دیدار وزیر خارجه عمان با شمخانی

۰۲ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۷:۴۹ کد : ۱۹۵۶۶۳۹ سرخط اخبار
دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر مشی پایدار ایران در پیگیری مناسبات مبتنی بر تفاهم با همسایگان گفت: برخی کشورهای منطقه با رفتارهای شتاب زده و متکبرانه، امکان مدیریت بحران های منطقه ای را با چالش های جدی روبه رو کرده اند.
 
به گزارش خبرگزاری فارس، یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان عصر شنبه با علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون تحولات منطقه و گسترش همکاری های دو کشور در ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گفت وگو کرد.
 
شمخانی در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی عمیق و مستحکم دو کشور که هم گرایی کم نظیری را در روابط منطقه ای ایجاد کرده است، تاکید کرد: مهمترین اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران توسعه همه جانبه با همسایگان و ارتقای مناسبات سازنده مبتنی بر تامین منافع مشترک است.
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی، عمان را دوست، همکار و شریک قابل اعتماد جمهوری اسلامی ایران در منطقه عنوان کرد و افزود: باید با بهره گیری از فضای پسابرجام، تلاشی مشترک برای ترمیم فاصله عمیق میان روابط سیاسی با همکاری های اقتصادی دو کشور شکل بگیرد.
 
وی با تاکید بر مشی پایدار جمهوری اسلامی ایران در پیگیری مناسبات مبتنی بر خویشتن داری و تفاهم با همسایگان تصریح کرد: برخی کشورهای منطقه با اقدامات و رفتارهای شتاب زده و متکبرانه ضمن از میان بردن زمینه تفاهم و گفت وگو، امکان مدیریت بحران های منطقه ای را با چالش های جدی روبه رو کرده اند.
 
شمخانی افزود: جمهوری اسلامی ایران خود را شریک آلام آسیب دیدگان از تروریسم و تهاجم نظامی غیرمشروع در منطقه می داند و بر مبنای رفتار اسلامی سعی در یاری رسانی و حل و فصل بحران ها به منظور اجتناب از افرایش تلفات مادی و معنوی در جهان اسلام دارد.
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: در حالی که گزینه نظامی برای دستیابی به اهداف سیاسی در حال خارج شدن از ادبیات قدرت های جهانی است، برخی کشورهای منطقه با تلاش برای اعزام نیرو و تامین تجهیزات نظامی برای نجات تروریست ها و معارضان مسلح، همچنان بر پیگیری رفتارهای مخرب و غیرمنطقی اصرار دارند.
 
در پایان شمخانی با بیان این که اولویت ایران احترام به خواست مردم و حق ملت ها در تعیین سرنوشت خود است، خاطرنشان کرد: گزینه های نظامی در سوریه و بحرین و بمباران مردم یمن هیچ یک نخواهد توانست اراده ملت ها را برای انتخاب حاکمیت خود تغییر دهد.
 
نماینده مقام معظم رهبری افزود: امنیت خلیج فارس و منطقه، امنیت همه است و هر نوع تنش آفرینی و بحران به ضرر کشورهای منطقه و تامین کننده اهداف نظام سلطه است.
 
یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان نیز ضمن تاکید بر لزوم بهره گیری از تجربیات گذشته و پرهیز از اقداماتی که افزایش تنش و بحران در منطقه را به دنبال خواهد داشت، بر خاتمه استفاده از ابزارهای نظامی برای رفع اختلافات سیاسی تاکید دارد.
 
وی فعال سازی ظرفیت های بالقوه در حوزه همکاری های اقتصادی میان دو کشور را ضرورتی غیر قابل اجتناب عنوان کرد و افزود: موقعیت جغرافیایی و پتانسیل های علمی، فنی، صنعتی و مالی ایران و عمان چشم انداز بسیار روشنی را در توسعه همکاری های اقتصادی با هدف ایجاد رونق و دستیابی به بازارهای صادراتی جدید پیش روی دو کشور قرار داده است.

کلید واژه ها: شورای عالی امنیت ملی


نظر شما :