تاجران فرش آمریکا به ایران می‌آیند

۲۵ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۹:۲۰ کد : ۱۹۵۱۰۷۸ سرخط اخبار

رئیس مرکز ملی فرش ایران از ورود تاجران فرش آمریکایی در بهمن ماه امسال به ایران خبرداد و گفت: هیات تجار آمریکایی که ترکیبی از بازرگانان و پژوهشگران و نویسندگان فرش دستباف هستند، به ایران می آیند.

به گزارش مهر، حمید کارگر در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران گفت: براساس هماهنگی های انجام شده، هیاتی از تجار و بازرگانان آمریکایی قرار است در نیمه دوم امسال و به احتمال زیاد، بهمن ماه به ایران بیایند که در این هیات، ترکیبی از بازرگانان، پژوهشگران و نویسندگان فرش دستباف حضور دارند. بر این اساس، هدف ما این است که پیوند مجدد فرش دستباف ایران با بازار سنتی آمریکا، دوباره حفظ شود و صادرات ایران به این کشور رونق گیرد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر افزود: بر این اساس در بازدیدی که تجار آمریکایی از ایران خواهند داشت، تور آشنایی با بافت فرش دستباف برگزار خواهد شد و بازدیدی را هم از مناطق فرش دستباف خواهند داشت، ضمن اینکه برنامه های متنوعی از جمله بازدید از بازار بزرگ فرش تهران و موزه فرش برای آنها تدارک دیده شده است.

وی تصریح کرد: ظرف دو سه سال اخیر، فرش دستباف ایران با دشواری های مختلفی مواجه شده و صادرات در فاصله سالهای ۹۱ و ۹۲ به شدت افت داشته است اما از سال ۹۳ به مرور روند افزایش صادرات فرش دستباف ایرانی آغاز شده و در پایان سال ۹۳ صادرات فرش دستباف به ۳۳۰ میلیون دلار و به وزن ۵ هزار و ۱۰۰ تن رسیده است که در مقایسه با پایان سال ۹۲ که صادرات به ۳۱۲ میلیون دلار رسیده بود، رشد را تجربه کرد.

به گفته کارگر، این کاهش متاثر از عوامل مختلفی از جمله تورم داخلی، بالا رفتن بهای مواد اولیه داخل، پرداخت نقدینگی به قالیبافان و خروج بخشی از تولیدکنندگان قالیباف از دایره تولید نیز از جمله این کاهش صادرات بوده است، ضمن اینکه تحریم فرش دستباف ایران از سوی آمریکا نیز مسبب دیگر پایین آمدن میزان صادرات فرش دستباف بوده است.

وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به زمینه های مثبت سیاسی که در کشور ایجاد شده است، صادرات فرش دستباف ایران هم رونق گرفته و این امر، نویدبخش روزهای خوب برای صادرات فرش دستباف ایرانی است تا جایی که پیش بینی می شود که صادرات فرش دستباف ایران به ۵۰۰ میلیون دلار برسد.  

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: اگرچه در دو سه ماه اخیر و به نوعی از ابتدای سال ۹۴، صادرات فرش دستباف به شدت با کاهش مواجه شده که دلیل آن نیز کاهش کل صادرات غیرنفتی بوده، این در حالی است که به نظر می رسد این دورخیزی برای جهش صادراتی فرش دستباف باشد.

به گفته کارگر، هم اینک فرش دستباف ایرانی به ۸۰ کشور دنیا صادر می شود اما آنچه که از تجار و بازرگانان فرش دستباف برمی آید، تشنگی و اشتیاق نسبت به صادرات فرش به بازار آمریکا به شدت افزایش یافته است و انتظار می رود جهش صادراتی به آمریکا آغاز شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در ادامه از برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی فرش دستباف از یکم تا هفتم شهریورماه خبرداد و گفت: این رویداد به طور قطع بزرگترین رویداد بین المللی و جهانی فرش دستباف است، چراکه در هیچ زمانی در هیچ کجای دنیا، تولیدکنندگان و عرضه کنندگان، تجار و صادرکنندگان فرش دستباف گردهم نمی آیند؛ بنابراین فرصت مناسبی است تا بتوان مجدد بازار صادراتی فرش دستباف ایرانی را احیا کرد.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه که بیش از ۳۰ هزار مترمربع فضا دارد، ۷۰۰ تولیدکننده و صادرکننده فرش دستباف حضور خواهند داشت و بر این اساس، دعوت از بازرگانان و تجار خارجی فرش دستباف با هماهنگی سفارتخانه های ایران در خارج از کشور نیز صورت گرفته است. بر این اساس، ۷۱ بازرگان شامل ۵۴ بازرگان غیر ایرانی و ۱۷ ایرانی مقیم خارج شهریورماه به ایران خواهند آمد و از نمایشگاه بازدید می کنند.

به گفته کارگر، بازرگانانی از کشورهای چین، ژاپن، آذربایجان، ازبکستان، پاکستان، امارات، هند، کویت، دانمارک، سوئد، کرواسی، چک، یونان، آلمان، روسیه، رومانی، آفریقای جنوبی، امریکا، اروگوئه در این نمایشگاه حضور خواهند یافت.

وی افزود: پیرو انعقاد تفاهم نامه ای با صندوق ضمانت صادرات ایران و مرکز ملی فرش، تسهیل و بسترسازی بهتر صادرات فرش دستباف ایرانی صورت خواهد گرفت که در این راستا نشستی با صادرکنندگان فرش دستباف برگزار خواهد شد، ضمن اینکه پنجمین جشنواره انتخاب فرش برتر نیز برگزار می شود. در کنار این، از ویکی فرش دستباف هم رونمایی می شود.

کلید واژه ها: فرش فرش دستباف صادرات فرش صادرات فرش دستباف مرکز ملی فرش فرش دستباف ایران مرکز ملی فرش ایران فرش ایران


( ۱ )

نظر شما :