چرا محافظه‌کاران شکست خوردند؟

تاثیر پیروزی لیبرال‌ها بر روابط ایران و کانادا

۲۸ مهر ۱۳۹۴ | ۲۰:۳۵ کد : ۱۹۵۳۰۸۲ اخبار اصلی آمریکا
محمدتقی ملبوبی تحلیلگر مسایل کانادا در گفت‌وگو با دیپلماسی ایرانی معتقد است ورود محافظه‌کاران و جریان‌های نظامی به تنش‌های موجود در برخی نقاط جهان، اقدامی خلاف خواست افکار عمومی کانادا بود.
تاثیر پیروزی لیبرال‌ها بر روابط ایران و کانادا

دیپلماسی ایرانی: لیبرال ها پیروز انتخابات پارلمانی کانادا شدند؛ این پیروزی پایان حاکمیت ۱۰ ساله دولت محافظه کار استیون هارپر است.حزب لیبرال از زمان پایه گذاری پارلمان کانادا در نیمه دوم قرن نوزدهم یا قدرت را در دست داشت یا به عنوان حزب دوم، نقش حزب اصلی مخالف را ایفا می کرد اما در انتخابات سال ٢٠١١، به رده سومین حزب در پارلمان تنزل یافت. حال این حزب با کسب ۱۷۰ کرسی از مجموع ۳۳۸ کرسی٬ موفق به کسب اکثریت پارلمان کانادا شده است. درباره آنچه در انتخابات پارلمانی کانادا روی داد با محمدتقی ملبوبی تحلیلگر مسایل کانادا و عضو هیات موسس انجمن دوستی ایران و کانادا گفت وگو کردیم:

چرا پس از گذشت نزدیک به یک دهه از حکومت محافظه کاران در کانادا، اینک گرایش به سمت لیبرال ها پدیدار شد؟

انتخابات پارلمانی کانادا در رقابت تنگاتنگی میان سه حزب محافظه کار، لیبرال و دموکرات نو برگزار شد. حزب محافظه کار به دلیل نزدیکی و ارتباط خوبی که با اسرائیل داشت، امیدوار بود با حمایت یهودیان مقیم، پیروز انتخابات شود اما شرایط در کانادا تغییر کرده است. ورود محافظه کاران و جریان های نظامی به تنش های موجود در برخی نقاط جهان، اقدامی خلاف خواست افکار عمومی کانادا بود. مردم کانادا تمایلی برای ورود به چنین جریان هایی ندارند. این مساله موجب ضعیف تر شدن زمینه پیروزی محافظه کاران و برتری حزب لیبرال شد. لیبرال ها با تاکید بر محورهایی که با شناخت از شرایط جدید کانادا و جهان به دست آورده بودند، و همچنین توجه به ایرانیان و مسلمانان که سعی در جلب آرای آنها داشتند، توانستند پیروز شوند. در کل لیبرال ها مواضع سازنده تری نسبت به محافظه کاران داشتند.

عامل دیگر پیروزی حزب لیبرال در انتخابات چه بود؟ آیا انتخاب جاستین ترودو به عنوان رهبر حزب اثرگذار بود؟

در این دور از انتخابات، لیبرال ها به درستی سیاست های خود را مطرح کردند. اول آنکه جاستین ترودو را به عنوان رهبر حزب جدید لیبرال معرفی کردند. او پسر نخست وزیر سابق پی یر ترودو فردی شناخته شده در کانادا است. سیاست های تعیین شده توسط او سازنده بود و به خوبی در انتخابات جواب داد و مورد استقبال مردم قرار گرفت. ترودو توانست در رقابت پایاپای آرا را به نفع خود تغییر دهد و 80 درصد آرای حزبی را به دست آورد.

آیا این امکان وجود دارد لیبرال ها در نظام تصمیم گیری سیاسی و قانون گذاری از بخشی از سیاست های محافظه کاران در روابط خود با ایران استفاده کنند؟

کانادا کشوری است که به دنبال سیاست های آمریکا حرکت می کند. این مساله به دلیل روابط تنگاتنگ سیاسی و اقتصادی میان این دو کشور است. به طور طبیعی کانادا در راستای اهداف بین المللی دو کشور آمریکا که روابط در هم تنیده ای با هم دارند و بریتانیا که متاثر از ارتباط سیاسی و نقش ملکه این کشور در پروسه قانونی کاناداست، حرکت می کند. به طور کلی می توان گفت با توجه به شرایط جدید بین المللی و نقش اخیر ایران در تعامل سازنده با غرب برای حل پرونده هسته ای، به نظر می رسد روابط میان ایران و کانادا به سمت بهبود پیش خواهد رفت. شواهد حاکی از آن است که روابط ایران و کانادا در یک دوره میان مدت، ترمیم خواهد شد و شاهد برقراری روابط سیاسی خواهیم بود.

جان والش، رئیس حزب محافظه کار گفته نخست وزیر استیون هارپر به او دستور داده است تا با حمایت از حزب پارلمانی منتخب، یک رهبر موقت منصوب و روند انتخاب رهبر جدید را آغاز کند. آیا محافظه کاران به دنبال ائتلاف با لیبرال ها برای رسیدن به یک نامزد مشترک نخست وزیری هستند؟

تمایل آقای ترودو بر ائتلاف با یکی از احزاب پیروز است که آرای نسبتا موجهی به دست آورده است. اما باید در روزهای آینده شاهد این بود که چنین ائتلافی شکل می گیرد یا نه؟ با این حال این احتمال وجود دارد که حزب لیبرال با حزب سوم _ دموکرات نو _ ائتلاف کند. توفق و برتری لیبرال ها در معادلات حس خواهد شد و این حزب به دنبال گزینه ای است که بتواند اهداف خود را پیش ببرد. اگر حزب محافظه کار از بخشی از مواضع و اهداف حزبی خود عقب نشینی کند، شاید در این صورت ائتلاف میان این دو اتفاق بیافتد. اما شرایط به گونه ای است که حزب سوم حاضر به ائتلاف بوده و در این راستا زمزمه هایی میان لیبرال ها و دموکرات نو در جریان است.

کلید واژه ها: کانادا حزب لیبرال حزب محافظه کار محمد تقی ملبوبی


نظر شما :