ادامه چالش‌ها بر سر توافق نهایی

جنگ اوباما و نتانیاهو یهودی‌ها را نگران کرد

۱۹ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۰۸۸۷ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: مکرم محمد احمد
نگرانی یهودی‌های امریکا آن قدر افزایش یافته که حتی نسبت به آینده روابط استراتژیک میان اسرائیل با ایالات متحده امریکا بسیار نگران هستند.
جنگ اوباما و نتانیاهو یهودی‌ها را نگران کرد

دیپلماسی ایرانی: برای همه ناظران روشن است که معرکه ای که باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا برای تسهیل روند صلح آمیز اجرای توافق هسته ای با ایران در داخل کنگره در پیش گرفته چندان ساده نخواهد بود، و حتی می توان گفت بسیار سخت و پرچالش خواهد بود. شاید حتی اوباما نتواند موافقت اکثریت نمایندگان مجلس را برای تسهیل امضای توافق نهایی به دست آورد، موضوعی که می تواند در نهایت منجر به استفاده او از حق وتو در صورت عدم موافقت کنگره شود. به ویژه که مخالفان توافق نهایی در در داخل دو مجلس سنا و نمایندگان نمی توانند دوسوم اعضا را شامل شوند و برای همین نمی توانند وتوی رئیس جمهور را لغو کنند.

آن چه احتمالات بر سر استفاده از حق وتوی رئیس جمهوری امریکا را افزایش می دهد پافشاری بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و پیگیری تلاش هایش برای تحریک اعضای کنگره برای مخالفت با توافق صلح آمیز هسته ای با ایران است، علی رغم این که توافق از شانس موافقت همه شرکای اروپایی برخوردار است، همان طور که موافقت روسیه و چین را نیز پشت سر خود دارد. علاوه بر آن خود امریکایی ها نیز تلاش های بسیاری را برای قانع کردن اعراب و کشورهای عربی منطقه خلیج فارس برای حل مشکل پرونده هسته ای ایران صرف کرده اند، و بارها گفته اند که خاورمیانه و کشورهای عربی منطقه خلیج فارس بعد از توافق هسته ای امن تر خواهند بود.  

این در حالی است که بسیاری از یهودی های امریکا از این نگرانند که اسرائیل بر سر مواضع نتانیاهو بر سر توافق نهایی و اصرار بر تحریک کنگره امریکا علیه ایران نتایج پرهزینه را متحمل شود. نگرانی یهودی های امریکا آن قدر افزایش یافته که حتی نسبت به آینده روابط استراتژیک میان اسرائیل با ایالات متحده امریکا بسیار نگران هستند. برای همین آنها تلاش های بسیاری را آغاز کرده اند شاید بتوانند که نتانیاهو را بر آن دارند که مواضعش را تغییر دهد، هر چند ممکن است این تلاش ها نتیجه ای در بر نداشته باشد و عبث از کار در آیند. آنها تلاش دارند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را وادار کنند با باراک اوباما و کاخ سفید با هدف اجرای مسالمت آمیز توافق هسته ای وارد گفت وگو شود. آنها به نتانیاهو توصیه می کنند که بهتر است با اوباما آن چنان نزدیک شود و بتواند مذاکرات را به خوبی با او و دستگاه دیپلماسی و کادر کاخ سفید پیش ببرد که اسرائیل به نوعی بتواند در نهایت بر خاورمیانه از جمله ایران غلبه کند و قدرت اول منطقه شود. طرفداران این دیدگاه در داخل اسرائیل رفتارهای نتانیاهو را حماقتی غیر قابل جبران می دانند و می گویند اکنون دیگر توافق هسته ای حقیقتی واقعی شده و شانس حمایت بیشتر کشورهای جهان را دارد. علی رغم تقسیم بندی های شدیدی که در میان یهودیان امریکایی جریان دارد و حتی می تواند کار را به جنگ داخلی بکشاند، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اصرار دارد که همچنان رهبری معرکه علیه اوباما در کنگره را رهبری کند، او مدعی است که اسرائیل حتی در صورت تخریب روابط با امریکا و تحمیل هزینه های سنگین چیز زیادی از دست نداده برای این که چند ماهی بیشتر از دوران ریاست جمهوری باراک اوباما باقی نمانده است.

 

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

مکرم محمد احمد

نویسنده خبر

مكرم محمد احمد، نويسنده و روزنامه‌نگار و نماينده سابق مجلس مصر در سال 2007 و يكي از نويسندگان روزنامه الاهرام است. وي در گذشته مدير روزنامه الاهرام در دمشق ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: يهودي‌هاي امريكا اسرائيل و امريكا


نظر شما :