با وجود حل نشدن معضل ریاست جمهوری لبنان

لبنانی ها به دنبال سرمایه گذاری در ایران هستند

۰۱ مهر ۱۳۹۴ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۲۱۴۵ اخبار اصلی خاورمیانه
لبنانی‌ها انتظار دارند که این توافق باعث شود مشکل بحران ریاست جمهوری لبنان حل شود و ایران دروازه‌های خود را به روی سرمایه‌داران و شرکت‌های لبنانی بگشاید
لبنانی ها به دنبال سرمایه گذاری در ایران هستند

دیپلماسی ایرانی: آغاز اجرای توافق هسته ای ایران با پنج کشور عضو دائم شورای امنیت به اضافه آلمان اتفاقی تاریخی محسوب می شود که بسیاری از رهبران سیاسی امیدوارند که تاثیرات بزرگی بر ثبات سیاسی منطقه بگذارد. لبنانی ها انتظار دارند که این توافق باعث شود مشکل بحران ریاست جمهوری لبنان حل شود و ایران دروازه های خود را به روی سرمایه داران و شرکت های لبنانی بگشاید و به این ترتیب تکاپوی تازه ای به اقتصاد خود در دوره پساتحریم و بعد از پایان انزوای بین المللی بدهد. منابع آگاه می گویند که تماس های رسمی از سوی لبنانی ها با مقامات ایرانی آغاز شده تا دریابند ایرانی ها تا کجا حاضر به پذیرش تجربیات و خبرگی های لبنانی ها در زمینه های ارتباطات و هتل سازی و صنعت گردشگری و رستوران داری و زمینه های اقتصادی و صنعتی ای که لبنانی ها در آنها فعالند، هستند. مقام های لبنانی در تماس های خود با همتایان ایرانی تاکید کرده اند که باید سیاست از اقتصاد و بازرگانی جدا باشد و هیچ مانعی برای سفر جبران باسیل، وزیر امور خارجه لبنان به تهران نباشد و همان طور که وزرای امور خارجه آلمان و فرانسه و بریتانیا یکی پس از دیگری به ایران سفر کردند، او نیز بتواند به ایران سفر کند. همچنین زمینه های لازم برای سفر وزرای مربوط در حوزه های مورد علاقه برای همکاری فراهم شود تا به این ترتیب ارزیابی ها از بازارهای دو طرف افزایش یابد و هر دو بتوانند نبض اقتصادی کشورهای یکدیگر را بسنجند. برای همین طبیعی است که الآن حکیم، وزیر اقتصاد و بازرگانی به زودی در راسی بلند پایه از اعضای اتاق بازرگانی و صنعتی در بیروت به تهران سفر کند و راه های همکاری ها و تبادلات فنی در زمینه های متعدد را بررسی کند.

لازم به ذکر است که بازارهای تجاری دو کشور بسیار چشمگیر هستند و هر دو می توانند بر دادوستد با یکدیگر که قطعا سود آن برای ایران بیشتر از لبنان خواهد بود، حساب کنند. بازار ایران توانایی جذب مقادیر متنابهی سرمایه گذاری خارجی دارد. بازاری جذاب که با اجرای توافق هسته ای در 18 اکتبر و آزاد شدن 150 میلیارد دلار دارایی ایران در ماه های آینده جذاب تر هم خواهد شد.

از سوی دیگر به نظر می رسد رهبران ایران فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه را که از طریق لوران فابیوس، وزیر امور خارجه خواستار قانع کردن ایران به تسهیل برای انتخاب رئیس جمهوری جدید برای لبنان شده بود، ناامید کرده اند. ایرانی ها به درخواست های او پاسخ داده اند که این موضوع مساله ای داخلی است و این نیروهای سیاسی لبنانی هستند که باید برای انجام این کار تصمیم بگیرند. فابیوس همچنین همانند سابق این پیام را دوباره از ایرانی ها شنید که در جریان استقبال از جان فرانسوا جیرو، سفیر فرانسه گفتند که ژنرال میشل عون، قوی ترین و مردمی ترین و شایسته ترین فرد برای ریاست جمهوری لبنان است و ایران از انتخاب او حمایت می کند. در حالی که فرانسوی ها چندان تمایل به بازگشت او به قدرت ندارند.   

با این حال فابیوس بر اهمیت تغییر ارتباطات میان لبنان و ایران تاکید دارد به خصوص بعد از این که روابط ایران با جامعه جهانی وارد مرحله تازه ای شده و دیگر از آن رویکرد خصمانه سابق فاصله گرفته است. لازم به یادآوری نیست که بعد از اجرای توافق ایران پیشنهاد سابق خود را به ارتش لبنان مبنی بر دادن هدیه به آن یا صادرات برق به این کشور را مجددا تکرار خواهد ک رد.

فابیوس همچنین ابراز امیدواری کرده است که قدرت های سیاسی اختلالی در مشارکت های اقتصادی وارد نیاورند به خصوص که بازار کار برای هر دو طرف بسیار است.

در عین حال لبنانی ها نیز تلاش می کنند که حضور خود را در ایران احیا کنند و به ویژه بعد از اجرای توافق هسته ای حضوری متفاوت از سابق را در ایران رقم بزنند. جدای از مسائل سیاسی، لبنانی ها و شرکت های لبنانی نیاز مبرمی به مشارکت در صنعت و سهیم شدن در بازارهای مالی ایران دارند کما این که ایرانی ها خوب می دانند ورود ایران به صنعت بانکداری لبنان که یکی از کشورهای کلیدی در این صنعت در منطقه محسوب می شود چه دستاوردهای مطلوبی به دنبال خواهد داشت. همان طور که در دوران تحریم صنعت بانکداری ایران کمک شایانی به ایرانی ها در نقل و انتقال پول ایفا کرد این بار نیز این نوع همکاری ها می تواند کمک شایانی به دو طرف کند.

 

منبع: النهار / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ايران و لبنان


نظر شما :