پایان رفاقت قدیمی دو ستون حزب عدالت و توسعه

اردوغان خشمگین داوود اوغلو را کنار می‌زند؟

۲۴ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۵۷۹۹۲ اخبار اصلی خاورمیانه
داوود اوغلو تلاش می‌کرد بر مجموعه رسانه‌ای دوغان مسلط شود، این مساله باعث خشم اردوغان شد که بعد از آن بود که کار علیه او را آغاز کرد و دشنام و حاشیه‌سازی علیه او را تشدید کرد.
اردوغان خشمگین داوود اوغلو را کنار می‌زند؟

دیپلماسی ایرانی: فواد عونی، وبلاگ نویس مشهور ترکیه ای که به افشای بسیاری از اسرار دولت حزب عدالت و توسعه مشهور است در تازه ترین خبر خود فاش کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه مصمم شده احمد داوود اوغلو، نخست وزیر را از خود دور کند و در طرح های پیش روی خود، او را از روند سیاسی و دولت کنار بگذارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی سوری دام پرس، فواد عونی که تا کنون هویتش فاش نشده و رفتارش شباهت بسیاری به افشاگر عربستانی، مجتهد دارد، در حساب تویتر خود نوشت که اردوغان به این باور رسیده که در مرحله پیش رو که قرار است بر اصلاح قانون اساسی و تبدیل حکومت کشور از نخست وزیری به ریاست جمهوری تمرکز کند، جایی برای احمد داوود اوغلو نباشد و او باید از قطار پیاده شود و از قدرت کنار رود.

عونی تاکید می کند، جلساتی در کاخ اردوغان برگزار شده تا بهترین راه برای کنار زدن داوود اوغلو بررسی شود.

وی در ادامه می افزاید به زودی از داوود اوغلو خواسته خواهد شد که به اسم وجود «نهاد موازی» از سمت خود استعفا دهد و او نیز به دلیل این که اسناد بسیاری علیه او وجود دارد نمی تواند به خوبی با این طرح ها مقابله کند.

فواد عونی همچنین می نویسد که اگر داوود اوغلو بخواهد در برابر تقاضا از او برای کناره گیری مقاومت کند و حاضر نشود به توصیه ها عمل کند و نخواهد از سمتش کناره گیری کند آن گاه از کمیته مرکزی حزب عدالت و توسعه و شورای مشورتی آن که متشکل از نیروهای اردوغان است، خواسته خواهد شد تا فشارهای لازم را به او بیاورند. در این صورت رسانه های وابسته به اردوغان حملات فراگیری را علیه داوود اوغلو آغاز خواهند کرد و در کانال ها و پایگاه ها و روزنامه ها و مجله ها و صفحات اجتماعی اتهام ایجاد نهاد موازی را علیه او مطرح خواهند کرد تا او وادار به استعفا شود. نهاد موازی، اصطلاحی است که همواره علیه جماعت فتح الله گولن استفاده می شود و به این وسیله آنها را مورد هدف قرار می دهند.

عونی می گوید که داوود اوغلو در جریان جلساتی که علیه او در کاخ اردوغان برگزار می شود، قرار دارد برای همین فورا اقدام به برگزاری نشست فوق العاده برای بررسی چگونگی مبارزه با اتحاد دموکراتیک کردستان کرده و به دنبال آن اقداماتی را علیه «نهاد موازی» آغاز کرده تا پیش دستی کرده باشد و به این بهانه او را از قدرت کنار نزنند. عونی می گوید که اردوغان محلی به این کارها نداده است و قصد دارد به زودی حملات خود علیه داوود اوغلو به اتهام ایجاد نهاد موازی را آغاز کند.

عونی در پایان ضمن استفاده از صفت "فاشیست" برای اردوغان می نویسد: «هیچ کدام از تلاش های داوود اوغلو نتیجه ای برای او در بر نخواهد داشت. این فاشیست (اردوغان) هیچ اهمیتی به او نمی دهد. بلیط کنار زدن او صادر شده و نهاد موازی سرپوشی است برای کنار زدن او از قدرت.»

فواد عونی همچنین می نویسد: اردوغان نمی پذیرد کسی به او دستور دهد یا از باب منطق و عقل با او به گفت وگو بنشیند، او تنها افرادی را می خواهد که چشم بسته با او بیعت کنند، در حالی که داوود اوغلو اردوغان را نادان می داند و بارها تلاش کرده است که این مساله را بزرگ نمایی کند.

عونی درباره داوود اوغلو نیز می گوید: داوود اوغلو تلاش می کرد بر مجموعه رسانه ای دوغان مسلط شود، این مساله باعث خشم اردوغان شد که بعد از آن بود که کار علیه او را آغاز کرد و دشنام و حاشیه سازی علیه او را تشدید کرد.


تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: داوود اوغلو رجب طیب اردوغان ترکیه


نظر شما :