
 این کشورها در کنار آلمان در قالب گروه پنج بعلاوه یک، همکاری و همگی کمک کردند و همه آنها بخشی از این بحثها بودند. بنابراین ما فقط به این نباید نگاه کنیم که ما چه مذاکراتی داشتیم بلکه به اقدامات جامعه بین المللی و پنج بعلاوه یک زیر نظر سازمان ملل متحد در این مذاکرات نگاه می کنیم. آنها ابله نیستند. آنها کارشناس هستند. همه آنها کارشناس حوزه فناوری هسته ای، راستی آزمایی و حوزه های دیگر هستند. آنها افرادی باهوش هستند. 
 
آنها در کل زندگی حرفه ای خود در این حوزه ها فعالیت داشته اند. آنها با این توافق همراهی کرده اند. دو وزیر دیگر کمیته نیز در این جلسه حضور دارند که کمک بسیار ارزشمندی برای رسیدن به این توافق ، ارائه کردند. این دو نفر عبارتند از جک لو وزیر خزانه داری و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا. می خواهم از همه شما به علت نقشی که کنگره در رسیدن به این نقطه ایفا کرده است و بویژه از تلاشهای جدی این کمیته در تصویب تحریم هایی تشکر کنیم که به هدفشان نائل آمدند و سبب شدند مذاکرات جدی و سازنده ای ای با ایران داشته باشیم. وقتی تحریم های ایران را تصویب کردیم من ریاست این کمیته را برعهده داشتم. همه ما آن بحثها را به خاطر داریم. 
 
ما به اتفاق آراء، آن تحریمها را تصویب کردیم. این تحریمها نقش بسیار سازنده ای در آوردن ایران به سر میز مذاکرات ایفا کردند و به صراحت مشخص کرد که ما می خواهیم مذاکرات جدی و سازنده ای با ایران داشته باشیم. 
 
کری افزود: از روزی که این گفتگوها آغاز شد ما به صراحت اعلام کردیم که هیچ چیزی کمتر از توافق خوب را نخواهیم پذیرفت. ما به صراحت از همان ابتدا مشخص کردیم منظورمان چیست یعنی توافقی که همه چهار مسیر دستیابی به بمب اتمی را مسدود کند یعنی دو مسیر از طریق اورانیوم و یک مسیر فراوری پلوتونیوم و یک مسیر مخفی. ما استانداردهای خود را مشخص کردیم. ما معتقدیم به این استانداردها دست یافته ایم. 
 
کری افزود.. پس از حدود دو سال گفتگوهای بسیار فشرده، واقعیتها با صراحت روشن شده است و آن اینکه، طرح اعلام شده در هفته گذشته در وین، واقعا همان توافقی است که سبب بسته شدن مسیرهای مذکور می شود و به ما تضمین هایی می دهد تا در کل حیات ان پی تی ، مشارکت ایران بوجود بیاید و ما بدانیم ایران چه کارهایی انجام می دهد. 
 
در بخش مکتوب منتشر شده از سخنان جان کری که پیش از آغاز جلسه مذکور منتشر شد نیز تصریح شده است: این توافق همان توافق خوبی است که به دنبال آن بودیم. براساس مفاد آن، ایران باید 98 درصد از ذخایر اورانیوم غنی شده خودش، دو سوم از سانتریفیوژهای نصب شده و قلب رئاکتور آب سنگین خودش را کنار بگذارد. براساس این طرح، ایران از تولید اورانیوم غنی شده با خلوص بالا و پلوتونیوم قابل استفاده برای تسلیحات هسته ای به مدت 15 سال بازداشته خواهد شد. 
 
ایران مشمول جامع ترین و گسترده ترین اقدامات راستی آزمایی و شفاف سازی خواهد شد که تاکنون از طریق مذاکره حاصل شده است. در نتیجه، اگر ایران فریبکاری کند، ما به سرعت قادر خواهیم بود به این مسئله پی ببریم و پاسخ متناسب بدهیم. بسیاری از این اقدامات نه برای 10 یا 15 یا 20 سال بلکه برای کل دوره زمانی برنامه هسته ای ایران به قوت خود باقی خواهند ماند و درنتیجه ما را قادر خواهند ساخت تا به گونه ای قابل راستی آزمایی اطمینان حاصل کنیم که این برنامه ماهیت منحصرا صلح آمیز خواهد داشت. 
 
