سقوط 50 میلیارد دلاری ارزش بورس ایران

۰۴ شهریور ۱۳۹۴ | ۲۱:۱۳ کد : ۱۹۵۱۳۷۸ سرخط اخبار
بازار بورس در دو سال گذشته روند خوبی را دنبال نکرد و در این مدت ارزش دارایی های مردم در بورس 50 میلیارد دلار کاهش یافت. به عبارت دیگر روزی که دولت یازدهم روی کار آمد ارزش بورس 150 میلیارد دلار بود اما امروز به 100 میلیارد دلار رسیده است.

حیدر مستخدمین حسینی معاون اسبق بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در گفتگو با تابناک اقتصادی ضمن اشاره به این کاهش ارزش، خاطرنشان کرد: در حوزه بازار سرمایه دخالت های مستقیم دولت اعتماد را کاهش داد. دولت از بدو ورود برای محصولاتی مثل خودرو، سیمان، لبنیات و خوراک پتروشیمی ها قیمت تعیین کرد. این کار باعث شد به مرور به محدود کردن خرید و فروش بینجامد. به طور مثال، برای نخستین بار از فروش سهم در بورس تهران جلوگیری کرد.

او اظهار کرد: این اقدامات سبب شد به تدریج بی اعتمادی در بازار سرمایه شکل بگیرد و امروز بازار از یک نااطمینانی رنج می برد.

مستخدمین حسینی با اشاره به اینکه یکی از وظایف اصلی دولت تامین مالی طرح ها و پروژه های بنگاه های اقتصادی است، توضیح داد: بنگاه ها هنوز تسهیلات مورد نیاز را از بانک ها دریافت می کنند و بازار سرمایه از این قاعده غقب مانده است.

او یادآورشد: تشکیل سرمایه ثابت از سرمایه گذاری ها نشات می گیرد و از انجام سرمایه گذاری تولید به جریان افتاده و رکود رخت برمی بندد. اما با توجه به انتظاری که از رشد اقتصادی در کشور داریمغ سرمایه گذاری ها در سطح بسیار پایینی است و ما را به اهدافمان در دستیابی به رشد اقتصادی نمی رساند.
 

کلید واژه ها: بورس


نظر شما :