تخت‌روانچی: به انگلیس غرامتی داده نشده

۰۱ شهریور ۱۳۹۴ | ۰۴:۲۱ کد : ۱۹۵۱۲۵۱ سرخط اخبار

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه گفت: ارتباط ما با کانادا قطع است و دفتر حافظ منافع در دو کشور فعال نیست.

تخت روانچی:"مجید تخت روانچی" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرامون سفر وزیر امورخارجه انگلیس و اینکه قرار است سفارت های این دو کشور در چه سطحی بازگشایی شود گفت: قرار است فردا (1 شهریورماه) فیلیپ هامون، وزیر امورخارجه انگلیس در راس یک هیات سیاسی، تجاری و اقتصادی به ایران سفر کند.

وی ادامه داد: وزیر امورخارجه انگلیس مذاکراتی را با مقامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه سیاسی، منطقه ای و اقتصادی خواهند داشت و در این سفر سفارت انگلستان در تهران بازگشایی شده و به صورت هم زمان نیز در لندن نیز سفارت ایران بازگشایی خواهد شد.

 معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه تصریح کرد: البته سفارت ایران حدود یک سال است که خدمات کنسولی را خدمت هموطنان ارائه می دهد اما از فردا به صورت کامل باز خواهد بود و فعالیت های متنوعی را در راستای فعالیت های کنسولیش ارائه خواهد داد.

تخت روانچی افزود: سطح روابط بر اساس تصمیم دو کشور در سطح کاردار خواهد بود و تا کنون به این نحو بوده است که کاردارهای دو کشور به صورت غیر مقیم و ترددی، هر چند وقت یک بار از دو کشور بازدید می کردند و با توجه به میزان کاری که در آن کشور وجود داشت در آنجا اقامت می کردند و بعد به پایتخت های خود باز می گشتند اما از این به بعد کار دارهای غیر مقیم به کاردارهای مقیم تبدیل می شود و در حال حاضر ارتقائ سطح روابط نداریم.

وی اضافه کرد: این خبر که تا کنون به انگلیس غرامتی داده شده است صحت ندارد و بحث خسارتی که به سفارت انگلیس در تهران وارد آمد یکی از مباحثی است که در دستور کار دو کشور قرار دارد و تصمیم در این مورد گرفته نشده است. هنگامی که دو سفارت فعالیت خودشان را به صورت کامل برقرار می کنند بحث خسارت میتواند یکی از موضوعاتی باشد که به آن خواهند پرداخت و ارزیابی خسارت زمان بر خواهد بود.

 معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه گفت: آنها ارزیابی خود را ارائه خواهد کرد و با بر اساس کارشناسی های خود ارزیابی خودمان را خواهیم داشت و بعد طی جلساتی که بر گزار خواهد شد طبیعتا به یک تفاهمی خواهیم رسید و این بحث به عنوان بحثی فوری مطرح نیست.

تخت روانچی پیرامون ارتباط با کانادا اظهار داشت: ارتباط ما با کانادا قطع است و دفتر حافظ منافع در دو کشور فعال نیست  همچنین سیاست هایی که دولت کانادا اتخاذ می کند سیاست های مورد قبول ما نیست اما طبیعتا علاقه مند هستیم که بتوانیم به ایرانیانی که در کانادا زندگی می کنیم خدمات کنسولی ارائه دهیم اما به هر حال این امر باید میان تفاهم دو کشور انجام شود اما در شرایط فعلی تحولی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور کشورمان به نیویورک و طرح این موضوع که موضوعاتی پیرامون برجام مطرح شده و از آنجا برجام عملیاتی شود، گفت: این موضوع بستگی دارد که برجام چه زمانی بخواهد اجرایی شود و ما موضوع اجرایی شدن آن را با سفر خاصی در ارتباط نمی بینیم و بر اساس جدولی که در برجام داریم عمل خواهیم کرد.

 معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ادامه داد: پیرامون سفر دکتر روحانی به فرانسه و ایتالیا از طرف روسای دو کشور ما دعوت نامه ای دریافت کردیم و در حال صحبت هستیم اما تاریخ دقیقی برای آن مشخص نیست.

تخت روانچی با اشاره به سفر هیات اقتصادی از ایران به آمریکا گفت: هیات هایی که به کشورهای مختلف اعزام می شوند لزوما به این معنا نیست که از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران این کار صورت گرفته باشد و در ارتباط با آمریکا قطعا هیچ هیاتی از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران  اعزام نشده است و اگر هم افراد و بازگانانی به این کشور سفر کردند بر اساس تصمیم شخصی بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که خرید "ایر باس" از فرانسه و "بوئینگ" از آمریکا از اوایل انقلاب محدود شده بود فکر می کنید اکنون خرید این هواپیماها امکان پذیر است؟ اظهار داشت: تا کنون قراردادهایی پیرامون خرید این هواپیماها بسته نشده است اما یکی از مفاد برجام رفع ممنوعیت خرید یا اجاره هواپیماها مسافر بری است.

کلید واژه ها: کانادا


نظر شما :