وزیر اطلاعات: وقت نواختن مارش پیروزی بابت توافق هسته ای است

۰۳ آبان ۱۳۹۴ | ۱۶:۴۹ کد : ۱۹۵۳۲۳۳ سرخط اخبار

وزیر اطلاعات تأکید کرد: دولت راه خود را راه امام حسین(ع) قرار داده است و درجهت خدمت به مردم عزیز ایران اسلامی تلاش می کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین سید محمود علوی در مراسم عزاداری شب شام غریبان که در حرم مطهر امام راحل با حضور اعضای بیت شریف امام و اقشار مختلف مردم برگزار شد، طی سخنانی با بیان اینکه برای زندگی با عزت و کشیدن خط قرمز بر ذلت باید راه سیدالشهدا(ع) را دنبال کنیم، اظهار کرد: در واقعه کربلا 2 کارنامه را سراغ داریم؛ یکی کارنامه دشمنان حسین(ع) و دیگری کارنامه حسین(ع)، اهل بیت و یاران او. دشمنان حسین(ع) راه و آب را بر ایشان بستند و او را با لب تشنه شهید کردند، اما در نقطه مقابل، کارنامه سیدالشهدا(ع) کارنامه ای عمیق و دارای مفاهیم بسیار بالایی است که احتیاج به تأمل دارد.

وی با اشاره به جنبه های عاطفی، احساسی و فکری حادثه عاشورا، افزود: بعد عاطفی عاشورا مربوط به کارنامه دشمن و مصائبی است که بر حسین(ع) و یاران او رفت که قلب انسان را می شکند و اشک او را جاری می کند. همانگونه که امام صادق(ع) فرموده اند حرارت این مصیبت در دل ها سرد نمی شود؛ این بعد عاطفی لازم است و همواره رفتار ددمنشانه دشمنان باید گفته شود تا عواطف جاری شود.

علوی گفت: بعد احساسی عاشورا مربوط به رشادت امام حسین(ع) و اصحاب اوست؛ زیرا آنان با دیدن دریای لشکر دشمن دچار تزلزل نشدند و حماسه آفریدند. لذا ذکر رشادت آنها در برابر دریای دشمن، دل انسان را لبریز از احساس کرده و زمینه حماسه آفرینی را در انشان زنده می کند.

وزیر اطلاعات یادآور شد: رزمندگان دفاع مقدس با درس گرفتن از رشادت های حسین(ع) و یارانش و نفس گرم امام راحل به جبهه و قلب دشمن تاختند و بنابراین جنبه احساسی کربلا نیز همواره مورد نیاز ماست.

وی سپس با اشاره به آموخته های فکری و عقلانی واقعه عاشورا، افزود: جنبه های عاطفی کربلا آثاری مقطعی دارد و جنبه های احساسی نیز پس از برانگیختن انسان طی مدت کوتاهی فروکش می کند؛ اما جنبه های فکری اثر گذرا ندارد.

علوی ادامه داد: یکی از درس های فکری و عقلانی امام حسین(ع) به ما این است که وقتی بر سر دو راهی قرار می گیرد در مقابل زندگی ذلیلانه، مرگ شرافتمندانه و شعار «هیهات منا الذله» را بر می گزیند.

وی با بیان اینکه به کارگیری این درس ها در برنامه سیاسی و فکری، موجب دگرگونی جامعه می شود، یادآور شد: امام راحل در شرایطی که امید به فراگیری مبارزه وجود نداشت و فعالان سیاسی می گفتند کسی از مبارزه حمایت نمی کند، از امام حسین(ع) درس گرفت، بر مسیر خود ادامه داد و انقلاب را فراگیر کرد.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه فکر حسینی اختصاص به محرم و صفر اربعین به کربلا ندارد، تصریح کرد: وقتی فکر جامعه حسینی شد تمام زمان ها عاشورا و همه سرزمین ها کربلا می شود.