کری افزود.. دو سال پیش، وقتی مذاکرات ما شروع شد ما با ایرانی مواجه بودیم که که در مرکز ساخته شده در مکانی مخفی و مدفون در زیر کوه به غنی سازی 20 درصدی مشغول بود و به سرعت درحال انبار کردن اورانیوم غنی شده بود و حدود 20 هزار سانتریفیوژ هسته ای نصب کرده بود و رئاکتور آب سنگینی را می ساخت که می توان از آن برای تولید پلوتونیوم قابل استفاده در ساخت بمب اتمی با میزان یک یا دو بمب در سال استفاده کرد.
 
 در آن زمان، کارشناسان می گفتند زمان رسیدن ایران به زمان به اصطلاح فرار هسته ای یعنی زمان لازم برای داشتن مواد شکافت پذیر به اندازه کافی برای ساخت بمب، دو تا سه ماه است. اگر توافق اخیر رد شود، ما بار دیگر به این وضع بازخواهیم گشت و فقط یک تفاوت با گذشته نیز وجود خواهد داشت و آن اینکه، حمایت دیپلماتیکی که در سالهای اخیر به صورت مستمر جمع کرده ایم، یک شبه محو خواهد شد. اجازه بدهید تاکید کنم گزینه جایگزین برای توافقی که به آن دست یافته ایم، توافق بهتر نیست و توافقی نیست که مستلزم تسلیم کامل ایران باشد. 
 
باید به صراحت و به زبان ساده بگویم که این تصوری، خام است. گزینه پیش روی ما انتخاب بین دو گزینه است. گزینه اول اینکه اطمینان حاصل کنیم برنامه هسته ای ایران محدود و به شدت تحت نظر است و اینکه این برنامه کاملا صلح آمیز است. گزینه دوم این است که هیچ توافقی وجود نداشته باشد.
 
هدف ما برچیدن کل برنامه هسته ای ایران نبود
 
وزیر امورخارجه آمریکا تصریح کرد هدف ما برچیدن کل برنامه هسته ای ایران نبوده است.
 
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، جان کری در بخش دیگری از سخنانش در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: «جناب رئیس کمیته در سخنان اولیه خود گفت که ما با این توافق، هرچه ایران خواسته است به آن داده ایم.(خنده کنایه آمیز) اما آنها هرچه می خواهند دارند. ایران 10 سال پیش یا قبل تر از آن، این توانایی را به دست آورد. ایران به توان تولید سوخت هسته ای دست یافته است.
 
 وقتی ما مذاکرات را شروع کردیم ایران مواد شکاف پذیر به اندازه کافی داشت تا 10 تا 12 بمب اتمی بسازد. ایران 19 هزار سانتریفیوژ داشت. این درحالی است که در سال 2003، فقط 163 سانتریفیوژ داشت یعنی زمانی که دولت قبلی آمریکا با ایران درباره همین مسئله درگیر بود. بنابراین، این سوال درست نیست که بگوییم هرچه ایران می خواست به آن داده ایم. 
 
سوال مطرح این است که چگونه برنامه هسته ای ایران را به عقب می راندیم و چگونه برنامه تسلیحاتی آنها را برمی چیدیم و نه کل برنامه آنها. باید دانست چه چیزی روی میز است. ما قصد داشتیم توان ایران برای ساخت بمب اتمی را از بین ببریم و به این هدف دست یافتیم.»
 
 ایران باید پروتکل الحاقی را در مجلس تصویب کند
 
وزیر امورخارجه آمریکا تصریح کرد ایران باید پروتکل الحاقی را در مجلس تصویب کند. 
 
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، جان کری در بخش دیگری از سخنانش در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: «هیچکس (در دولت آمریکا) هرگز درباره برچیدن کل برنامه هسته ای ایران سخن نگفته است. وقتی این سخنان مطرح می شد ایران از 163 سانتریفیوژ به 19 هزار سانتریفیوژ رسید. همه کسانی که در اینجا هستند می دانند گزینه های مطرح برای جلوگیری از این کار کدامند. این گزینه، اقدام نظامی نامیده می شود زیرا در غیر این صورت، این فعالیت متوقف نمی شد.
 
 ایران این مسئله را ثابت کرده است. ایران در طول این سال ها، این مسئله را ثابت کرد. براساس مفاد این توافق، ایران موافقت کرده است 98 درصد از ذخایر اورانیوم غنی شده خودش را به صورت داوطلبانه برچیند و نابود کند و دو سوم از سانتریفیوژهای نصب شده خودش را برچیند و قلب رئاکتور آب سنگین خودش را خارج کند و آن را با سیمان پرکند. 
 
