آیپک؛ بازنده‌ بزرگی که مدعی پیروزی شد

۲۳ شهریور ۱۳۹۴ | ۰۱:۱۴ کد : ۱۹۵۱۹۴۵ سرخط اخبار

روزنامه «هاآرتص» با اشاره به ابراز خشنودی «آیپک» از آنچه «رد توافق هسته ای ایران در سنا» خواند ، نوشت، «بازندگان توافق ایران اعلام پیروزی می کنند».

به گزارش فارس، روزنامه «هاآرتص» در گزارشی به بررسی شکست آیپک در کنگره و اعلام پیروزی به رغم این ناکامی پرداخت و نوشت: دقایقی بعد از رای گیری سنا که باعث پایان ناگهانی مبارزات آیپک شد، این لابی حامی اسرائیل بیانیه ای تحت عنوان «اکثریت سنا توافق هسته ای ایران را رد کرد» صادر کرد.

در این بیانیه آمده بود، «سنا «پیام قاطعی» علیه توافق هسته ای «ناقص و منفور» ارسال کرد که پیام هشداری برای دولت ها و شرکت های خارجی است درباره رفتن به ایران».

هاآرتص با اشاره به مطلب فوق نوشت: آنچه بیانیه آیپک به آن اشاره نکرده، این است که کمپین چند میلیون دلاری که این سازمان برای ممانعت از توافق هسته ای به راه انداخته بود، شکست خورد و یکی از بزرگترین پیروزی های سیاسی را نصیب باراک اوباما کرد.

در این گزارش آمده، در نهایت، تنها زمانی که 4 نفر از 46 دموکرات به اکثریت جمهوریخواه در سنا پیوستند یا وقتی 25 نماینده دموکرات از 187 نفر مجلس نمایندگان علیه توافق هسته ای ایران رای داد، هیچ «اکثریت دو حزبی» در کنگره وجود نداشت و به این ترتیب، برعکس آنچه دفتر بنیامین نتانیاهو مدعی شد، اسرائیل به هیچ «پیروزی اخلاقی» دست نیافت. حتی اینکه افکار عمومی علیه توافق هسته ای ایران شده؛ موضوعی که نتانیاهو به آن اشاره کرد، تسلی به وجود نمی آورد زیرا این نظر به سرعت می تواند بازگردد یا به سمت مسائل دیگر کشیده شود و در هر صورت، تاثیر اندکی بر آینده توافق خواهد داشت.

هاآرتص ادامه داد: حتی آن طور که برخی تحلیل گران می گویند، هیچ «وحدت یهودی» علیه توافق شکل نگرفت بلکه یک شکاف 50 - 50 به وجود آمد. هیچ شکی وجود ندارد که به موقعیت آیپک لطمه وارد شد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده، برعکس قول های برخی نامزدهای جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، هیچ رئیس جمهور جمهوریخواهی، چه در روز نخست ریاست جمهوری خود، چه در روز آخر، مانع توافق نخواهد شد. اگر توافق به خاطر فریبکاری ایرانی ها از بین برود، روسای جمهور هر دو حزب با آن برخورد خواهند کرد اما اگر ایرانی ها این کار را نکنند، هیچ رئیس جمهور جمهوری خواه عاقلی وارد رویارویی با ایران نمی شود تا مابقی دوران ریاست جمهوری خود را دچار خشونت و تنش کند.

کلید واژه ها: آیپک توافق هسته ای ایران


نظر شما :