مذاکرات در زمان جلیلی و عباسی به یک دور بی نهایت افتاده بود

۳۰ شهریور ۱۳۹۴ | ۰۲:۰۰ کد : ۱۹۵۲۱۴۷ سرخط اخبار

نشست کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس شورای اسلامی با حضور مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز بعد از ظهر برگزار شد و گفت وگوی دو طرفه ای بین اعضای کمیسیون با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی صورت گرفت.

به گزارش «تابناک»، در این نشست، نجفی نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی و حسن قشقاوی، معاون پارلمانی وزارت خارجه، آمانو را همراهی کرده اند.

عباسعلی منصوری آرانی در گفت و گو با تابناک درباره موضوع حضور آمانو در کمسیون ویژه برجام و مباحث مطرح در کمیسیون اظهار داشت: ابتدا آمانو از حضور در مجلس ایران ابراز خوشحالی کرد و گفت: در چند سالی که وی در رأس امور آژانس بوده، سعی کرده است بحث هایی از جمله موضوع ایران را حل کند و ابراز امیدواری کرد، پرونده ایران تا پایان سال میلادی بسته شود.

این نماینده مجلس افزود: پس از این نمایندگان درباره مسائل مختلف از وی پرسیدند؛ البته از قبل با قید قرعه مشخص شده بود که چه کسی از وی سؤال داشته باشد و طبق قرار، کسی خارج از مباحث دیپلماتیک سؤالی از وی نکرد. پرسش های نمایندگان پیرامون فعالیت های آژنس بود و نمایندگان در خصوص تحت تأثیر بودن آژانس از آمریکا، درز اطلاعات محرمانه از طریق آژانس و همچنین برخی موضع گیری های غیر کارشناسی آژانس سؤالاتی پرسیدند.

منصور در ادامه افزود: آمانو بسیاری از بحث های مطرح در این موضوعات را رد کرد و درباره موضوع تحت تأثیر بودن آژانس از سوی برخی قدرت ها نیز گفت: آژانس یک سازمان مستقل است و کاملا فنی و کارشناسی عمل می کند. وی درباره موضوع مریوان گفت: گزارش هایی به ما می رسد و ما در باره آن توضیح می خواهیم؛ اما این به معنای آن نیست که درباره آن نتیجه گیری بکنیم، بلکه این روال کار است.

وی همچنین در ادامه یادآور شد: آمانو درباره دور قبل نیز گفت، روال مذاکرات در زمان جلیلی پایان نداشت و مذاکرات رو به بی نهایت بود، ولی بعدا سازمان دهی و وارد دور جدید شد. در واقع صحبت های بین جلیلی و عباسی به یک دور بی نهایت افتاده بود و تمامی نداشت؛ اما اکنون همه اراده کردیم تا پایان سال میلادی موضوع تمام شود.

این عضو کمیسیون برجام در ادامه گفت: آمانو درباره درز اطلاعات نیز عنوان داشت، 120 کشور عضو آژانس هستند و من نمی توانم بگویم که می توانیم 100درصد همه اطلاعات را حفظ کنیم و ممکن است در بعضی از جاها این اطلاعات درز کند. نمی شود تضمینی بر این موضوع داد ولی اکنون اوضاع بهتر است و حفاظت اطلاعات به خوبی انجام می شود.

این نماینده درباره حاشیه های جلسه امروز نیز گفت: حضور آمانو در مجلس ایران از نظر روانی در جهان بسیار مؤثر است و اینکه مجلس ایران آمانو را دعوت می کند و در سطح جهان منتشر می شود، نشان حساسیت مجلس ایران به این موضوع است. از سوی دیگر، در مجلس خارج از عرف دیپلماتیک موضوعاتی مطرح شد که این از نظر ایجاد رابطه دوستی بسیار مؤثر است.

وی اظهار داشت: در جلسه امروز موضوع شهدای هسته ای مطرح شد و برخی از آقایان آن را منتسب به آژانس کردند، که این موضوع  باعث شد آمانو به آن واکنش نشان دهد و به شدت آن را رد و عنوان کرد، یک بار دیگر نیز این موضوع در جلسه ای از سوی عباسی مطرح شد و من به وی گفتم: شما باید سند داشته باشید و نمی شود بدون سند در این باره این موضوعات صحبت کرد.

منصوری افزود: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص سوخت 20 درصد راکتور تهران نیز گفت: آژانس در آن سال تلاش خود را برای تسهیل این موضوع انجام داد؛ اما متأسفانه این توافق بموقع حاصل نشد و نتوانستیم از این طریق با کمک کشورهای دیگر موضوع را حل و فصل کنیم. باید تأکید کنم، کشورهای دیگر موافقت نکردند و این موضوع ارتباطی با آژانس ندارد. امیدوارم بعد از توافق اجرایی این کار در راستای همکاری های فنی صورت بگیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بیان این مسائل نیاز به ظرافت خاصی دارد و باید این موضوع نیز از قبل برنامه ریزی می شد که متأسفانه نشد، موضوع دیگری هم که در حاشیه جلسه امروز به وجود آمد، این بود که غیر از اعضای کمیسیون برجام، سایر نمایندگان اجازه حضور در جلسه را نداشتند.

کلید واژه ها: آمانو مجلس ایران


نظر شما :