تنش آنکارا – مسکو ادامه دارد

منفعت پوتین از تیرگی روابط با ترکیه

۲۱ آذر ۱۳۹۴ | ۱۲:۴۱ کد : ۱۹۵۴۵۸۱ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: مکرم محمد احمد
مکرم محمد احمد می‌نویسد: این بحران فروکش نخواهد کرد برای این که بقای این وضعیت بسیار به مصلحت پوتین است، چرا که می‌خواهد فشارها را به ترکیه افزایش دهد به این امید که شاید بتواند اردوغان را وادار کند از نقش شرورانه‌ای که در بحران سوریه بازی می‌کند، دست بردارد.
منفعت پوتین از تیرگی روابط با ترکیه

دیپلماسی ایرانی: بیانیه جدید روس ها از طریق وزارت دفاعشان که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه را متهم به همراهی با داعش و داشتن مصالح در حمایت از آن کردند، حرف تازه ای نیست. دست داشتن در تجارت نفت های به تاراج رفته در چاه های دیر الزور سوریه از طریق خاک ترکیه و تسهیل در ورود افرادی که می خواهند از سراسر اروپا از طریق مرزهای ترکیه به داعش در سوریه بپیوندند نیز حرف تازه ای نیست. همه اینها حقایق اعلام شده و شناخته شده ای است که غرب و امریکایی ها خیلی خوب می دانند. آن چه کار روس ها را جدید جلوه داد این است که آنها دلایل قانع کننده ای آوردند و وزارت دفاعشان با انتشار عکس و فیلم ثابت کرد که واقعا ترکیه از داعش حمایت می کند و با آن مصالح مشترک دارد. با این وجود باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا با وجود این که اتهام ها علیه اردوغان با عکس و فیلم ثابت شدند، تلاش کرد او را تبرئه کند و روسیه را تخطئه کرد!

همین کار را اروپایی ها هم کردند، وقتی که رهبران "حزب" ناتو حمایت کامل خود را از ترکیه در رویارویی با اتهام های روسیه بیان داشتند علی رغم این که کشورهای عضو اتحادیه اروپا آبروی خود را گذاشتند تا اردوغان را راضی کنند مرزهایش را در برابر هر فردی که از اروپا می آید تا به داعش و گروه های تروریستی دیگر بپیوندد را ببندد. اردوغان همیشه علنا خواسته آنها را رد کرده و با بی پروایی بسیار اعتنایی به پافشاری اروپایی ها نکرده است. اما سیاست ثابت کرد که نه اخلاق می شناسد نه صداقت، و با دروغ نیرنگ همیشه سعی در توجیه مصالح شرورانه خود دارد!

به مصلحت کشورهای اروپایی است که الان به دنبال راضی کردن رئیس جمهوری ترکیه، اردوغان باشند، علنا به او رشوه سه میلیارد دلاری بدهند شاید راضی شود مرزهایش را در برابر مهاجران سوری که دروازه های اروپا را می کوبند، ببندد.

به نظر نمی رسد بحران روسیه – ترکیه به این زودی ها آرام بگیرد، آن هم با وجود سلسله تحریم هایی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه متوجه ترکیه کرد و اتهامات خجالت آوری که مسکو علیه پسر رئیس جمهوری ترکیه، بلال و دامادش که اخیرا وزیر انرژی شد، بر سر دست داشتن در داد و ستد نفت دزدی داعش از طریق مرزهای ترکیه بیان کرد! این بحران فروکش نخواهد کرد برای این که بقای این وضعیت بسیار به مصلحت پوتین است، چرا که می خواهد فشارها را به ترکیه افزایش دهد به این امید که شاید بتواند اردوغان را وادار کند از نقش شرورانه ای که در بحران سوریه بازی می کند، دست بردارد. نقشی که ویرانی سوریه را هدف قرار داده و کمک به گسترش نفوذ ترکیه در منطقه می کند. حالا نمی دانیم که غرب و امریکایی ها که برای حفظ آبروی رئیس جمهوری ترکیه همه کار می کنند با طرح روسیه در شورای امنیت با هدف خشکاندن منابع مالی داعش و مجازات هر کسی که از آن نفت می خرد، موافقت خواهند کرد یا خیر. اما این رو خوب می دانیم بمباران مداوم روسیه علیه انبارهای نفتی تحت کنترل داعش تا اندازه بسیاری از اندوخته های نفتی این شبکه تروریستی کاسته و ضربات بسیاری به منافع باند اردوغان که از اراضی ترکیه قاچاق می شد، زده است.

 

منبع: الاهرام/ تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

مکرم محمد احمد

نویسنده خبر

مكرم محمد احمد، نويسنده و روزنامه‌نگار و نماينده سابق مجلس مصر در سال 2007 و يكي از نويسندگان روزنامه الاهرام است. وي در گذشته مدير روزنامه الاهرام در دمشق ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: اردوغان رئیس جمهوری ترکیه ترکیه روسیه ولادیمیر پوتین


نظر شما :