مقاله خصمانه جان بولتون علیه توافق

۰۴ شهریور ۱۳۹۴ | ۰۵:۲۹ کد : ۱۹۵۱۳۶۰ سرخط اخبار

جان بولتون با انتشار مقاله ای در نشریه نشنال ری ویو گفت: در صورت ابطال وتوی اوباما و باقی ماندن تحریم های ایالات متحده، اروپا، روسیه، چین و هر کشور دیگر به سمت اجرای توافق نامه از طرف خودشان خواهند پرداخت.

به گزارش ایسنا در این مقاله آمده است : زمانی که اعضای کنگره در ماه سپتامبر به واشنگتن بازگردند با یکی از دشوارترین تصمیمات خود در سال های اخیر روبه رو خواهند شد: آیا توافق هسته ای وین را رد کنند و اوباما رییس جمهور آمریکا را از لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران بازدارند یا خیر؟

بولتون در این مقاله آورده است: متاسفانه بسیاری از مخالفان این توافق بعد از دست به کار شدن کنگره به درستی گزینه های پیش روی آمریکا را درک نکرده اند. مخالفان معتقدند که نه تنها باید تحریم های منع گسترش سلاح های اتمی را حذف نکرد بلکه باید تحریم های شدیدتری را نیز توسط ایالات متحده و جامعه بین المللی اعمال کرد.

او ادامه داد: مخالفان استدلال می کنند با اعمال تحریم های بیش تر ایران مجبور خواهد شد تا به دنبال مذاکرات تازه ای باشد و طی آن واشنگتن می تواند توافق بهتری کند. اما تمام این مسائل توهم است؛ رای کنگره هر چه که باشد ما با این اتفاقات غافلگیر شده ایم.

نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل مدعی شد: اشتباهات اوباما، اعطای امتیازات و بی تفاوتی کشورهای خاورمیانه، بازگشت به گذشته و نظریه ای که تحریم ها برنامه هسته ای ایران را متوقف می کند را غیرممکن می کند.

بولتون اذعان کرد: اگر اوباما بتواند توافق نامه وین را از کنگره به سلامت بیرون بیاورد، تحریم ها را در مدت باقیمانده ریاست جمهوری اش برخواهد داشت.

وی افزود: اگر وتوی اوباما باطل شود و تحریم های ایالات متحده باقی بماند، اروپا، روسیه و چین و هر کشور دیگر به سمت اجرای توافق نامه از طرف خودشان خواهند پرداخت.

بولتون در این مقاله آورده است: ساده لوحانه است که فکر کنیم رییس جمهور جدید جمهوری خواه در ژانویه 2017، حامی بین المللی برای احیای تحریم ها پیدا کند.

او با تکرار اتهامات مقامات آمریکایی گفت: رای کنگره هر چه باشد ایران بی وقفه به سمت کسب سلاح اتمی پیش خواهد رفت و تحریم های موجود نه برنامه سلاح اتمی ایران و نه حمایتش از تروریسم بین المللی را کاهش نداده است.

بولتون گفت: تنها یک عملیات نظامی باز دارنده می تواند مانع تبدیل ایران به کشور اتمی شود.

وی مدعی شد که اعراب سنی، ایران هسته ای را تحمل نخواهند کرد و بر این اساس نه تنها سلاطین عرب حمله بازدارنده اسراییل را می پذیرند، بلکه برخی از این کشورها ممکن است همکاری نیز کنند.

بولتون ادامه داد: برخی معتقدند که حمله نظامی به برنامه هسته ای ایران شتاب می بخشد . اما زمانی که عناصر اصلی برنامه شما به خاکستر تبدیل شد بسیار سخت است که شتاب داشته باشد.

بولتون ادعا کرد : اگر اسراییل به ایران حمله کند آمریکا باید بلافاصله دو اقدام برای حمایت از اسراییل انجام دهد. نخست حمایت سیاسی و دیپلماتیک و دوم کمک نظامی به اسراییل جهت دفاع از حمله حماس و حزب الله یا حمله تلافی جویانه ایران.

وی در پایان آورده است: این اقدامات تلخ و ناخوشایند هستند ولی از ایران هسته ای ارجح تر هستند. به دنیای پس از وین اوباما خوش آمدید. 
 

کلید واژه ها: اسراییل


نظر شما :