انتقاد لاوروف از ایده تجزیه عراق

۰۴ شهریور ۱۳۹۴ | ۰۰:۳۱ کد : ۱۹۵۱۳۵۲ سرخط اخبار

 وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر اینکه مسکو هرگز با ایده تجزیه عراق موافقت نمی کند، سخنان معاون اوباما در این باره را نوعی دخالت در ساختار دولتی توصیف کرد که منسوخ شده و گفت: عراقی ها خودشان باید سرنوشت شان را تعیین کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشاتودی، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در نشست جوانان با عنوان «سرزمین معنا» گفت: ما هرگز سخنان جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا را که می گوید عراق باید به بخش های شیعه و سنی تقسیم شود و آنچه را کردها می خواهند به آنها بدهیم، نمی پذیریم.

لاوروف گفت: موضع بایدن کاملاً غیرمسوولانه و از آن مهمتر غیرقابل پذیرش است چراکه فردی از خارج دارد به مردم عراق دستور می دهد که چه کار کنند. ما هرگز به چنین کارهایی متعهد نمی شویم؛ اینکه امروز به سنی ها بگوییم بیرون بروید و فردا به شیعه ها همین را بگوییم. این «مهندسی اجتماعی»، دخالت در ساختار دولتی از خارج است. ناکارآمدی چنین طرحی کاملا مشهود است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: ما معتقدیم که عراقی ها؛ شیعه، سنی و کردها؛ باید خودشان تصمیم بگیرند که می خواهند چطور زندگی کنند.

سخنان لاوروف در حالی مطرح می شود که بایدن نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا را بررسی می کند.

ایده تمرکززدایی قدرت در عراق در اوایل سال 2006 و در مقاله ای برای نیویورک تایمز با عنوان «وحدت از طریق خودمختاری در عراق» مطرح شد.

بایدن در این مقاله ایده فدرالی شدن در مناطق خودمختار در عراق برای سنی ها، شیعه ها و کردها را عنوان کرد.

دفتر بایدن در آوریل 2015 نیز مقاله ای با عنوان «اظهارات بایدن درباره عراق» را منتشر کرد.

بایدن گفته بود: ما آنچه را می خواهیم که عراقی ها می خواهند؛ عراقی متحد، فدرالی و دموکرات است که با قانون اساسی عراق تبیین شده باشد و قدرت میان جوامع عراقی با نظارت و کنترل دولت مستقل بر تمام عرصه ها تقسیم شود. این چیزی است که اکثر مردم عراق می خواهند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت که آمریکایی ها سیگنال هایی ارسال می کنند که نشان می دهد می خواهند روابط با مسکو را احیا کنند. این روابط به شدت بر سر درگیری های اوکراین و تحریم ها علیه روسیه رو به وخامت گذاشته است.

لاوروف به وضوح بیان کرد که مسکو آماده مذاکرات بیشتر است اما هرگز برای داشتن رابطه بهتر «التماس» نمی کند.

وی گفت: اما اگر ما پیشنهاد آغاز مذاکرات و احیای کانال ها و مکانیزم های گفت وگو و همکاری را که از سوی آمریکایی ها بسته شده بود، دریافت کنیم آمادگی کامل داریم. ما در حال حاضر سیگنال هایی دریافت می کنیم اما چندان واضح نیستند.

کلید واژه ها: بایدن


نظر شما :