رضایی: برجام حمله به ایران را سخت کرده است

۲۲ شهریور ۱۳۹۴ | ۰۷:۲۳ کد : ۱۹۵۱۸۸۰ سرخط اخبار

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برجام کار آمریکایی ها در حمله به ایران را سخت تر کرده است زیرا در این شرایط اگر بخواهند به ایران حمله کنند، هیچ گونه توجیهی ندارند و از نظر بین المللی محکوم می شوند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، محسن رضایی که پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران سخن می گفت، در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره اظهارات اخیر مقامات آمریکایی درباره تسهیل حمله به آمریکا پس از تصویب برجام، اظهار داشت: سخن گفتن آمریکایی ها از حمله به ایران مصرف داخلی دارد زیرا اوباما زیر فشار تبلیغاتی قرار دارد که در برابر ایران کوتاه آمده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اینها با این شعارها می خواهند بگویند که ما کوتاه نیامده ایم و قوی هستیم و دل و جرأت لازم را داریم و می توانیم ایران را بزنیم که همه این ها مصرف داخلی دارد.

فرمانده اسبق سپاه پاسداران تصریح کرد: برجام کار آمریکایی ها در حمله به ایران را سخت تر کرده است زیرا در این شرایط اگر بخواهند به ایران حمله کنند، هیچ گونه توجیهی ندارند و از نظر بین المللی محکوم می شوند. قبل از برجام آمریکایی ها می توانستند اقداماتی انجام دهند که در آنجا نیز به خاطر آمادگی نیروهای مسلح، هواپیماهای آمریکایی از روی باند برگشتند.

رضایی تصریح کرد: در زمان رئیس جمهوری بوش، هواپیماهای آمریکایی تا روی باند آمد اما فرماندهان نظامی به وی گفتند که شما اگر حمله کنید، ایران نیز ما را هدف قرار می دهد و همین سبب شد هواپیماهایی که روی باند آمده بودند، برگردند و حمله به ایران صورت نگیرد که این نکته در خاطرات آقای بوش نیز آمده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بوش در خاطرات خود آورده است که من دستور حمله به ایران را به پنتاگون دادم اما فرماندهان نظامی من را قانع کردند که اگر حمله کنیم، ما را می زنند و پس این حرف های امروز آمریکایی ها بیشتر مصرف داخلی دارد.

رضایی در ارزیابی برجام اظهارداشت: در موضوع برجام سه نکته باید مورد توجه باشد، نخست اینکه دولت و تیم مذاکره کننده زحمات زیادی کشیدند و با بکارگیری تمام مهارت های خود در این مذاکرات خیلی خوب ظاهر شدند؛ 6 کشور تجربه طولانی در دیپلماسی داشتند و تیم مذاکره کننده همه توان خود را در مذاکرات به کار گرفت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برای نخستین بار بعد از 12 تیم مذاکره کننده این تیم توانست تمام توان خود را بکار گیرد از همین رو باید از تلاش های تیم مذاکره کننده تقدیر شود، عنوان کرد: نکته دوم در مسئله برجام این است که برجام به چه طریقی پیش برود اینکه فقط در شورای امنیت بررسی شود درست نیست بلکه مجلس حق دارد آن را بررسی کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر برجام در مجلس بررسی نشود فردا ممکن است عده ای بگویند توافقنامه تحمیلی بدون اطلاع، به کشور تحمیل شد و به خورد ملت دادند همین موضوع سبب می شود از طریق تاریخی مشکلات به وجود آید از همین رو باید برجام در مجلس و شورای امنیت بحث و بررسی شود.

رضایی با تاکید براینکه به جهت وجود رهبر معظم انقلاب هیچ بن بستی در کشور به وجود نمی آید ایشان همه مسائل را رصد می کنند و در نهایت تصمیم گیری ملی در این رابطه صورت می گیرد، تصریح کرد: نکته مهم دیگری که باید مورد توجه باشد این است که اگر ایران برجام را بلافاصله تصویب می کرد و آمریکا چند ماه بعد آن را تصویب می کرد این باور در ذهن آمریکایی ها شکل می گرفت که ایران شدیدا محتاج این توافق بوده و دست و پای خود را گم کرده است و این برای ما بد می شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تاخیر ایران در بررسی و تصویب برجام متناسب با تاخیری است که خود امریکایی ها دارند صورت می دهند، عنوان کرد: نیازی نیست عجله ای باشد اما طرفین درباره برجام بحث و بررسی کنند و در جمع بندی رسیدگی شود.

وی با اشاره به اینکه مهم ترین نکته در تصویب برجام را مسئله سرمایه گذاری و اقتصاد دانست آیا با تصویب آن مشکلات جوانان کشور و بیکاری حل می شود یا نه، خاطرنشان کرد: اینکه برجام فرصت هایی در اختیار ما می گذارد و تحریم ها را کاهش می دهد می توان خوش بین بود کمک می کند اما کمک اقتصادی زمانی حل می شود که محیط کسب و کار در کشور حل شود.

رضایی گفت: در حال حاضر سرمایه گذاران ناراضی از محیط کسب و کار و سیستم بانکی هستند و همین شرایط سبب می شود هیچ سرمایه گذاری وارد ایران نشود.

کلید واژه ها: مجمع تشخیص مصلحت نظام


نظر شما :