در حالی که عبادی به نیویورک سفر کرده است

اخبار ضد و نقیض از شکست کودتا در عراق

۰۶ مهر ۱۳۹۴ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۵۲۴۱۱ اخبار اصلی خاورمیانه
علی العلاق، نماینده ائتلاف دولت قانون و از افراد نزدیک به نوری مالکی و عضو حزب الدعوه اسلامی وقوع کودتا در عراق را به شدت تکذیب کرد و آن را شایعه‌ای ساخته و پرداخته افراد مغرض در هم‌دستی با بعثی‌ها دانست.
اخبار ضد و نقیض از شکست کودتا در عراق

دیپلماسی ایرانی: منابع غیررسمی عراقی خبر از وقوع کودتایی نافرجام در عراق در نیمه های شب یکشنبه یا بامداد دوشنبه می دهند.

پایگاه خبری المسله عراق گزارش می دهد که تلاش برای کودتای نظامی در داخل منطقه الخضرا به فرماندهی توفیق الیاسری و ابو رغیف ناکام مانده است.

بنا به این گزارش تلاش برای انجام این کودتا نیمه شب یکشنبه و با همراهی شماری از فرماندهان ارتش با حمایت نیروهای مسلح عراق صورت گرفته که ناکام مانده است. در پی این اتفاق شماری از رهبران سیاسی عراقی به جنوب این کشور گریخته اند.

منابع سیاسی آگاه ضمن اعلام این خبر به المسله همچنین گفتند که ورودی ها به مطقه خضرا به طور کامل بسته شده و بسیاری از محافظان سیاستمداران عالی رتبه به صورت ناگهانی و سریع از دفاتر خود گریخته اند.

هنوز هیچ منبع رسمی ای این خبر را تایید نکرده است.

این در حالی است که حیدر العبادی، نخست وزیر عراق قبل از ظهر دوشنبه به نیویورک رسید تا در مجمع عمومی سران سازمان ملل شرکت کند.

یک منبع امنیتی عالی رتبه نیز به پایگاه خبری عراقی کراملکم خبر داده است که تلاش برای انجام کودتای نظامی شکست خورده اما تحرکات امنیتی در منطقه خضرا به شدت افزایش یافته است.

وی که نخواست نامش فاش شود به این پایگاه خبری گفت: «این تلاش ها نیمه های شب گذشته روی داده است.»

او همچنین گفت: «منابع امنیتی مستقر در منطقه الخضرا خبری مبنی بر ورود افسران عالی رتبه ارتش به داخل منطقه سبز با هدف انجام کودتا دریافت کردند که به دنبال آن تحرکات امنیتی خود را به شدت سرعت بخشیدند.»

این منبع در ادامه افزود: «نیروهای امنیتی ویژه نخست وزیری اقدام به بازداشت افسرهای عالی رتبه مظنون به همکاری در این کودتای نظامی کردند و اجازه ندادند این کودتا به سرانجام برسد.»

وی تاکید کرد، این سومین تلاش برای کودتا از سوی نظامیان برای سرنگونی حیدر العبادی و ترور اوست که ناکام مانده است.

دولت عراق بامداد یکشنبه در سراسر کشور تعطیلی رسمی به بهانه تکمیل تعطیلات عید قربان اعلام کرد.

یک منبع پارلمانی نیز در گفت وگو با پایگاه خبری کراملکم ادعا کرد که نوری مالکی، نخست وزیر سابق عراق در پی کودتا و انجام ترور افراد حلقه پیرامون حیدر العبادی با هدف بازگشت به قدرت یا رساندن افراد نزدیک به خود به قدرت است تا به دنبال آن دستورالعمل خود را عملی کند.

این در حالی است که نوری مالکی روز شنبه در دیدار با نیروهای داوطلب مردمی صحبت از وجود توطئه ای علیه دولت و ملت عراق داده بود و هشدار داده بود که عده ای با هدف تجزیه عراق درصدد تجزیه کشور هستند.

خبر ناکامی در انجام کودتا علیه عبادی را پایگاه خبری عراقی ارم نیوز نیز گزارش داده و اعلام ناگهانی تعطیلی در روز یکشنبه را نیز مشکوک دانسته که به نوشته این پایگاه خبری می تواند شایعه کودتا در کشور را تقویت کند.

پیش از این برخی منابع خبری صحبت از تلاش جریان های نزدیک به ایالات متحده برای انجام کودتای نظامی در عراق داده بودند. دیپلماسی ایرانی به نقل از عراق تایمز گزارش داده بود که امریکایی ها در حال آماده کردن سرتیپ نجم عبدالله الجبوری، فرمانده عملیات نینوا برای انجام کودتا نظامی در عراق هستند. بسیاری از تحلیلگران بر این اعتقادند که امریکایی ها اصلاحات عبادی را آخرین فرصت برای عبور عراق از بحران اقتصادی – امنیتی – سیاسی فعلی می دانند و در صورتی که تلاش های او به نتیجه نرسد درصدد انجام کودتای نظامی در عراق هستند.

خبر وقوع کودتای نافرجام در حالی در منابع خبری عراقی منتشر می شود که علی العلاق، نماینده ائتلاف دولت قانون و از افراد نزدیک به نوری مالکی و عضو حزب الدعوه اسلامی وقوع کودتا در عراق را به شدت تکذیب کرد و آن را شایعه ای ساخته و پرداخته افراد مغرض در هم دستی با بعثی ها و کسانی که از اصلاحات سیاسی و اقتصادی حیدر العبادی، نخست وزیر آسیب دیده اند، دانست.

به گزارش خبرگزاری البراثا علاق که در حال حاضر از افراد نزدیک به عبادی نیز محسوب می شود، همچنین گفت: «کسانی که به این دروغ ها دامن می زنند کسانی هستند که نتوانستند از تظاهرات مردمی سوء استفاده کنند و بر موج تظاهرات سوار شوند و اکنون درصدد دروغ پراکنی در این راستا هستند.»

وی اعلام تعطیلی روز یکشنبه را طبیعی دانست و گفت: «چون بر اساس قانون تعطیلات عید قربان سه روز است و روز جمعه و شنبه در کشور تعطیل بوده دولت تصمیم گرفته است که روز دوشنبه را نیز تعطیل اعلام کند تا به قانون عمل کرده باشد.»

واثق الهاشمی، تحلیلگر مسائل سیاسی عراق نیز در گفت وگو با اسکای پرس گفت: «امکان انجام کودتا در عراق وجود ندارد چرا که یک قدرت منظم که بتواند این کودتا را به انجام برساند در کشور وجود ندارد.»

وی همچنین گفت: «شب گذشته هیچ تلاشی برای کودتای نظامی در منطقه سبز صورت نگرفت. من شب گذشته در منطقه سبز بودم و هیچ تلاشی برای کودتا آن طور که بعضی رسانه ها گزارش دادند و گفتند که تانک و تحرکات غیرمعمول نظامی وجود داشته است، مشاهده نکردم.»

الهاشمی تاکید کرد، دیگر عصر کودتاهای نظامی به پایان رسیده و دیگر هیچ وقت برنخواهد گشت.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11    

کلید واژه ها: کودتای نظامی حیدر العبادی انجام کودتا برای انجام العبادی کودتای نظامی در


نظر شما :