با وجود مخالفت عربستان

روسیه حاضر به ترک اسد نیست

۲۵ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۱۰۴۰ اخبار اصلی خاورمیانه
عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان که سه شنبه گذشته از مسکو دیدن کرده بود طرح روسیه برای حل بحران سوریه را رد کرد و بار دیگر خواستار کنار رفتن اسد از قدرت شد.
روسیه حاضر به ترک اسد نیست

دیپلماسی ایرانی: خالد خوجه، رئیس ائتلاف ملی نیروهای مخالف سوری روز جمعه در مسکو اعلام کرد که مسکو به حفط بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در قدرت اصرار ندارد و آن چه برایش اهمیت دارد حفظ تمامیت ارضی سوریه است.

به گزارش پایگاه خبری میدل ایست آنلاین، او این اظهارات را یک روز بعد از مذاکراتش با روس ها در روسیه بر سر بحران سوریه و در جریان بررسی طرح روسیه برای حل بحران سوریه بیان کرد.

وی در جمع خبرنگاران همچنین گفت: «آن چه ما از رهبران روسیه دریافتیم این است که آنها اصراری به حفظ بشار اسد ندارند بلکه اصرارشان بر حفظ تمامیت ارضی سوریه و حفظ نهادها و موسسات حکومتی آن است.»

خوجه که روز پنج شنبه با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار کرده بود بار دیگر خواستار کنار رفتن بشار اسد از قدرت شد و گفت: «اسد هیچ نقشی در آینده سوریه نخواهد داشت.»

در پاسخ به این اظهارات ماریا زخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: «ما همیشه گفته ایم ما از شخص بشار اسد حمایت نمی کنیم بلکه از رئیس جمهوری قانونی و منتخب سوریه حمایت می کنیم.»

بعضی از تحلیلگران و ناظران مسائل سوریه بر این اعتقادند که پافشاری مسکو به حفظ اسد در قدرت به دلیل منافع روسیه در سوریه است و می خواهد در معاملات اقتصادی و بازرگانی و نظامی خود با سوریه متحمل هزینه نشود. به اعتقاد آنها در صورتی که روسیه مطمئن شود در صورت کناره گیری اسد از قدرت مصالحش ضربه نخواهند دید و متحمل ضرر نخواهد شد حاضر به توقف حمایت های خود از بشار اسد خواهد شد به ویژه که عربستان سعودی و مخالفان سوریه همچنان بر کنار زدن اسد از قدرت اصرار دارند و تا زمانی که او در دایره قدرت باشد حاضر به تعامل با او و سوریه نیستند.

این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه که از قدرت گرفتن داعش و گروه های تکفیری نزدیک به این جریان به شدت بیم دارد، تلاش دارد معادلات جدید را دگرگون کند و چیزی مغایر با معادلات جدید را در منطقه به وجود آورد. او در 29 ژوئن صحبت از امکان ایجاد پیمان بین المللی جدیدی که شامل ترکیه، عراق، عربستان به علاوه حکومت سوریه علیه داعش شود، زد و گفت چنین پیمانی می تواند فعالیت های بزرگ تر و بیشتری در مبارزه با داعش و گروه های تروریستی داشته باشد. خالد خوجه قبل از دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفت وگو با خبرگزاری اینترفاکس شکل گیری چنین پیمانی را رد و ادعا کرد، حکومت سوریه در برابر داعش عقب نشست و مناطق استراتژیک متعددی را به آن واگذار کرد و حاضر به ورود گروه های شبه نظامی طایفه ای برای مبارزه با سوری ها و حمله به بازارهای مردمی و مجموعه های مسکونی با تمامی سلاح هایی که در اختیار داشت، کرد. ما با چنین جریانی که آن را عامل اصلی آشوب ها در منطقه می دانیم حاضر به همکاری نیستیم.  

لاوروف در پاسخ به این ادعاها خواستار اتحاد تمامی نیروهای سوری و منطقه ای شد و گفت: «قضیه مشترک همه ما مبارزه با تروریسم است.»

لاوروف همچنین در همان روز با هیثم مناع عضو کمیته قاهره و یکی دیگر از رهبران مخالفان سوری نیز ملاقات کرد. اظهارات مناع که او را وابسته به طیف ملایم مخالفان سوری می دانند و با مخالفان داخلی سوریه ارتباط دارد با خالد خوجه متفاوت بود. مناع بعد از دیدار با لاوروف گفت: «روس ها فکر می کنند قضیه ای که باید بیش از همه بر آن اصرار کرد، مبارزه با تروریسم است اما ما معتقدیم اگر می خواهیم به پیروزی علیه تروریسم برسیم باید تغییر روند سیاسی را به عنوان شرط اصلی بپذیریم.»

وی تاکید کرد، ما بر ضرورت برداشتن قدمی عملی در مبارزه با تروریسم و پیشبرد روند سیاسی توافق کردیم.

مناع همچنین گفت: «سد اصلی بشار اسد نیست، سد اصلی 23 میلیون سوری موجود در حالتی است که بعد از این به ارث می برند و ما باید تلاش هایمان را بر این موضوع متمرکز کنیم.»

انتظار می رود که لاوروف به زودی با رمزی عزالدین، دیپلمات مصری و معاون نماینده سازمان ملل در امور سوریه، استفان دی میستورا دیدار کند.

این در حالی است که عادل الجبیر که سه شنبه گذشته از مسکو دیدن کرده بود طرح روسیه برای حل بحران سوریه را رد کرد و خواستار کنار رفتن اسد از قدرت شد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: روسيه و سوريه بشار اسد


نظر شما :