عبدالله: از تنش بین ایران و عربستان متاثریم

۱۶ دی ۱۳۹۴ | ۱۴:۴۸ کد : ۱۹۵۵۳۶۳ سرخط اخبار

دکتر عبدالله عبدالله سخنگوی شیر دره پنجشیر (احمدشاه مسعود) این بار در مقام ریاست اجرایی جمهوری اسلامی افغانستان میهمان تهران است. او در گفت وگو با «شرق» از آینده مذاکرات صلح افغانستان و طالبان، وضعیت فعالیت داعش در خاک افغانستان و موضع این کشور نسبت به تحولات این روزهای خاورمیانه سخن گفت.

مشروح این گفت وگو در پی می آید:

* با توجه به افزایش فعالیت ها و حملات طالبان، انتظار شما از مذاکرات صلح چیست؟

متأسفانه با وجود اینکه قرار شده بود به گروه طالب ها فشار بیاید و به صورت جدی از آنها خواسته شود که وارد مذاکرات شوند، اما شاهدیم که از میزان خشونت ها در افغانستان کاسته نشده است. بنا بر این است که در ماه جاری، چهار کشور چین، پاکستان، آمریکا و افغانستان با هم گفت وگوهایی داشته باشند و بعد از پایان یک ماه، مجدد بررسی شود که کدام گروه از طالب ها حاضر به گفت وگو نیستند و بعد هم درباره نقشه راه صحبت و مذاکره و شرایطی نظیر اینکه مذاکرات در کجا صورت می گیرد مشخص شود و نحوه انجام مذاکرات پس از بررسی های اولیه صورت گیرد، ما هنوز در مرحله مقدماتی هستیم و در همین راستا پنج روز بعد، اولین مذاکرات گروه چهارجانبه در کابل آغاز می شود.

* پس از مرگ ملامحمدعمر، طالبان به چند دسته تقسیم شده. در مذاکرات صلح با کدام گروه طرف خواهید شد و چه ضمانتی وجود دارد بقیه به فعالیت های تروریستی خود ادامه ندهند؟

این امکان وجود دارد که همین اتفاق بیفتد و در این صورت ما از یک طرف با جدیت مسئله مذاکرات را دنبال می کنیم. از طرف دیگر اقداماتی را که برای تأمین امنیت مردم لازم است، باید انجام دهیم و آماده باشیم. کشورها هم تعهد کرده اند درصورتی که طالبان حاضر به انجام این گفت وگوها نشوند، با هم یک تفاهم مشترک داشته باشیم و با این مسئله برخورد کنیم.

* پاکستان برای شروع دوباره مذاکرات صلح چه انتظاراتی از افغانستان داشته است؟

در هفته های گذشته پاکستان تأکید کرده که می خواهد در رابطه با مذاکرات صلح، صادقانه با افغانستان همکاری کند. ژنرال راحیل شریف، فرمانده ارتش پاکستان در سفر خود به کابل گفته است آنها صادقانه می خواهند و علاقه مند هستند که صلح در افغانستان تأمین شود و می خواهند با افغانستان همگام شوند. آنها می خواستند درباره گروه هایی که در جنگ هستند با ما تبادل اطلاعات داشته باشند تا پس از آن بتوانیم اقدامات مشترکی علیه آن گروه ها انجام دهیم. پاکستانی ها مطالبه خاصی از ما نداشتند.

* طالبان تهدید مشترکی برای ایران و افغانستان است، انتظار شما از ایران چیست؟

حالا شروع کار است و تاکنون مذاکره ای در این رابطه انجام نشده است. در مراحلی که کار ادامه خواهد داشت بی شک ایران به عنوان همسایه افغانستان و کشوری در مهم منطقه که از تهدیدات و ناامنی در افغانستان و مواد مخدر متأثر است و همچنین به عنوان کشوری که میزبان سه میلیون مهاجر افغان برای چهار دهه بوده است، در این مسئله هم تأثیر گذار است و می تواند نقش مؤثری داشته باشد.

