پیروزی در سه ایالت آلاسکا، هاوایی و واشینگتن

سندرز کولاک کرد

سندرز روز جمعه در سخنرانی‌اش در سیاتل گفت: «اجازه ندهید کسی به شما بگوید که هیلاری کلینتون قویترین کاندیدای دموکرات برای رقابت با جمهوری‌خواهان است. این درست نیست.»
سندرز کولاک کرد

نویسنده: گابریل دبندتی

دیپلماسی ایرانی: برنی سندرز توانست در انتخابات مقدماتی دموکرات ها در سه ایالت هاوایی، آلاسکا و واشینگتن به پیروزی دست پیدا کند.

در حالی که این پیروزی ها در ساحل غربی موجب نمی شود تا سندرز در کسب نامزدی نهایی به اندازه کافی به هیلاری کلینتون نزدیک شود، اما پیروزی با این فاصله قاطعانه، موجب می شود تا کمپین سندرز در فاصله 10 روز مانده تا انتخابات بعدی، روحیه بگیرد. این پیروزی های بزرگ همچنین به سناتور ورمانت کمک می کند تا کمک های مالی گسترده ای به دست بیاورد.

سندرز توانست در آلاسکا، 82 درصد آرا را به دست بیاورد، در حالی که کلینتون 18 درصد آرای این ایالت را کسب کرد. سندرز در هاوایی 70 درصد آرا و کلینتون 30 درصد آرا را کسب کرد. سندرز در واشینگتن هم با کسب 73 درصد آرا در مقابل 27 درصد کلینتون، توانست وی را در این ایالت شکست دهد.

پیروزی سندرز در واشینگتن -که با داشتن 101 نماینده حزبی بزرگترین جایزه انتخابات شنبه بود- پس از آن به دست آمد که کمپین کلینتون تلاش کرد تا برتری سندرز در این ایالت حداقلی باشد تا وی نتواند در رقابت کسب نمایندگان حزبی به موفقیت چشمگیری دست پیدا کند. برخلاف پیروزی گسترده سندرز، وی نمی تواند فاصله زیادش در رقابت بر سر کسب نمایندگان حزبی با کلینتون را به شدت کاهش دهد.

نتایجی که سندرز، شنبه شب گرفت و نشانه ای از عملکرد خوب وی در دو هفته اخیر بوده است، این نکته را ثابت می کند که وی در ماه مارس عملکرد قدرتمندانه ای داشته است -پیروزی ای که در آیداهو و یوتا آغاز شد- و با وجود این که حدود 300 نماینده حزبی از کلینتون عقب تر است، خودش را به وی نزدیک کرده است. با این وجود این موج پیروزی سندرز می تواند با ورود به ماه آوریل توسط کلینتون متوقف شود، به ویژه این که آریزونا، بیشترین میزان نمایندگان حزبی را در اولین انتخابات این ماه دارد.

در حالی که کاندیدای پیشتاز دموکرات در جریان انتخابات شنبه شب، برنامه عمومی نداشت، سندرز در ویسکانسین، ایالت پیشروی دیگری که انتخابات مقدماتی اش در 5 آوریل برگزار می شود، حضور داشت.

سندرز در سخنرانی اش برای هوادارانش در مدیسون ویسکانسین با اشاره به پیروزی در آلاسکا و واشینگتن گفت: «ما در مسیر پیروزی قرار داریم. برای همگان سخت است که جهش ما را نادیده بگیرند.» سندرز چندین سخنرانی دقیقه آخری در واشینگتن در شب قبل از انتخابات داشت و 15 هزار نفر از حامیانش در سیاتل و 50 هزار نفر در استادیوم بیسبال گردهم آمده بودند.

کلینتون در واشینگتن، ایالت به شدت دموکرات، در حالی کاندیدای شکست خورده بود که ۹ دفتر در مقابل ۷ دفتر سندرز در این ایالت باز کرده بود. اما سندرز در زمینه تبلیغات کلینتون را پشت س رگذاشت و مدت زمان بیشتری در مقایسه با وی در این ایالت صرف کرد. اتحاذ سیاست های لیبرال از سوی سندرز این فرصت را برای وی فراهم کرد که با وجود حمایت اکثر مقامات ایالتی از کلینتون، وی بتواند سهم بیشتری از نمایندگان حزبی این ایالت را به دست بیاورد.

سیاتل، بزرگترین شهر ایالت واشینگتن، قلمروی نفوذ سندرز بود. این شهر پیشرو، سال گذشته یک سوسیالیست را به عنوان عضو شورای شهر انتخاب کرد و سناتور ورمانت توانست حمایت روزنامه سیاتل تایمز -بزرگترین روزنامه ای که از وی حمایت کرده است- را در اوایل مارس کسب کند.

سندرز روز جمعه در سخنرانی اش در سیاتل گفت: «اجازه ندهید کسی به شما بگوید که هیلاری کلینتون قویترین کاندیدای دموکرات برای رقابت با جمهوری خواهان است. این درست نیست.»

هیچ کدام از دو کاندیدا سفری به آلاسکا نداشتند و کلینتون تنها در آن یک دفتر داشت و جین، همسر سندرز روز جمعه سفری به آن داشت. کلینتون همچنین در سال 2008 با فاصله زیاد آلاسکا را به باراک اوباما واگذار کرده بود.

با این حال هاوایی با دارا بودن 25 نماینده حزبی، اهمیت بیشتری در مقایسه با آلاسکا داشت. یکی از حامیان قدرتمند سندرز در این ایالت، نماینده تولسی گابارد بود که حضور گسترده ای در تبلیغات تلویزیونی به نفع سندرز داشت. کمپین کلینتون هم در این ایالت دو دفتر داشت و حمایت سناتور میزی هیرونو را به دست آورده بود.

منبع: پولیتیکو/ مترجم: حسین هوشمند    

کلید واژه ها: سندرز حزب دموکرات انتخابات ریاست جمهوری امریکا انتخابات 2016


نظر شما :