قطر به سید حسن نصرالله متوسل شد

۰۴ دی ۱۳۹۴ | ۱۸:۵۴ کد : ۱۹۵۵۰۴۰ سرخط اخبار
یک منبع دیپلمات از اعزام فرستاده ویژه امیر قطر نزد دبیرکل حزب الله لبنان برای پادرمیانی او جهت آزادی ربوده شدگان قطری در خاک عراق خبر داد. 
 
به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه الأخبار، قطر تماسهای خود را با حزب الله لبنان برای آزادی صیادان قطری که هفته گذشته در جنوب عراق ربوده شدند آغاز کرد و قرار شد که مقامات دوحه نیز برای آزادی ربوده شدگان عراقی و لبنانی نزد گروههای تروریستی در سوریه و عراق تلاش کنند.
 
یک منبع دیپلمات غربی به نقل از مقامات قطری ادعا کرد که دولت عراق رسما به دوحه اعلام کرده است که گردانهای حزب الله عراق در ربوده شدن 19 قطری در خاک این کشور دست دارند.
 
بغداد همچنین به دولت قطر اعلام کرده است که ربوده شدگان در اماکنی هستند که امکان رسیدن به آنها وجود ندارد.
 
شانزدهم ماه جاری میلادی (25 آذر) حدود 100 فرد مسلح سوار بر دهها خودروی شاسی بلند  26 صیاد خارجی را که در یک منطقه صحرایی در استان المثنی در جنوب عراق خیمه زده بودند ربودند.
 
در حالی که ربایندگان هنوز خواسته های خود را اعلام نکرده بودند، خبرگزاری عراق روز یکشنبه گذشته اعلام کرد که ربایندگان خواستار آزادی شیخ نمر النمر روحانی برجسته شیعه که در عربستان به اعدام محکوم شده است، هستند.
 
اعزام فرستاده ویژه قطر نزد نصرالله
 
به گفته این منبع دیپلمات، قطری ها فهمیده اند که ایران و حزب الله لبنان نفوذ معنوی زیادی بر گردانهای حزب الله عراق دارند و بر این اساس تمیم بن حمد امیر قطر یک فرستاده نزد سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان اعزام کرد تا از وی بخواهد که برای آزادی صیادان قطری تلاش کند.
 
این منبع گفت که فرستاده ویژه امیر قطر اخیرا به بیروت سفر کرده و با دفتر سید حسن نصرالله تماس برقرار کرده است.
 
همزمان «غانم خلیفه الکبیسی» رئیس دستگاه اطلاعاتی قطر نیز با عباس ابراهیم مدیرکل امنیت عمومی لبنان تماس برقرار کرده است.
 
منبع دیپلمات گفت که ربایندگان 7 تن از گروگانهای خود که تابعیت غیر قطری دارند را آزاد کرده اند اما 19 گروگان قطری که در بین آنها افراد وابسته به خاندان حاکمیتی و با نفوذ قطر نیز حضور دارند همچنان در بازداشت ربایندگان هستند.
 
وعده حزب الله برای آزادی گروگانهای قطری
 
این منبع دیپلماتیک تاکید کرد که حزب الله به قطری ها وعده داده است که برای برقراری امنیت ارتباط با ربایندگان و تضمین جان گروگانها و یافتن راهی برای آزادی آنها تلاش می کند.
 
وعده قطری ها برای آزادی نیروهای عراقی و لبنانی
 
در مقابل قطری ها هم وعده دادند که برای آزادی نیروهای عراقی و لبنانی که نزد گروههای مسلح افراطی در عراق و سوریه بازداشت هستند تلاش می کنند و به دنبال کانالی برای ارتباط با داعش برای پیگیری سرنوشت 9 نظامی اسیر لبنانی که این گروه تروریستی از آگوست سال 2014 میلادی آنها را ربوده است می گردند.

کلید واژه ها: قطر حزب الله لبنان


نظر شما :