با وجود حفظ استراتژی تشدید تنش در سوریه

امریکا عرصه را برای روسیه هموار می‌کند

۲۵ مهر ۱۳۹۴ | ۱۲:۴۶ کد : ۱۹۵۲۸۳۹ اخبار اصلی خاورمیانه
شبکه سی ان ان گزارش داد وزارت دفاع امریکا به خلبان‌های خود دستور داده است تا مسافت 20 مایل دریایی یعنی در حدود 36 کیلومتری به جنگنده‌های روسی نزدیک نشوند.
امریکا عرصه را برای روسیه هموار می‌کند

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده برگه برنده های کافی برای فشار به روسیه جهت جلوگیری از دخالت بیشتر آن در سوریه ندارد یا حتی نمی تواند کاری کند که سوریه به افغانستانی جدید برای روسیه تبدل شود. بر عکس، داده های گوناگون حاکی از آن است که واشنگتن می رود عرصه بازی را به سود روسیه خالی کند و اجازه دهد روسیه تنها بازیگر عرصه سیاسی سوریه باشد بدون این که برخوردی پیش بینی نشده به وجود آید.

شکی نیست رهبران امریکا به جنگ کلامی و سخنرانی های رعب آور ادامه می دهند و این گونه وانمود می کنند که در برابر طرح های روسیه خواهند ایستاد، طرح هایی که اکنون روشن است که سوریه نخستین مقصد آن است و قصد دارد به دنبال آن عراق و افغانستان و هر جایی که امریکایی ها در آن شکست خورده اند را نیز به زیر چتر حمایتی خود بیاورد.

کاخ سفید گفته است که بسیاری از تلاش های شکست خورده خود در آموزش نیروهای مخالف معتدل سوری که با داعش می جنگند را متوقف می کند و به جای آن به آنها اسلحه و مهمات می دهد تا بتوانند در عرصه میدانی مبارزه کنند.

رسانه های امریکایی می گویند که امریکا برنامه های کوتاه مدت برای آموزش نیروهای مخالف به ارزش 580 میلیون دلار در نظر گرفته و قصد دارد آنها را به سلاح های جدید مجهز کند. آنها در ابتدا در خارج از مرزهای سوریه آموزش می بینند بعد به داخل سوریه منتقل می شوند. البته این استراتژی که از ابتدای سال جاری در دستور کار دولت اوباما قرار گرفته تا کنون جواب نداده و این مساله سبب شده انتقادهای شدیدی متوجه باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا شود.

وزارت دفاع امریکا اعلام کرده است که تمرکز خود را به جای آموزش به دادن سلاح و مهمات دیگر به گروه های مخالف که فرماندهان امریکایی اخیرا آنها را شناسایی کرده اند و مطمئن هستند که هیچ ارتباطی با گروه های تندرو ندارند، منتقل کرده است.

ایالات متحده هیچ دوستی میان مخالفان مسلح سوری که از آنها حمایت می کند، ندارد، به ویژه بعد از شکست گردان 30 که جبهه النصره نیروهای آن را دستگیر کرد که بعد از آن امریکا دستور به انحلال این گردان داد.

ناظران بعید نمی دانند که واشنگتن مجبور به حمایت از گروه های مبارز مرتبط با کشورهای منطقه به ویژه قطر و ترکیه شود، گروه های تندرویی که از لحاظ فکری و جنبشی نزدیک به جبهه النصره هستند، برای همین هشدار می دهند که چنین اقداماتی درگیری ها را تشدید می کند و اوضاع را چنان تشدید می کند که دیگر هیچ کس نمی تواند بر اوضاع مسلط شود. این کار همچنین می تواند نقش امریکا را در عراق نیز تحت تاثیر قرار دهد و دایره آشوب را در منطقه بیش از پیش گسترش دهد.

ژنرال مایکل فلین، رئیس سابق آژانس اطلاعاتی در وزارت دفاع امریکا در این باره می گوید: «هدف امریکا از افزایش تسلیحات نیروهای مخالف سوری به ویژه رساندن موشک های ضد هوایی تشدید بحران در سوریه است.»

فلین در گفت وگو با تلویزیون روسیه نسبت به مخاطرات افزایش تنش ها در روابط روسیه و امریکا هشدار داد و از مخالفان سوری انتقاد کرد که هیچ حرکت اپوزسیون سیاسی قابل قبولی از آنها دیده نمی شود. اگر اپوزسیون فعال سیاسی وجود داشت می توانست امور سیاسی سوریه را به دست بگیرد و احترام داخلی و بین المللی خود را حفظ کند.

در همین رابطه روزنامه واشنگتن پست نوشت که نیروهای مخالف سوری از ایالات متحده موشک های استینگر خواسته اند و گفته اند که به این ترتیب می خواهند قوه دفاعی خود را بهبود بخشند و در قبال حملات هوایی روسیه وضعیت بهتری داشته باشند.

لورانس کورپ، معاون سابق وزیر دفاع امریکا که منصب مستشار اول در مرکز مطالعات دفاع امریکا را بر عهده دارد از کشورش خواست که از تجهیز نیروهای مخالف سوری با سامانه های دفاع هوایی مخالفت کند برای این که این سلاح ها می توانند علاوه بر استفاده علیه روسیه علیه پیمان بین المللی که ایالات متحده رهبری می کند نیز استفاده شوند.

ناظران انتظار دارند که صحبت از مسلح کردن مخالفان سوری بخشی از جنگ کلامی با مسکو باشد و واشنگتن همچنان به استراتژی فعلی خود در سوریه پایبند بماند.

کریستین ورمث، سومین مقام عالی رتبه در پنتاگون دادن سلاح های پیشرفته به مخالفان سوری را رد کرد و تاکید کرد که سلاح هایی که تحویل مخالفان سوری خواهد شد شامل موشک های ضد تانک و استینگر و موشک های دوش پرتاب نخواهد بود.

ایالات متحده به شدت اصرار دارد با روسیه در فضای سوریه چه مستقیم چه نیابتی درگیر نشود حتی اگر این اتفاق تصادفی باشد. برای همین نیز از حجم حملات خود در چارچوب پیمان بین المللی مبارزه با داعش علیه این جریان کاسته است.

شبکه سی ان ان نیز گزارش داد وزارت دفاع امریکا به خلبان های خود دستور داده تا مسافت 20 مایل دریایی یعنی در حدود 36 کیلومتری به جنگنده های روسی نزدیک نشوند.

منبع: العرب / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: نیروهای مخالف ايالات متحده سوريه


نظر شما :