ورود نفت جدید ایران به بازار جهانی

۱۶ شهریور ۱۳۹۵ | ۱۸:۵۲ کد : ۱۹۶۲۸۹۶ سرخط اخبار
ایران تا پایان سال جاری یک نوع نفت جدید را روانه بازار خواهد کرد .
 
به گزارش تسنیم مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: ایران تا پایان سال جاری یک نوع نفت جدید را روانه بازار خواهد کرد و تولید اولیه این نوع جدید نفت خام ممکن است اندکی کمتر از ۳۰۰ هزار بشکه در روز باشد.
 
 ایران انتظار دارد یک خط لوله و یک پایانه نفتی را تا پایان امسال برای صادرات نوع جدیدی از نفت خام خود تکمیل نماید و تلاش های خود برای رساندن تولیدش به سطح قبل از تحریم ها را افزایش دهد.
 
یک مقام ارشد شرکت ملی نفت ایران در مصاحبه با رویترز گفت، این پایانه در نزدیکی جزیره خارگ در خلیج فارس پس از تکمیل تاسیسات «تا حدودا پایان سال جاری» آماده صادرات نوع جدیدی از نفت ایران تحت عنوان کارون غربی خواهد بود.
 
مقامات نفتی ایران گفته اند، این کشور در صورتی آماده ورود به مذاکرات با دیگر اعضای اوپک در مورد فریز احتمالی عرضه نفت خواهد بود که به سطح تولید قبل از تحریم ها برگردد.
 
سید محسن قمصری، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: «به محض اینکه (این خط لوله و این پایانه) تکمیل شوند، ما قادر خواهیم بود این نوع نفت را جداسازی و صادر کنیم.»
 
وی افزود، تولید اولیه این نوع جدید نفت خام ممکن است اندکی کمتر از 300 هزار بشکه در روز باشد، و این نقش مهمی در افزایش تولید نفت ایران خواهد داشت. این نوع نفت جدید ابتدا قرار بود اوایل امسال به بازار عرضه شود.
 
قمصری روز دوشنبه گفته بود، تولید نفت ایران به بالای 3.8 میلیون بشکه در روز رسیده و ممکن است در طی چند ماه آینده به 4 میلیون بشکه برسد.
 
قمصری افزود: «به محض اینکه ما به سطح تولید قبل از تحریم ها برگردیم، آماده مذاکره در مورد سطح تولید خواهیم بود.» وی افزود، تولید نفت ایران قبل از تحریم ها اندکی بیشتر از 4 میلیون بشکه در روز بود.
 
قمصری گفت، در مورد صادرات نفت خام ایران به آسیا «تغییر قابل توجهی نسبت به ماه جولای نخواهیم داشت. وی پیش بینی کرد که صادرات نفت ایران در ماه سپتامبر به اروپا به 500 هزار بشکه در روز برسد که 100 هزار بشکه بیشتر از ماه جولای خواهد بود.
 
قمصری همچنین گفت، ایران همچنان در حال مذاکره با شرکت خطوط لوله نفتی عربی (سومد) برای اجاره تانکرهای ذخیره نفت است، هرچند که ایران توانسته بدون استفاده از این تاسیسات صادرات خود به اروپا را افزایش دهد. وی افزود، نرخ پایین کرایه حمل نیز هزینه ترانزیت نفت ایران به اروپا را کاهش داده است.
 
قمصری گفت، به محض اینکه فاز نخست پالایشگاه خلیج فارس ایران تا پایان مارس 2017 به بهره برداری برسد، شرکت ملی نفت ایران واردات بنزین و صادرات میعانات خود را کاهش خواهد داد.
 
قمصری بدون آمار و ارقام دقیق گفت، واردات بنزین ایران امسال کاهش یافته زیرا ایران از گاز طبیعی فشرده شده (سی ان جی) بیشتری برای تامین سوخت خودروهای داخلی استفاده می کند.
 
وی افزود، شرکت ملی نفت ایران امسال صادرات نفت کوره خود را برای تامین حجم بالای تقاضا افزایش داده است.
 
تلاش ایران برای بازپس گیری سهم خود از بازار نفت موجب شده تا صادرات نفت ایران کشور به آسیا در ماه جولای با 61 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 1.64 میلیون بشکه در روز برسد.

کلید واژه ها: شرکت ملی نفت ایران شرکت ملی نفت قبل از تحریم ها قبل از تحریم نوع نفت افزود


نظر شما :