ایران موافقت کرده است از تولید و استحصال اورانیوم غنی شده با خلوص بالا و پلوتونیوم قابل استفاده برای ساخت تسلیحات هسته ای دست کم برای مدت 15 سال خودداری کند. اگر ایران انجام این کارها را آغاز کند، ارنست مونیز و دیگران به ما خواهند گفت و ما بلافاصله مطلع خواهیم شد. 
کری افزود.. در عین حال ایران پذیرفته است پروتکل الحاقی را بپذیرد. 
 
پروتکل الحاقی نتیجه شکست در تجربه کره شمالی است و درنتیجه آن، دسترسی بیشتری بوجود می آید و براساس آن می توانیم دقیقا بدانیم ایران چه کارهایی انجام می دهد. پیش از آن که تحریم های سازمان ملل متحد در پایان این فرایند، برداشته شود، ایران باید پروتکل الحاقی را تصویب کند. ایران باید پروتکل الحاقی را از طریق مجلس تصویب کند. ایران موافقت کرده است از روز نخست (اجرای توافق) به پروتکل الحاقی پایبند باشد. 
 
 تسلیم محض ایران، رویاپردازی است
 
وزیر امورخارجه آمریکا تصریح کرد تسلیم محض ایران، رویاپردازی است.
 
جان کری در بخش دیگری از سخنانش در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره توافق هسته ای گفت: «علاوه بر این اقدامات، تدابیر دیگری هم براساس این توافق در نظر گرفته شده است که در طول این جلسه استماع به آن خواهیم پرداخت. اگر ایران به تعهدات خودش عمل نکند، ما از مسئله مطلع خواهیم شد و به سرعت به این مسئله پی خواهیم برد و قادر خواهیم بود پاسخ مناسب بدهیم به این صورت که تحریمها را بار دیگر اعمال کنیم و کار را ادامه بدهیم تا به بدترین گزینه هایی برسیم که در حال حاضر مطرح است. 
 
هیچیک از این گزینه ها هرگز و در هیچ زمانی از روی میز کنار گذاشته نمی شود. بسیاری از تدابیر درنظر گرفته شده در این توافق، برای فقط 10  سال یا فقط برای 15 سال یا فقط برای 20 سال یا فقط برای 25 سال نیستند. تدابیری برای هریک از این دوره ها در نظر گرفته شده است که برای همیشه خواهد بود یعنی تا زمانی که ایران در ان پی تی بماند. باید توجه داشت که کره شمالی از ان پی تی خارج شد. ایران از ان پی تی خارج نشده است.
 
کری افزود.. باید بخاطر داشت دو سال پیش وقتی مذاکرات ما شروع شد با ایرانی مواجه بودیم که اورانیوم را به میزان 20 درصد غنی سازی می کرد آن هم در مرکزی که مخفی بود و در زیرزمین مدفون شده بود. در آن زمان ایران به سرعت در حال انبار کردن اورانیوم غنی شده با خلوص بالا بود و حدود 20 هزار سانتریفیوژ هسته ای را نصب کرده بود. ایران در آن زمان در حال احداث رئاکتور آب سنگین بود که می توانست از آن برای ساخت پلوتونیوم قابل استفاده برای ساخت تسلیحات به میزان یک یا دو بمب (اتمی) در سال استفاده کند. 
 
کارشناسان ارزیابی می کنند که زمان فرار هسته ای یعنی زمان فرار به سمت استفاده از مواد شکافت پذیر برای ساخت یک سلاح هسته ای، در آن زمان حدود دو تا سه ماه بود. اگر این توافق رد شود، ما بلافاصله به همین واقعیت(گذشته) باز می گردیم با این تفاوت که حمایت دیپلماتیکی که از کشورهای دیگر به دست آورده ایم و جمع شده است، یک شبه از دست خواهد رفت.
 
کری گفت.. اجازه بدهید تاکید کنم گزینه جایگزین برای توافقی که به آن دست یافته ایم، آن گونه که برخی تبلیغات تلویزیونی به صورت ناصادقانه می گویند توافق بهتر نیست و توافقی رویایی نیست که مستلزم تسلیم کامل ایران باشد. باید به صراحت و به زبان ساده بگویم که این تصور، رویاپردازی است. همه سازمانهای تشکیلات اطلاعاتی ما این سخن را می گویند و این سخن را تایید می کنند.گزینه پیش روی ما انتخاب بین دو گزینه است. گزینه اول اینکه اطمینان حاصل کنیم برنامه هسته ای ایران محدود و به شدت تحت نظر است و اینکه این برنامه کاملا صلح آمیز است. گزینه دوم این است که هیچ توافقی وجود نداشته باشد. انتخاب بین این دو گزینه است.
 
