استراتژی کلینتون برای مقابله با ایران

۱۹ شهریور ۱۳۹۴ | ۰۵:۳۱ کد : ۱۹۵۱۸۳۴ سرخط اخبار

وزیر خارجه سابق آمریکا روز چهارشنبه برای اعلام حمایت از توافق هسته ای، در نشستی به میزبانی اندیشکده بروکینگز حضور یافت.

به گزارش فارس، هیلاری کلینتون نامزد پیشروی دموکرات ها در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه با حضور در نشستی به میزبانی اندیکشده بروکینگز، بار دیگر حمایت خود از توافق هسته ای با ایران را اعلام کرد.

کلینتون در نطق ابتدایی این نشست، بر حمایتش از برنامه جامع اقدام مشترک تأکید کرد و گفت: «من از توافق هسته ای به عنوان بخشی از یک راهبرد بزرگتر در قبال ایران حمایت می کنم.»

وی افزود: «حالا که وضعیت توافق در کنگره مشخص شده است، باید بگویم که اجرای توافق، مهار ایران و عوامل آن و همچنین تقویت متحدانمان در منطقه، برنامه من پس از ریاست جمهوری است.»

وزیر خارجه سابق آمریکا در ادامه با «خشن و بی رحم» خواندن ایران، گفت دست تهران به خون آمریکایی ها آلوده است و «دلیلی برای اعتماد به ایران وجود ندارد.

وی به روند شکل گیری مذاکرات هسته ای هم اشاره کرد و گفت در سال 2012 واشنگتن به سلطان قابوس پادشاه عمان پیام داد که خواستار مذاکره با تهران است. به گفته کلینتون، پس از آنکه ترتیبات لازم برای برقراری آن مذاکرات انجام شد، گفت وگوهای محرمانه ای با حضور بیل برنز و جیک سالیوان، مقامات وقت وزارت خارجه آمریکا با طرف ایرانی در عمان صورت گرفت.

کلینتون سپس گفت که همان مذاکرات بود که نهایتا به شکل گیری توافق موقت ایران و 1+5 در ژنو منجر شد.

وزیر خارجه سابق آمریکا در ادامه به حمایت از توافق هم پرداخت و به نمایندگان کنگره توصیه کرد از آن حمایت کنند. وی افزود: «بدون توافق، ما نظارتی بر برنامه هسته ای ایران نخواهیم داشت، اما با این توافق ما دسترسی ای بی سابقه به برنامه هسته ای آن ها خواهیم داشت و بر تمام ابعاد آن نظارت خواهیم کرد.»

کلینتون افزود: «اگر توافق را رد کنیم، این ما خواهیم بود که مقصر شناخته خواهیم شد، نه ایران. آن وقت ایران می تواند بدون هرگونه محدودیتی برنامه خود را پی بگیرد.»

وی ادامه داد: «زمانی که می خواهیم یک ائتلاف را رهبری کنیم، باید معقول و ثابت قدم باشیم.»

او همچنین گفت نباید توافق را رد کرد، بلکه باید آن را مشروط کرد و مثلا گفت: «بله، من از توافق حمایت می کنم و در عین حال راهبرد بزرگتری را برای رویارویی با رفتارهای بد ایران تعریف می کنم.»

وی در ادامه گفت نباید توافق را به عنوان گامی برای تغییر روابط با ایران دانست یا اینکه «انتظار داشت که آن ها پس از توافق، رفتار خود را تغییر دهند.»

کلینتون گفت که باید پس از توافق، آمریکا آماده سه سناریو از سوی ایران باشد. وی اولا مدعی شد که ممکن است که ایران برای فریبکاری و حقه زدن در جریان اجرای توافق، تلاش کند. به ادعای او، ثانیا ایران ممکن است منتظر بماند تا پس از 15 سال که برخی محدودیت های برجام پایان می یابد، برنامه سابق خود را پی بگیرد و ثالثا، احتمال دارد که ایران حمایت خود از متحدان منطقه ای اش را افزایش دهد.

او با بیان اینکه این موارد به رفتار رئیس جمهور آینده آمریکا بستگی دارد، گفت: «باید بدانیم که ایرانی ها رئیس جمهور آینده تست خواهند کرد.»

وی ادامه داد: «پیام من به سران ایران این است که ایالات متحده هرگز به شما اجازه دستیابی به سلاح هسته ای را نمی دهد. من به عنوان رئیس جمهور هر کاری لازم باشد، برای حمایت از خودمان و متحدانمان انجام خواهم داد و در صورتی که ایران برای دستیابی به بمب اتم تلاش کند، در استفاده از گزینه نظامی تردید نخواهم کرد.»

وزیر خارجه سابق آمریکا همچنین با اشاره به فعالیت های منطقه ای ایران، گفت در صورت رسیدن به ریاست جمهوری، «هزینه اقدامات ایران» را افزایش می دهد.

راهبرد کلینتون برای مقابله با ایران

او سپس به تشریح راهبرد 5 بخشی اش برای مقابله با ایران پرداخت. وی گفت: «اولا، من به تقویت تعهدمان به اسرائیل خواهم پرداخت، از جمله سنت حفظ دست بالای نظامی اسرائیل در منطقه... همچنین برای تقویت سامانه های ضدموشکی اسرائیل و سامانه های کشف تونل هایی که ممکن است برای اقدامات تروریستی یا ترور مورد استفاده قرار گیرند، تلاش خواهم کرد.»

کلینتون ادامه داد: «ثانیا، باید به ایران اعلام کرد که خلیج فارس، منطقه ای با منافع حیاتی برای ایالات متحده است. ما باید به حضور قدرتمند نظامی در این منطقه ادامه داده و از باز بودن تنگه هرمز اطمینان حاصل کنیم.»

او همچنین گفت که واشنگتن باید به همکاری امنیتی با کشورهای منطقه بپردازد تا ایران بداند که «در صورت تهدید این کشورها، آمریکا بی کار نمی نشیند.»

وی افزود: «سوما، باید ائتلافی منطقه ای علیه متحدان ایران، به خصوص حزب الله تشکیل داد. باید قوانین منع انتقال سلاح به حزب الله را تشدید کرده و منابع مالی این گروه را خشکاند... باید از متحدانمان بخواهیم که با حزب الله مانند یک سازمان تروریستی رفتار کنند، نه اینکه آن را به دو بخش سیاسی و نظامی تقسیم کنند. همچنین باید برای مقابله با حماس تلاش کنیم و ترکیه و قطر را نیز تشویق کنیم که از حمایت از آن ها دست بکشند.»

او ادامه داد: «باید از کشورها بخواهیم که از همکاری با شرکت های وابسته به سپاه پاسداران خودداری کرده و کشورها را تشویق کنیم که مسیر هواپیماهای ایرانی به مقصد یمن و سوریه را مسدود کنند.»

وی همچنین گفت در صورت رسیدن به ریاست جمهوری، تحریم های مربوط به تروریسم را اجرا و در صورت نیاز آن ها را تشدید می کند. به گفته کلینتون، او محدودیت های تسلیحاتی علیه ایران و سوریه را نیز تشدید می کند.  

کلید واژه ها: توافق خارجه سابق آمریکا خارجه سابق


نظر شما :