تردید متحدان سابق امریکا به توانایی‌های آن

کری این بار هم اعراب را رنجاند

۲۱ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۷۹۰۰ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
به گفته مقامات عربی کری دستورالعمل مستقیم باراک اوباما را در منطقه دنبال می‌کند و مواضعی که در منامه اتخاذ کرده است کاملا با مواضع رئیس جمهوری امریکا که در حال شیفت کردن از اعراب حوزه خلیج فارس به خصوص عربستان به ایران است، مطابقت دارد.
کری این بار هم اعراب را رنجاند

دیپلماسی ایرانی: سفر اخیر جان کری، وزیر امور خارجه امریکا به منامه و دیدارش با مقام های عالی کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس باز هم عصبانیت آنها را برانگیخته است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، او در این سفر انتقاد خفیفی از ایران کرد تا ایرانی ها را نرنجاند با این امید که شاید دل کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز نرم شود و دست از مواضع انتقادی شان نسبت به ایالات متحده بردارند، اما نه تنها دل آنها نرم نشد بلکه از این که وزیر خارجه امریکا علیه ایران به صراحت انتقاد نکرد و اظهارات تندی بر زبان نیاورد، خشمگین شدند. به گفته آنها کری دستورالعمل مستقیم باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا را در منطقه دنبال می کند و مواضعی که در منامه اتخاذ کرده است کاملا با مواضع رئیس جمهوری امریکا که در حال شیفت کردن از اعراب حوزه خلیج فارس به خصوص عربستان به ایران است، مطابقت دارد.

این در حالی است که ایالات متحده از برگه حقوق بشر علیه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس استفاده می کند تا آنها را در برابر سیاستش در نزدیکی به تهران ساکت نگه دارد و در تلاش هایش برای ایجاد پیمان جدیدی در منطقه موفق شود. این کشورها نیز برای این که مبادا از برگه فشار حقوق بشر آسیبی به آنها برسد، مجبور به سکوت شده اند در حالی که قلبا از رفتارهای اوباما و دولت امریکا بسیار خشمگین هستند. برای همین بر خلاف انتظارشان جان کری روز پنج شنبه در بحرین از ایران خواست به جمع کشورهایی که برای پایان دادن به منازعات در سوریه و یمن تلاش می کنند، بپیوندد در حالی که به نرمی از اتفاق اخیری که افتاده بود و ادعا شده بود که نیروی دریایی امریکا دو کشتی سلاح ایرانی به مقصد حوثی های یمن را مصادره کرد، گذشت و تنها گفت که چنین کارهایی سازنده نیستند. تحلیلگران عرب می گویند جان کری می ترسید که در صورت اتخاذ موضعی تند علیه ایران به توافق هسته ای ای که غرب با ایران رسیده است، آسیب وارد آید. آنها می گویند همین مقدار موضع گیری نیز تنها برای این بوده که امریکا به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بگوید نسبت به نگرانی های آنها در برابر ایران آگاه است و از ایران می خواهد که تهدیدی برای امنیت منطقه نباشد.

در همین رابطه نیکولاس برنز، معاون سابق وزیر امور خارجه امریکا ضمن انتقاد از سیاست های رئیس جمهوری کشورش گفت: «اوباما با رفتارهایش در قبال کشورهای خاورمیانه صداقت خود را در برابر متحدانش از دست می دهد.»

برنز که در حال حاضر استاد دانشگاه استانفورد است، همچنین گفت: «اوباما باید عملا نشان دهد که امریکا همچنان قدرت بزرگی است و با هر گونه تهدیدی مبارزه می کند، تنها در این صورت است که می تواند احترام دوستانش را حفظ کند و دشمنانش را بترساند.»

پیش از این جفری گولدبرگ در مقاله ای در مجله آتلانتیک نوشته بود که ایالات متحده همانند اردک لنگی شده است که دیگر کسی در سیاست جهانی اعتمادی به آن ندارد.

این در حالی است که بسیاری به اوباما هشدار می دهند که ممکن است نتواند سودی از گشایشی که در روابطش با ایران ایجاد کرده است، ببرد و اگر گمان می کند به این ترتیب می تواند در پرونده سوریه به دستاوردی می رسد ممکن است در اشتباه باشد.

با این حال کری در بحرین از وضعیت حقوق بشر در این کشور انتقاد کرد و خواستار گسترده تر شدن مشارکت در قدرت شد. وی گفت: «در این جا هم مانند هر کشوری معتقدیم که احترام به حقوق بشر و وجود حکومت سیاسی که شامل همه شود دو موضوع اساسی هستند.»

 

دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: جان کری بحرین کشورهای عربی حوزه خلیج فارس


نظر شما :