علوی سپس به یک ویژگی های مهم حرکت سیدالشهدا(ع) اشاره کرد و گفت: یکی از اموری که باعث شده این حرکت همچنان در جامعه بشری وجود داشته باشد این بود که ایشان صحنه درگیری با دشمن را به طور هنرمندانه و زیبا ترسیم و مهندسی کردند ومقابله خود با دشمن را از حالت تقابل و درگیری دو طرفه خارج کرده و به شکل یک ظلم و تعدی یک طرفه درآوردند.

وی با اشاره به اینکه طی روزهای اخیر این بحث به طور معکوس در رسانه ها انعکاس یافته است، به تبیین موضوع پرداخت و گفت: امام حسین(ع) نشان دادند که دنبال جنگ نبوده، بلکه می خواهند اصلاحاتی ایجاد کنند و دین جد خویش را نجات دهند و با خطری که دین را تهدید می کرد مقابله کنند؛ ایشان به دنبال آن بود که با حرکت اصولی حرکت کند؛ چرا که این دشمن بود که اجازه نمی داد ایشان زندگی عادی خود را داشته باشند و صبح و شب به پیغام می فرستادند که عقب نشینی کنند و حتی در کنار خانه خدا برنامه ترور ایشان را می ریزند.

وزیر اطلاعات ادامه داد: امام حسین(ع) عرصه را از حالت مقابله دو طرفه خارج کردند تا نشان دهند یک طرف میدان است که به حقوق تعدی می کند و می خواهد او را زیر بار ذلت ببرد. زیرا این یک اصل بشری است که اگر کسی به دیگری ظلم کند مردم به کمک مظلوم می شتابند؛ اما اگر دو طرف ظلم کنند مردم تماشاچی میدان می شوند. لذا امام حسین(ع) از اول مسیر، از شهادت و کشته شدن سخن می گفتند.

علوی با اشاره به پاسخ منفی اباعبدالله الحسین(ع) به تلاش برخی اشخاص برای منصرف کردن از پیمودن مسیر کوفه به دلایلی همچون بی وفایی مردم آن شهر و...، یادآور شد: امام راحل ما همین درس را از مکتب سیدالشهدا(ع) گرفت و در مقابل کسانی که می گفتند مشت های گره کرده در مقابل حکومت مسلح طاغوت فایده ای ندارد، تأکید می کردند که ما مأمور به تکلیف هستیم و نتیجه برایمان مهم نیست.

وی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) پس از بستن راه توسط لشکر حرّ دستور داد که مسیر کاروان به سمت مدینه تغییر یابد، گفت: در این هنگام لشکر حرّ راه برگشت را نیز بستند؛ این یک تاکتیک از سوی ایشان و ترسیم صحنه بود زیرا نمی خواستند صحنه جنگ دو طرفه باشد که یک طرف آن ایشان باشد و طرف دیگر بنی امیه که هر دو بر سر قدرت می جنگند؛ ایشان می خواستند تعدی و ظلم بنی امیه را نشان دهند.

وزیر اطلاعات در ادامه گفت: امام حسین(ع) برای آنکه دشمن این تصمیم ایشان را به حساب ترس از مرگ نگذارد، قرص و محکم حرف خود را با دشمن می زند و در برابر تهدید آنان، گفتند شأن من، شأن کسی نیست که از مرگ می ترسد و مرگ در راه عزت و احیاء حق آسان است.

وی گفت: امام حسین(ع) با این سخنان می فهمانند که اگر می خواهد برگردد، ناشی از ترس نیست بلکه سینه او سپر است؛ این همان درسی است که فرزند رشید ایشان امام راحل هنگام رفتن به مدرسه فیضیه برای سخنرانی گرفتند و در مقابل تهدید ها گفتند که من سینه خود را در مقابل سر نیزه ها آمده کرده ام اما برای زورگویی هرگز.

علوی گفت: اینجا این سوال پیش می آید که امام حسین(ع) با وجود آمادگی برای مرگ و بیان این موضوع در میان یاران شان که این مسیر به مرگ منتهی مشود، چرا به طرف مقابل می گوید برمی گردم؟ دلیل این است که می خواهند نشان دهند که یک طرف در حال تعدی به دیگری است؛ راز ماندگاری حرکت عاشورا در همین نکته است.

