تلاش کارمندان فیسبوک برای بایکوت دونالد ترامپ

۳۰ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۶ کد : ۱۹۵۸۱۶۰ سرخط اخبار
با توجه به این که «دونالد ترامپ» نامزد تقریبا پیش تاز جمهوری خواه برای ریاست جمهوری ایالات متحده، در بسیاری از کمپین های انتخاباتی خود به صراحت اعلام کرده است که اینترنت را تعطیل میکند، هیچ تعجبی ندارد که شرکت های بزرگ فناوری در ایالات متحده و سراسر دنیا، از طرفداران شخص ترامپ نباشند. از همین روی است که کارمندان فیسبوک گویا در تلاش بوده اند تا با یک اقدام هماهنگ این نامزد جمهوری خواه را بایکوت کنند، که با واکنش مارک زاکربرگ مدیر عامل این شرکت مواجه شده اند.

به گزارش «تابناک» کارمندان شبکه اجتماعی بزرگ فیسبوک، آنگونه که «دیجیتال ترندز» گزارش داده است، در صدد بوده اند که از منابع فیسبوک برای جلوگیری حداکثری از رییس جمهور شدن دونالد ترامپ استفاده کنند و از مدیر عامل فیسبوک یعنی مارک زاکربرگ در خصوص قابل قبول بودن این اقدام سوال پرسیده اند. پاسخ زاکربرگ و شرکت اما «نه» بوده است.

تلاش کارمندان فیسبوک برای بایکوت دونالد ترامپ و واکنش زاکربرگ

در واقع کارمندان شبکه اجتماعی فیسبوک به شکل هفتگی در یک نظر سنجی جامع در مورد رویدادها و پیامدهای پیش رو شرکت میکنند و در تاریخ 4 مارس پنجمین نظر سنجی بزرگ این شرکت مربوط به این سوال بوده است: فیسبوک چه مسئولیتی در قبال جلوگیری از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهور در سال 2017 دارد؟

این سوال با توجه به رهیافت های ترامپ و دیدگاه های شرکت های بزرگ تکنولوژی چندان تعجبی نداشته، اما تبعات فراوانی به دنبال دارد. نیاز به توضیح نیست که در حال حاضر فیسبوک یکی از تاثیر گذارترین نهادها در سراسر جهان است. با در اختیار داشتن بیش از یک میلیارد کاربر فعال به شکل روزانه، این شبکه تنها یک مکان برای بذله گویی و وقت گذرانی نیست بلکه یکی از بزرگترین پلتفرم های فعلی برای تعاملات اجتماعی است که فیسبوک را در یک موقعیت تاثیر گذار قرار میدهد.

اما در مورد این نظر سنجی این شرکت در یک بیانیه اعلام کرده است: ما به عنوان یک شرکت کاملا بی طرف هستیم. ما از محصولات خود برای تلاش در تاثیر گذاری بر آرای مردم استفاده نکرده و نخواهیم کرد.

«اوژن ولوک» استاد دانشگاه UCLA در این باره گفته است: هرچند فیسبوک به سادگی میتواند بر هر آنچه که میخواهد تاثیر گذاری کند، اما این کار را نخواهد کرد. وی بر این باور است که فیسبوک به سادگی قادر به بایکوت یا ترفیع دونالد ترامپ است اما اصرار دارد که از این موضوع برحذر باشد.

فیسبوک و سایر شبکه های اجتماعی تحت وب و موبایل تاثیر بسیاری زیادی در روندهای سیاسی به ویژه انتخابات و قبل از آن دارند و در این موضوع شکی نیست. برای مثال در سال 2010 و 2012 شبکه اجتماعی فیسبوک با قرار دادن دکمه «I Vote» در پروفایل بسیاری از کاربران خود در ایالات متحده، ایشان را به شرکت در انتخابات تشویق کرد. اما گویا این شرکت قصد ندارد حتی در راستای منافع خود تاثیری بر آرای افراد داشته باشد یا حداقل در ظاهر این گونه است – صرف نظر از آنکه در پشت پرده روانشناسی فیسبوکی چه میگذرد.

این شرکت در بیانیه خود ادامه داده است: رای دادن یکی از ارزشهای اساسی دموکراسی است و بر این باور هستیم که حمایت از مشارکت اجتماعی سهم و نقش مهمی است که ما در جامعه ایفا میکنیم. ما همه کاندیداها، گروه ها و رای دهندگان را تشویق میکنیم که از پلتفرم ما برای به اشتراک گذاری دیدگاه های خود در مورد انتخابات و بحث پیرامون مسائل استفاده کنند.

این در حالی است که بنا به گفته اوژن ولوک، حتی اگر فیسبوک از امکانات خود برای مقابله با ترامپ استفاده میکرد، کار این شرکت کاملا قانونی بوده است. بنا به گفته وی: ارگ فیسبوک میگفت که نمیخواهیم از دونالد ترامپ هیچ چیزی بر روی شبکه ما باشد، کاملا حق این کار را داشت.

کلید واژه ها: فیسبوک ترامپ دونالد ترامپ


نظر شما :