افشای دروغ‌های بلر درباره جنگ عراق

۱۰ اسفند ۱۳۹۴ | ۲۲:۲۳ کد : ۱۹۵۶۸۳۹ سرخط اخبار
کتاب جدید یک روزنامه نگار تحقیقی انگلیس نشان می دهد که چگونه تونی بلر از اوایل 2002 برای تغییر رژیم در عراق تلاش می کرد و نظامیان و سران ارشد کشورش را در ناآگاهی و یا در ابهام نگاه داشت.
 
به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی میل، حقیقت ویرانگر درباره اینکه چطور فریبکاری تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس در مورد عراق باعث شد تا هزاران تن جان دهند، امروز برملا شد.
 
انتشار کتاب جدیدی بر پایه مصاحبه های تفصیلی با روسای ارتش، کارمندان و وزیران کابینه فاش می کند که نخست وزیر پیشین انگلیس در اوایل سال 2002 درباره لزوم "تغییر رژیم" با هدف مقابله با صدام، دیکتاتور عراق تصمیم گرفته بود.
 
با این حال بلر رئیس نیروهای مسلح انگلیس، دبیر کابینه، وزیر امور خارجه، وزیر دفاع و بیشتر اعضای کابینه را در ناآگاهی نگاه داشته بود. این فریبکاری نخست وزیر پیشین انگلیس بدین معناست که ارتش از صدور مجوز طرح ریزی مناسب برای جنگ خودداری می کرد و به همین دلیل وی خود را فردی صادق و طرفدار راه حل صلح آمیز نشان داده بود.
 
در نتیجه سربازان انگلیسی به دلیل کمبود جلیقه ضد گلوله و سایر تجهیزات لازم در زمان آغاز جنگ کشته شدند.
 
آدمیرال سر مایکل بویس، رئیس سابق نیروهای مسلح انگلیس در آن زمان به بلر هشدار داده بود که موضع وی "دیوانه کننده" است اما بلر بر سخنان خودش تاکید کرده بود.
 
جفری هون، وزیر دفاع وقت انگلیس هم به بلر گفته بود که به سلاح های خودکار، جلیقه ضد گلوله و سایر تجهیزات نیاز دارد و بلر پاسخ منفی به آن داده بود و به همین دلیل سربازان انگلیسی در زمان آغاز جنگ در سال 2003 تجهیزات کافی در اختیار نداشتند.
 
جزئیات این داستان شگفت آور که چگونه بلر انگلیس را به جنگ عراق کشید، در یک بیوگرافی از طرف تام باور، از روزنامه نگاران تحقیقی فاش شده است.
 
این کتاب جدید فشارها بر "سر جان چیلکات" را برای انتشار گزارش جنگ عراق آن هم پس از شش سال، بیش از پیش تحت فشار قرار می دهد.
 
این کتاب با عنوان "عهدهای شکسته" نشان می دهد که چگونه بلر مقدمات جنگ را فراهم کرد.

کلید واژه ها: بلر


نظر شما :