عراقچی: آمدن برجام به مجلس تعهدات را افزایش می‌دهد

۲۶ مرداد ۱۳۹۴ | ۱۴:۴۶ کد : ۱۹۵۱۰۹۴ سرخط اخبار

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با تاکید بر اینکه موشک ها موضوع قطعنامه 2231 نیست، درباره رابطه برجام و مجلس گفت: آمدن برجام به مجلس باعث افزایش تعهدات ما می شود که این با روح برجام سازگار نیست البته وزارت خارجه هیچ حساسیتی برای ارائه برجام در قالب لایحه ندارد.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پنجمین جلسه بررسی جزئیات برجام را با حضور عراقچی مذاکره کننده ارشد هسته ای برگزار کرد.

در ابتدای این جلسه بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با هدف طرح جهت گیری کلی جلسه گفت که این جلسه در ادامه جلسات قبلی با محوریت بررسی خطوط قرمز نظام در برجام تشکیل شده است.

در ادامه عراقچی در پاسخ به مباحث جلسه قبل به موضوع قطعنامه 2231 و ارتباط آن با برجام اشاره و اظهار کرد: اگر قطعنامه 2231 را با قطعنامه 1929 مقایسه کنید به میزان محدودیت های اعمال شده برای جمهوری اسلامی ایران در قطعنامه 1929 در حوزه تعاملات پی خواهید برد. قطعا محدودیت های این قطعنامه فراتر از قطعنامه 2231 است.

به گفته وی ما توانستیم در این قطعنامه از شدت تحریم ها بکاهیم یعنی «محدودیت» را جایگزین «ممنوعیت» کرده ایم.

معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: اگر برجام را مبنا قرار دهیم مشخص می شود که هیچ ارتباطی با قطعنامه 2231 ندارد یعنی محدودیت های سیاسی که در قطعنامه 2231 اعمال شده ارتباطی با برجام ندارد.

عراقچی با بیان اینکه محدودیت های تسلیحاتی قطعنامه 2231 لازم الاجرا نیست و ما می توانیم آن را اجرا نکنیم گفت: صرف نظر از این موارد رفع تحریم های تسلیحاتی هیچ گاه جزء خطوط قرمز ما نبوده است. رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند اولویت اول در رفع تحریم ها، تحریم های اقتصادی و مالی است، بنابراین سایر تحریم ها باید فواصل زمانی منطقی رفع شوند.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده با تاکید بر اینکه بحث موشک ها موضوع قطعنامه 2231 نیست افزود: ممکن است تست های موشکی بنا به دلایل دیگری متوقف شده باشد که هیچ ارتباطی با برجام ندارد.

عراقچی در ادامه در خصوص تشکیل کمیسیون مشترک گفت: کمیسیون مشترک نهادی برای حل و فصل اختلافات ایران و 1+5 است. این کمیسیون طبق زمینه شماره 4، یک یا چند گروه کاری خواهد داشت که به حل اختلافات احتمالی کشورها کمک می کند. این کمیسیون از ایران، اتحادیه اروپا و 1+5 تشکیل شده است که مصوباتش براساس اجماع خواهد بود.

معاون وزیر امور خارجه در مورد موضوع سوییفت گفت: سوییفت هم علیه بانک های ایرانی و هم علیه افراد یعنی اشخاص حقیقی و حقوقی است که 800 شخص حقوقی و حقیقی از محدودیت های سوییفت رها شده اند و فقط حدود 240 شخص حقیقی و حقوقی در این محدودیت ها قرار دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه ایران در مورد این اتفاقات استثنا نیست گفت: مدل ایران پیش از این درباره کشورهای دیگر نیز اعمال شده است که هند، ژاپن، برزیل و آرژانتین از جمله این کشورها هستند. مثلا در مقطعی از زمان 25 درصد بودجه آژانس صرف بازرسی ژاپن شده است بدین دلیل که نگرانی از پیشینه نظامی گری ژاپن وجود داشت.

عراقچی در مورد موضوع رابطه برجام و مجلس شورای اسلامی نیز گفت: دو دیدگاه در رابطه برجام با مجلس شورای اسلامی مطرح است. عده ای با توسل به اصول 77 و 125 قانون اساسی معتقد به ارائه برجام به صورت یک لایحه به مجلس و تصویب آن هستند. عده ای دیگر بنا به دلایل مختلف معتقدند که لزومی به تصویب برجام در مجلس نیست.

وی ادامه داد: با این حال به لحاظ سیاسی چون لازم است توازنی بین تعهدات ما و 1+5 رعایت شود آمدن برجام به مجلس بر تعهدات ما می افزاید که این با روح برجام که مبتنی بر توازن است سازگار نیست.

معاون وزیر امور خارجه در عین حال تاکید کرد که وزارت امور خارجه هیچ حساسیتی برای ارائه برجام به مجلس در قالب لایحه ندارد.

کلید واژه ها: برجام قطعنامه 2231


نظر شما :