* آیا فکر نمی کنید که داعش به افغانستان به عنوان حیاط خلوت خود نگاه کند؟

امروز داعش در گوشه ای از افغانستان حضور دارد. البته من باز هم تأکید می کنم که خطر اصلی در افغانستان هنوز طالبان و سایر گروه های تروریستی هستند، اما ما به صورت کلی داعش را یک خطر جهانی می دانیم. داعش امروز در سطح منطقه به یک خطر بزرگ تبدیل شده است و ما فرقی بین گروه های تروریستی قائل نیستیم. البته داعش خشونت بیشتری اعمال کرده و چهره جنایت کارانه خود را بیشتر به مردم نشان داده است، اما در ماهیت تروریسم همه گروه های تروریستی شریک هستند و افغانستان هم همواره در مبارزه با تروریسم قربانی زیادی داده است. امیدواریم چنین اتفاقی نیفتد. تأکید می کنم داعش در بین مردم افغانستان جایی ندارند و همیاری و همنوایی با سایر کشور های منطقه ضرورت دارد و موضع ما برای حفظ افغانستان، مبارزه با همه گروه های تروریستی است. حمایت از داعش در هیچ سطحی برای افغانستان قابل تحمل نیست.

* در چند روز گذشته روابط ایران و عربستان دچار تنش شده است. موضع افغانستان نسبت به این مسئله چیست؟

ما خود را متأثر از هر مسئله ای که در سطح منطقه و فراتر از منطقه باعث ایجاد تنش شود می دانیم. امیدواریم شرایط امروز با هر عاملی که بوده موقتی باشد. شرایط امروز به نفع هیچ کس نیست و خصوصا زمانی که تنش ها شکل فرقه ای به خود بگیرد بزرگ ترین آسیب برای سلامت منطقه و برای مسلمانان خواهد داشت.

* اگر تنش ها در منطقه تشدید شود موضع افغانستان چه خواهد بود؟ پیش تر افغانستان درباره مسائل یمن با بیانیه ای از موضع عربستان حمایت کرده بود.

بیانیه ای که از سوی ارگ صادر شده بود به نفع هیچ کشوری نبود و البته این مسئله به ماه های گذشته بازمی گردد اما ما به عنوان مردمان این منطقه وقتی می بینیم تنش ها بالا می رود متأثر می شویم.

*
پیش تر رؤسای جمهور ایران و افغانستان درباره علاقه مندی دو کشور در منطقه چابهار صحبت کرده بودند. شما نیز چهارشنبه سفری به این بندر خواهید داشت. هدف از سفر شما به این منطقه چیست؟

این اولین سفر من به عنوان رئیس اجرائی جمهوری اسلامی افغانستان به ایران است. سفر من به تهران بسیار پربار بود و پذیرایی خوبی از ما صورت گرفت. صحبت های مفصلی در رابطه با مسائل و همکاری های مختلف دوجانبه انجام شد و با همه مقامات جمهوری اسلامی ایران و همچنین مقام رهبری ملاقات داشتیم که همه با لطف و محبت، روحیه نیک همسایگی و برادری صحبت کردند.چهارشنبه به چابهار می رویم. چابهار یک ظرفیت بسیار خوب برای آسیای جنوبی و آسیای میانه و منطقه، افغانستان و جمهوری اسلامی ایران است. ظرفیت خوبی در آنجا ایجاد شده است. یکی از مهم ترین فرصت های اقتصادی به شمار می رود و از لحاظ ترانزیت و تجارت و تبادل کالا بسیار خوب است و سهولت هایی نیز در آنجا برای افغانستان در نظر گرفته شده است. می خواهیم فردا از چابهار بازدید و زمینه را برای مبادلات اقتصادی هموار کنیم.

* افغانستان درباره چابهار با هندوستان هم مذاکراتی داشته است.

بله، گروهی از افغانستان به طور تخصصی صحبت هایی را درباره چابهار با طرف هندی داشته اند و به نظر می رسد امروز لازم است صحبت هایی در سطح کابینه و وزرای افغانستان دراین زمینه انجام شود تا درباره نتیجه صحبت های گروه های تخصصی تصمیم گرفته شود.

کلید واژه ها: چابهار مذاکرات صلح


نظر شما :