یادداشت اوباما برای ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا

۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۵۸۳۱۹ سرخط اخبار

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا همزمان با ورودش به لندن، در یادداشتی که روز جمعه در روزنامه دیلی تلگراف منتشر شد، نوشت: انگلیس در کنار اتحادیه اروپا قادر است بسیار موثرتر با تروریستم مبارزه کند.

به گزارش ایرنا، اوباما که پنجشنبه شب برای سفری سه روزه وارد لندن شد، در این یادداشت تصریح کرد که انگلیس در داخل اتحادیه اروپا از نفوذ بیشتری در سراسر جهان برخوردار خواهد بود.

رییس جمهوری آمریکا در این یادداشت از انگلیس به عنوان یک متحد نزدیک به واشنگتن یادکرد و گفت: نتیجه تصمیم شما ( در همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ) مورد توجه دقیق آمریکا است .
وی افزود: 'ده ها هزار آمریکایی که در گورستان های اروپا خفته اند، شاهد خاموش این مساله هستند که چگونه رفاه و امنیت ما واقعا به تنیده شده است.'

اوباما افزود: 'مسیری که شما الآن انتخاب می کنید در چشم انداز نسل کنونی آمریکا نیز به همان اندازه بازتاب پیدا خواهد کرد.'

رییس جمهوری آمریکا گفت:'روابط واشنگتن با لندن با خون های ریخته شده ما در میدان های جنگ ساخته و پرداخته شده است.'

اوباما همچنین گفت: اتحادیه اروپا نه تنها سبب کند شدن نفوذ انگلیس نمی شود، آن را تقویت نیز خواهد کرد. یک اروپای قوی نه فقط تهدیدی برای رهبری جهانی انگلیس شمرده نمی شود بلکه این رهبری جهانی را افزایش خواهد داد.

رییس جمهوری آمریکا افزود: انگلیس در داخل اتحادیه اروپا برخوردار از منافعی در زمینهٔ اشتغال، تجارت و رشد مالی بوده است .

وی اضافه کرد: این نوع از همکاری ناشی از به اشتراک گذاشتن اطلاعات و توافق در زمینهٔ مبارزه با تروریسم ، سبب ایجاد شغل و رشد اقتصادی خواهد شد. این زمانی است که دوستان و متحدانمان به یکدیگر بچسبند.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در شرایطی سفر سه روزه اش را به انگلیس و درست دو ماه مانده به برگزاری همه پرسی برگزیت ، کلید زد که ظاهراً یکی از مهم ترین اهداف وی در این سفر متقاعد کردن رأی دهندگان انگلیسی در همه پرسی 23 ژوئن برای باقی ماندن در اتحادیه اروپا خواهد بود.

براساس گزارش های منتشر شده، از جمله برنامه باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا، شرکت در ضیافت نهار ملکه انگلیس در قلعه وینزور در روز جمعه است.

باراک اوباما قرار است که بعد از شرکت در ضیافت نهار ملکه الیزابت، در یک نشست خبری با حضور دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس شرکت کند.

انتظار می رود که در این نشست خبری اوباما نقطه نظراتش را در مورد مناسبات نزدیک واشنگتن با لندن و نیز خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تبیین کند.

به گزارش منابع انگلیسی، در جریان دیدار اوباما با کامرون نیز علاوه بر مساله یاد شده انتظار می رود یک رشته از مسایل حوزه بین الملل از جمله جنگ علیه گروه داعش در عراق و سوریه و نیز آزاد سازی شهر موصل و نیز بحران لیبی مورد گفت وگو قرار گیرد.

'بن رودز ' معاون مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا، در آستانه سفر اوباما به لندن گفته است: ' همان طور که رییس جمهوری گفته است، ما از حضور یک انگلیس قدرتمند در اتحادیه اروپا حمایت می کنیم.'

'لاری سامرز' وزیر پیشین خزانه داری ( دارایی ) آمریکا نیز روز چهارشنبه گذشته در آستانه سفر باراک اوباما به لندن در گفت وگو با رادیو 4هشدار داد که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا ( برگزیت) به روابط ویژه واشنگتن با لندن به شکلی فراوان آسیب می زند.

اما طرفداران برگزیت از جمله 'بوریس جانسون' شهردار جنجالی لندن، مواضع اوباما و مقامات آمریکایی در قبال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، را امری مداخله جویانه خوانده و به شدت مورد انتقاد قرار داده اند.
شهردار لندن که متولد نیویورک است، در آستانه سفر رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرده است که خواهان سخنرانی اوباما در مورد عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا نیست.

بوریس جانسون همچنین با انتقاد از موضع اوباما در حمایت از باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا، تأکید کرده است: ' این ریاکاری اوباما خواهد بود که بخواهد از ادامه عضویت انگلیس در اتحادیه اروپا حمایت کند چرا که واشنگتن حاضر به اشتراک گذاری حاکمیت خود نیست.'

در همین حال در آستانه سفر باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا به لندن، بیش از 35 هزار نفر با امضای یک تومار، خواستار ممانعت از سخنرانی باراک اوباما در مجلس عوام در ارتباط با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، شده اند.

براساس آخرین آمار منتشر شده در تارنمای پارلمان انگلیس (تا شامگاه پنجشنبه )، تاکنون در حدود 35 هزار تومار یادشده را امضاء کرده اند.

در این تومار عنوان شده است : بایستی از سخنرانی باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در داخل وست مینستر ( پارلمان) در مورد حضور انگلیس در اتحادیه اروپا جلوگیری کرد.
در تومار یاد شده ادعا شده است که اکثریت نمایندگان پارلمان انگلیس خواهان ترک اتحادیه اروپا سیاسی هستند.

دولت انگلیس با رد درخواست صورت گرفته در این تومار گفته است : این یک رویه است که اعضای دو مجلس بتوانند از هرکسی دعوت کنند و افراد دعوت شده بتوانند در مورد طیف گسترده از مسایل سخن گفته و بحث کنند.

قرار است همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت در 23 ژوئن برگزار شود.

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا


نظر شما :