توافق هسته‌ای ایران به تامین امنیت اسرائیل کمک می‌کند

۳۱ شهریور ۱۳۹۴ | ۰۲:۴۹ کد : ۱۹۵۲۱۷۳ سرخط اخبار

روزنامه «هاآرتص» در گزارشی با اشاره به مزیت های توافق هسته ای برای رژیم صهیونیستی نوشت برجام به تامین امنیت اسرائیل کمک می کند.

به گزارش فارس، روزنامه «هاآرتص» در گزارشی نوشت، جنگ بر سر تایید توافق هسته ای ایران شاید تمام شده باشد اما این توافق هنوز اجرایی نشده است. حتی بعد از اینکه کنگره توافق را تایید کرد، نظارت بین المللی ضروری است تا اجرای کامل این توافق تضمین شود.

در ادامه این گزارش آمده، نظارت وظیفه همه امضا کنندگان این توافق است اما اسرائیل باید به عنوان شریک فعال، در همکاری نزدیک با آمریکا، در این نظارت حضور داشته باشد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده، ظاهرا این توافق تضمین می کند که ظرف 15 سال آینده، ایران اورانیوم غنی شده کافی برای ساخت حتی یک بمب را در اختیار نخواهد داشت. احتمال تولید پلوتونیم نیز ظاهرا از میان رفته است زیرا راکتور آب سنگین اراک به راکتور آب سبک تبدیل خواهد شد که دارای اهداف تحقیقاتی است. 

 به نوشته «هاآرتص»، توافق هسته ای مانع فعالیت هایی شده است که توانایی ایران برای تولید سلاح های هسته ای را افزایش می دهد. این توافق به طور شفاف بیان کرده ایران از تولید نرم افزارهای لازم برای انجام انفجارهای هسته ای یا مکانیزم انفجار مواد منفجره متعدد به طور همزمان که برای ساخت یک بمب هسته ای نیاز است، منع شده است. می توان این گونه نتیجه گیری کرد که توافق هسته ای مشکل برنامه هسته ای ایران را حل کرده و نه حمایت آن از حماس و حزب الله را.

بر اساس این گزارش، با این حال، قدرت توافق به اجرای کامل آن است و برای این منظور، همه سازمان های نظارتی و راستی آزمایی باید متحد شوند و توجه خود را بر فعالیت های اطلاعاتی موثر متمرکز کنند. البته در این بین نیز اسرائیل باید همکاری نزدیکی با آمریکا در همه سطوح داشته باشد زیرا این امر به تلاش برای نظارت بر اجرای توافق هسته ای کمک می کند. علاوه بر این، رابطه با آمریکا و سایر کشورهای پیشرو در منطقه آگاهی از حمایت ایران از حماس و حزب الله و همین طور آگاهی از موشک های دوربرد ایران را افزایش می دهد. اگر اسرائیل به اندازه کافی هوشمند باشد که چنین کاری را انجام دهد، توافق هسته ای و احیاء روابط نزدیک با آمریکا به امنیت اسرائیل کمک خواهد کرد.

هاآرتص نوشت، می توان این گونه نتیجه گیری کرد که توافق هسته ای بیش از خطر، فرصت در اختیار اسرائیل قرار داده است. احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته ای در سال های آینده بسیار اندک شده است و در عین حال، اجرای توافق هسته ای به امنیت اسرائیل کمک و موضع آمریکا را تقویت می کند.


نظر شما :