رئیس جمهوری ترکیه درصدد سرکوب رسانه‌های منتقد است

آغاز جنگ اردوغان با رسانه‌های مخالف

۲۸ شهریور ۱۳۹۴ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۵۲۰۵۱ اخبار اصلی خاورمیانه
روزنامه‌های سوزجو و حریت شکایت دارند که نویسندگان این روزنامه مورد تهدید علنی روزنامه‌های طرفدار دولت قرار می‌گیرند در حالی که دستگاه قضایی هیچ برخوردی با آنها نمی‌کند.
آغاز جنگ اردوغان با رسانه‌های مخالف

دیپلماسی ایرانی: درگیری میان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با رسانه های مخالف وارد مرحله تازه ای شده است، اکنون اردوغان مخالفان خود را متهم به حمایت از تروریسم می کند و تلاش دارد به این ترتیب دهان آنها را ببندد یا آنها را از پیش راه خود بردارد. در راس آنها مجموعه دوغان که بزرگترین نهاد رسانه ای لیبرال در ترکیه است که روزنامه «حریت»، یکی از پرتیراژترین روزنامه های ترکیه و مجله «نقطه» را در اختار دارد و برخی روزنامه های چپ گرا و رسانه های وابسته به فتح الله گولن قرار دارند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ بیروت، اردوغان بارها به رسانه های مخالف خود گفته است که نیازی ندارد به دادگاه مراجعه کند و علیه آنها دادخواست ارائه دهد یا خواستار زندانی شدن نویسندگان یا روزنامه نگاران شود، در مقابل ده ها بار مسئولیت این کار را به رسانه های طرفدار خود سپرده است. آنها نیز با انتشار اتهامات گوناگون مخالفان او را در منگنه قرار داده اند و از طریق انتشار اخباری با عنوان «برای روشن شدن افکار عمومی» زمینه بازجویی مخالفان را جهت حذف آنها فراهم کرده اند.

در همین رابطه فواد عونی، فردی که مدعی است که چشم داخل کاخ اردوغان است و از اسرار داخلی او خبر دارد، دو هفته پیش در حساب تویتر خود نوشت که اردوغان طرحی را در نظر دارد که به موجب آن «دهان مهمترین روزنامه نگاران مخالف و غیر وابسته به خود را که شامل موسسه های رسانه ای بزرگ مثل دوغان، و موسسات گولن و همچنین مخالفان مستقل چپ گرا مثل روزنامه سوزجو که بیشترین تیراژ را در ترکیه دارد، می شود خواهد بست.»

موسسه دوغان که شامل دو شکبه «سی ان ان ترک» و «دی» و دو روزنامه «حریت» و «بوسته» می شود به دنبال انتشار خبری در روزنامه «گونش»، متمایل به دولت متهم به حمایت از تروریسم شده و در معرض بازپرسی قضایی قرار گرفته است. این موسسه با صدور بیانیه ای در این باره نوشت: «بازپرسی که پرونده تحقیق را باز کرده، با استناد خبری بی پایه و سراسر اشتباه و با استناد به افتراهایی که بازپرس سابق پرونده وارد کرده، اقدام به تحقیق درباره ما کرده است. آن چه در روزنامه حریت در این رابطه منتشر شده به هیچ وجه به معنای توهین به رئیس جمهور اردوغان نیست و به هیچ عنوان بوی حمایت از تروریسم نمی دهد.»

موسسه دوغان بازپرسی جدید از روزنامه وابسته به خود را «حمله ای قضایی» با هدف نابودی آن توصیف کرده و نوشته است که با این کار دستگاه قضایی که یکی از اعضای حزب عدالت و توسعه، به رهبری اردوغان آن را هدایت می کند، زیر سوال می رود. ایضن دوغان، رئیس این موسسه در این باره گفت: «تا به حال تا این اندازه تحت فشار نبوده ام تا دهانم را ببندم، نه در طول تاریخ رسانه ای ام و نه حتی در زمانی که نظامی ها در دهه نود قرن بیستم بر کشور حکومت می کردند.»

خبرگزاری آناتولی، خبرگزاری رسمی دولت ترکیه گزارش داد که مجموعه دوغان متهم به انتشار تصاویر غیرموجه از سربازان ترکی است که در درگیر های اخیر با نیروهای «حزب کارگران کردستان» کشته شدند، این روزنامه تصاویر غیرموجه از افراد مسلح نیز منتشر کرده است. این در حالی است که شبکه «سی ان ان ترک» نیز مصاحبه با یک دختر جوانی که اخیرا به حزب کارگران کردستان پیوسته پخش کرده است.

پیش از این روزنامه سوزجو از فشارهایی که رئیس جمهور اردوغان بر این روزنامه وارد می کند، شکایت کرده بود و نوشته بود «دولت جریمه های نقدی بسیار سنگین و غلو آمیزی را متوجه روزنامه کرده است.»

روزنامه های سوزجو و حریت همچنین شکایت دارند که نویسندگان این روزنامه مورد تهدید علنی روزنامه های طرفدار دولت قرار می گیرند در حالی که دستگاه قضایی هیچ برخوردی با آنها نمی کند.

جیک کوچوک، روزنامه نگار ترک طرفدار اردوغان در شبکه «کانال 24» احمد هاکان، روزنامه نگار مشهور و ستون نویس ثابت روزنامه حریت را تهدید کرد و گفت: «با وجود این همه زبان درازی باید از اردوغان تشکر کند که تا حالا زنده نگهش داشته است.» او همچنین گفت: «می توان او را مثل مگس له کرد.» کوچوک همچنین ده ها روزنامه نگار مخالف اردوغان را تهدید به گشودن پرونده های آنها و تحقیق از کارهایشان کرد و گفت: «بر اساس اطلاعات من از درون دولت به زودی بسیاری از این افراد روانه زندان خواهند شد.»

روز دوشنبه گذشته نیز نیروهای امنیتی ترکیه به دفتر مجله نقطه حمله کردند و سردبیر این مجله را به اتهام حمایت از تروریسم با چاپ عکسی بر روی جلد مجله که اردوغان را در حال "سلفی" گرفتن با جسد سربازان ترک نشان می دهد، بازداشت کردند.

دولت ترکیه در سال 2009 موسسه دوغان را به اتهام خودداری از پرداخت مالیات به پرداخت 2.5 میلیون دلار جریمه محکوم کرده بود. کاری که بسیاری از ناظران از آن به عنوان تلاشی برای له کردن مخالفان رسانه ای اردوغان، بعد از افشای پرونده های فساد افراد نزدیک به اردوغان یاد کردند. پس از این اتفاق موسسه دوغان مجبور به فروش روزنامه های «ملیت» و «وطن» و شبکه تلویزیونی «استار» و دیگر موسسه های خود شد.

بسیاری از روزنامه نگاران شکایت دارند که طرفداران اردوغان از طریق «ارتش الکترونیک» در شبکه های اجتماعی در دفاع از اردوغان آنها را مورد تهدید و اهانت قرار می دهند. به نظر می رسد این «ارتش» متشکل از نیروهای داوطلب نیست بلکه مجموعه سازمان یافته و هدف داری است که یک مرکز از آن حمایت می کند.

 

ترجمه: سید علی موسوی خلخالی

کلید واژه ها: دوغان حمایت از تروریسم رجب طيب اردوغان


نظر شما :