آزمایش موشکی ایران، ناقض «برجام» نیست

۱۲ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۹:۴۰ کد : ۱۹۵۷۶۱۵ سرخط اخبار

طی روزهای اخیر، بار دیگر بحث آزمایش های موشکی ایران و ارتباط یا عدم ارتباط آن با برجام، در غرب بالا گرفته و کشورهای غربی در این زمینه ادعاهایی را مطرح کرده اند. با این حال، در تازه ترین موضع گیری، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اذعان کرده که موضوع آزمایش های موشکی ایران ربطی به توافق هسته ای ندارد و ایران به توافق پایبند بوده است.

 
به گزارش «تابناک» به نقل از سایت وزارت خارجه آمریکا، جان کربی، سخنگوی این وزارتخانه، تصریح کرده که ایران تاکنون به تعهدات خود بر اساس توافق هسته ای (برجام) پایبند بوده است. با این حال، وی هم راستا با موضع گیری های چند هفته اخیر دیگر مقامات آمریکایی، آزمایش های موشکی ایران را در مغایرت با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل دانسته است. 
 
کربی در جریان نشست خبری روزانه خود، در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی درباره پاینبدی یا عدم پایبندی ایران به توافق هسته ای و لزوم انجام تعهدات متقابل از سوی آمریکا پرسیده بود، تأیید کرد که ایران تاکنون به تعهدات خود بر اساس برجام پایبند بوده است. وی همچنین اشاره کرد که آزمایش های موشکی ایران، ارتباطی با برجام ندارد.
 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این زمینه اظهار داشت: « بارها و بارها در این خصوص گفته شده است. آنچه که ما گفته ایم، این است که این کار با تعهدات آنان همخوانی ندارد و ما با اظهارات پاور (نماینده آمریکا در سازمان ملل) موافقیم که این کار، سرکشی در برابر قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است. اما این موضوع ربطی به برجام ندارد». 
 
وی در ادامه برخی از ادعاهای همیشگی مقامات آمریکایی درباره ایران را تکرار کرده و گفته: «ما بسیار خرسند می شدیم که ببینم ایران دیگر فعالیت های بی ثبات کننده خود و حمایت از گروه های تروریستی و پیگیری فناوری موشک های بالستیک و آزمایش این فناوری ها را متوقف کند. قطعاً ما خواستار توقف این اقدامات هستیم؛ اما همچنان اعتقاد داریم که آن ها به تعهدات خود بر اساس برجام، پایبند هستند. با این حال، ما بر دیگر اقدامات آنان که سبب بی ثباتی در منطقه است، چشم نبسته ایم؛ از جمله نقض دیگر قطعنامه ها». 
 
این مقام آمریکایی افزوده: «ما در این زمینه بسیار جدی هستیم. این اقدامات می بایست متوقف شوند. ما حضور قدرتمندی در منطقه داریم و دیگر ابزارها را نیز در اختیار داریم تا آنان را در خصوص این فعالیت های بی ثبات کننده به پاسخگویی وادار کنیم». 
 
گفتنی است در پی آزمایش های موشکی اخیر ایران، مقامات مختلف غربی، به ویژه آمریکایی ها، ادعاهای زیادی را درباره این موضوع مطرح کرده و خواستار اعمال فشار بر ایران در این زمینه شدند. در تازه ترین مورد، روز گذشته آمریکا به همراه سه کشور دیگر غربی، یعنی انگلیس، آلمان و فرانسه، با ارسال نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل، خواستار بررسی موضوع آزمایش های موشکی ایران در این شورا شدند. با این وجود، همان گونه که مشخص است، حتی دولت آمریکا نیز در بالاترین سطح نمی تواند ارتباطی میان آزمایش های موشکی و تعهدات ایران در برجام برقرار کند و صرفاً به طرح ادعاهایی کلی در این زمینه بسنده می کند.

کلید واژه ها: آزمایش های موشکی آزمایش های موشکی ایران


نظر شما :