نخستین پیشنهاد گازی فرانسوی‌ها به ایران

۲۷ مرداد ۱۳۹۴ | ۰۰:۰۰ کد : ۱۹۵۱۱۰۹ سرخط اخبار

یک شرکت کوچک فرانسوی با همکاری شرکای ایرانی خود پیشنهادی برای خرید گازهای همراه نفت در سکوی فروزان به شرکت ملی نفت ایران ارائه داده است و قصد دارد این گازها را فرآورش کرده و به LNG تبدیل کند.

به گزارش فارس، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت در برنامه زنده تلویزیونی «نگاه یک»، با اشاره به برگزاری مزایده فروش گازهای همراه نفت توسط وزارت نفت و اختلاف نظر با وزارت نیرو درباره خرید برق تولیدی از این گازها، گفت: « اخیرا هم در یک مورد قرار شده مقداری از گاز فلرهای موجود در خلیج فارس را یک شرکت خریداری کند که با نهایی شدن قرارداد، تقریبا ٢٥ درصد از فلرهای موجود در این آب ها جمع می شود».

پیش از آن، علی کاردر، مدیر امور سرمایه گذاری و تامین منابع مالی شرکت ملی نفت ایران در مصاحبه با خبرگزاری فارس از ارائه پیشنهادی توسط بخش خصوصی درباره تولید LNG از گازهای همراه نفت به این شرکت خبر داده بود.

هرچند زنگنه جزئیات بیشتری از این مذاکرات را اعلام نکرد، اما پیگیری خبرنگار فارس از وزارت نفت حاکی از آن است که یک شرکت فرانسوی با همکاری شرکای ایرانی خود پیشنهادی برای خرید گازهای همراه نفت تولیدی در سکوی FZ میدان فروزان به شرکت ملی نفت ایران ارائه داده است و قصد دارد این گازها را با ایجاد سکوی دیگری در نزدیکی این سکوی نفتی فرآورش کرده و به LNG تبدیل کند.

براساس آمارهای وزارت نفت درباره میزان گازهای سوزانده شده در منطقه خلیج فارس در محدوده عملیاتی شرکت نفت فلات قاره، حجم گازهای سوزانده شدن در سکوی FZ فروزان حدود 5.4 میلیون متر مکعب در روز (معادل 189 میلیون فوت مکعب در روز) است.

در ماه های اخیر، مذاکرات متعددی برای انعقاد این قرارداد بزرگ جمع آوری گازهای همراه نفت صورت گرفته است و پیش بینی می شود در صورت توافق بر روی موضوعاتی مانند افزایش دوره زمانی فروش این گازها به شرکت فرانسوی، قرارداد مذکور نهایی شده و به امضای طرفین برسد.

دو ماه قبل منصور راد، مدیر سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران بدون اشاره به جزئیات، درباره این موضوع اینگونه توضیح داده بود: «براساس برنامه ریزی اولیه این پروژه باید تا پایان سال 98 به اتمام برسد. برای همین یک سال برای دوره ساخت و چهار سال برای دوره بهره برداری تعریف کردیم، اما برخی از این شرکت ها از ما می خواهند به جای چهار سال زمان بهره برداری 7 تا 10 سال از این گازها بهره برداری کنند تا نسبت به سودآوری و بازگشت سرمایه اطمینان حاصل کنند.

از آنجا که شرکت ملی نفت برای گازهای مشعل پروژه دارد و این پروژه ها تا سال 98 عملیاتی خواهند شد از این رو درخواست این شرکت ها در حال بررسی است، تا مشخص شود که چقدر می تواند با درخواست بخش خصوصی موافقت شود».

با اجرای این قرارداد، میزان سوزاندن شدن گازهای همراه نفت در کشور بیش از 5 میلیون متر مکعب در روز کاهش می یابد که به معنای جمع آوری یک چهارم گازهای همراه نفت قرار گرفته در مزایده و توفیق نسبی وزارت نفت در برگزاری این مزایده است.

همچنین جمع آوری گازهای همراه نفت سکوی FZ فروزان به معنای جمع آوری حدود یک چهارم گازهای همراه نفت سوزانده شده در خلیج فارس در شرایط قبل از تشدید تحریم های غرب و کاهش شدید تولید نفت کشور است.

مزایده گازهای همراه نفت از کجا شروع شد؟
27 آبان ماه سال گذشته، جزئیات مزایده گازهای همراه نفت برای بخش غیردولتی توسط وزارت نفت اعلام شد و این وزارتخانه برای اولین بار شرایط تخصیص این گازها به بخش غیردولتی را شفاف کرد.

حجم گازهای همراه نفت این مزایده که به 50 میدان نفتی مربوط می شود، حدود 20 میلیون متر مکعب در روز (یعنی نزدیک به گاز تولیدی در یک فاز پارس جنوبی) است. 5 آذرماه نخستین جلسه توجیهی مربوط به این مزایده با حضور نمایندگان شرکت های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران و متقاضیان برگزار شد و قرار بود ظرف مدت 40 روز، متقاضیان بخش غیردولتی پیشنهادات خود برای استفاده از گازهای همراه نفت را به شرکت های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران ارائه دهند.

در حالی هنوز بعد از گذشت بیش از 160 روز همچنان بررسی پیشنهادات ارائه شده ادامه دارد و هنوز برندگان مزایده توسط شرکت های تابعه شرکت ملی نفت ایران اعلام نشده است که مطابق با تقویم اولیه این مزایده قرار بود که این کار ظرف مدت 35 روز توسط این شرکت ها صورت گیرد.

در صورت موفقیت کامل این مزایده، حجم گازهای همراه نفت سوزانده شده در کشور حدود 80 درصد کاهش می یافت اما به دلیل عدم توافق وزارت خانه های نفت و نیرو برای تعیین قیمت مناسب خرید برق، شرایط مناسبی برای حضور بخش غیردولتی در این مزایده فراهم نشد و این کار امکانپذیر نشد.

کلید واژه ها: شرکت ملی نفت شرکت ملی نفت ایران فروزان


نظر شما :