 واقعیت این است که یکصد و نود و هشت کشور عضو ان پی تی هستند. پنج کشور از این جمع ، قدرتهای هسته ای سازمان ملل متحد (دارنده سلاح هسته ای) هستند. یکصد و هشتاد و چهار کشور از این مجموعه، غیرهسته ای(فاقد سلاح هسته ای) هستند. این کشورها به تعهداتشان پایبند هستند. ما نیز به اقداماتی پایبند هستیم که آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می دهد تا از امنیت یکصد و هشتاد و چهار کشور دیگر اطمینان حاصل شود. دوازده کشور از مجموع این کشورها نیز غنی سازی می کنند. 
 
من هرگز عبارت "همه جا و همه وقت" را به کار نبردم
 
وزیر امورخارجه آمریکا تصریح کرد ما هرگز به دنبال بازرسی های همه جایی و همه وقتی نبوده ایم.
 
جان کری در بخش دیگری از سخنانش در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره توافق هسته ای گفت:« در پاسخ به کسانی که با توافق هسته ای به آن علت مخالفت می کنند که فکر می کنند ممکن است در سال پانزدهم یا شانزدهم یا بیستم اجرای این توافق چه اتفاقی رخ بدهد، باید بگویم اگر ما از این توافق خارج شویم، سال پانزدهم یا شانزدهم یا بیستم، همین فردا شروع می شود آن هم بدون وجود پادمانهای راستی آزمایی و شفاف سازی که توافق کرده ایم. 
 
من در یک هفته گذشته به صورت مفصل در این خصوص صحبت کرده ام که این توافق دقیقا چیست. درعین حال، می خواهم به صراحت بگویم که این توافق هرگز به دنبال چه چیزهایی نبوده است. من در مقام مذاکره کننده اصلی آمریکا باید بگویم که من هرگز عبارت "همه جا و همه وقت" را به کار نبردم و این عبارت هرگز در بحثهای ما با ایرانی ها مطرح نبود.
 
 هدف از این طرح، پرداختن به مسئله هسته ای بود. می خواستیم فقط به مسئله هسته ای پرداخته شود زیرا می دانستیم اگر درگیر همه مسائل دیگر شویم، هرگز نمی توانیم به هدفی دست پیدا کنیم که عبارت بود از متوقف کردن برنامه هسته ای ایران. ما در مذاکرات گیر می کردیم. ما برای همیشه در آن وضع می ماندیم و به صورت مرتب به مسائل مختلف می پرداختیم. اصلی ترین اولویت رئیس جمهور اوباما این بوده است که ایران به تسلیحات هسته ای دست پیدا نکند. هدف ما به این مسئله محدود می شد.
 
کری افزود.. من طرح مفصلی تهیه کرده ام درباره اینکه چگونه می توان فعالیتهای دیگر ایران را به عقب راند و می توانم این طرح را در اختیار شما قرار بدهم. باآنکه دوست نداریم ، این اقدامات وجود دارد. این طرح درباره مقابله با تروریسم، نقش ایران در خشونتهای فرقه ای در منطقه خاورمیانه و مسائل دیگر است. همه این مسائل غیرقابل قبول هستند. این مسائل همانطور که برای شما غیرقابل قبول است برای ما هم غیرقابل قبول نیست. اما برای شما نکته ای دارم و آن اینکه مقابله با ایران دارای تسلیحات هسته ای با مقابله با ایران بدون سلاح هسته ای، بسیار متفاوت است. ما تضمین می کنیم که چنین اتفاقی رخ ندهد.
 
کری افزود.. ما همکاری بسیار نزدیکی با کشورهای حوزه خلیج فارس داریم. روز گذشته اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا در عربستان سعودی بود. وزیر امورخارجه عربستان سعودی در این دیدار گفت که توافق هسته ای ایران همه مفاد لازم برای محدود کردن توانایی ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته ای را داراست. عربستان سعودی و اماراتی ها نیز همین نظر را دارند(و از آن حمایت می کنند). قرار است وزیر امورخارجه ایران تا دو روز دیگر به امارات سفر کند. 
 
ارتش آمریکا گفت که حمله به ایران سودی ندارد
 
 جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنای این کشور گفت: تنها گزینه دستیابی به راه حل جامع دیپلماتیک با ایران است.  
 
کری افزود کارشناسان ارتش آمریکا تاکید دارند اقدام نظامی علیه ایران سودی نخواهد داشت. 

کلید واژه ها: کمیته روابط خارجی پروتکل الحاقی سانتریفیوژ


نظر شما :