وی با بیان اینکه این یک درس است که در برابر دشمنان از این تاکتیک بهره ببریم، به توافق هسته ای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 اشاره کرد و اظهار داشت: امروز دولت خدمتگزار تدبیر وامید در مذاکرات هسته ای از این تاکتیک امام حسین(ع) بهره گرفت؛ دولت با تدبیر خود میدان را به صحنه نمایش ظلم یک طرف علیه طرف دیگر تبدیل کرد و به جای آنکه علیه طرف مقابل شاخ و شانه بکشد و شعارهای هیجانی بدهد و صحنه را به صحنه برخورد دو طرف تبدیل کند، تعدی یک طرف علیه دیگری را ترسیم کرد و نشان داد که جمهوری اسلامی ایران می خواهد در چارچوب مقررات بین المللی از انرژی صلح آمیز هسته ای استفاده کند که تعدی قدرت بزرگ و زورگو می خواهند ایران را از این حق محروم کنند؛ با این رفتار صحنه به تقابل یک عده زورگو با یک مظلوم به نام جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد.

به گزارش ایسنا به نقل از جماران، وزیر اطلاعات با بیان اینکه ایران با این صحنه آرایی افکار عمومی مردم دنیا را با خود همراه کرد، گفت: امروز متأسفانه در صحنه داخلی هم با چنین وضعیتی رو به رو هستیم؛ دولت با شرایط سختی در حال فعالیت است و با تدبیر گره از مشکلات کشور باز می کند و معضلات را حل می کند، دولت در چنین شرایطی اجازه نداده کشور به زمین بخورد و با دنیا هم به گونه ای که گفته شد با تدبیر برخورد می کند، از حقوق ملت ایران دفاع کرده ونتیجه های خوبی گرفته است؛ اما مذاکرات مثل صحنه نبرد است. یک فرمانده در میدان دفاع مقدس ممکن بود 80 درصد از اهداف عملیات را محقق کرده و زمین های زیادی را آزاد کند، اما عده ای هم شهید می شدند و بخشی از تجهیزات منهدم می شد.

وی ادامه داد: سوال اینجاست که وقتی عملیاتی این میزان از موفقیت را به دست می آورد، آیا رادیو و تلویزیون به خاطر پیروزی به دست آمده و زمین های آزاد شده مارش پیروزی می نواختند یا به خاطر شهادت عده ای از رزمندگان عزیز مارش عزا پخش می کردند؟ در مذاکرات هسته ای هم این اتفاق افتاد؛ 80 درصد از اهداف محقق شده است و وقت نواختن مارش پیروزی است، اما متأسفانه می بینیم که هیأت مذاکره کننده تبدیل به خائن و ساده لوح می شوند.

علوی یادآور شد: رئیس جمهور محترم کشورمان در جمع سربازان گمنام امام زمان(عج) در وزارت اطلاعات گفتند که در این کشور یک پرچم برافراشته است و آن در دست رهبر بزرگوارمان است و ما زیر این پرچم حرکت می کنیم. دولت می خواهد همه جناح ها، جریانات و افراد را زیر پرچم ولی امر مسلمین رهبر عزیز و ولی فقیه مان حضرت آیت الله خامنه ای جمع کند.

وزیر اطلاعات با تأکید بر اینکه دولت به دنبال تضعیف و زدن بر سر کسی نیست، تصریح کرد: چرا عده ای با دولت اینگونه رفتار می کنند؟ چرا نمی گذارند دولت در این شرایط سخت با اعصاب آرام به فکر حل مشکلات کشور باشد؟ با این وجود دولت راه خود را راه امام حسین(ع) قرار داده است و در جهت خدمت به مردم عزیز ایران اسلامی تلاش می کند.

کلید واژه ها: عاشورا تعدی کربلا امام راحل احساسی عاطفی سیدالشهدا(ع) حسین(ع) و


نظر شما :