اردوغان: نمایندگان ترک آزمایش خون بدهند

۱۹ خرداد ۱۳۹۵ | ۰۳:۱۱ کد : ۱۹۵۹۷۲۲ سرخط اخبار

حملات و تهدیدات مسئولان دولتی ترکیه و ناسیونالیست های این کشور علیه نمایندگان مجلس آلمان به یک کشمکش سیاسی میان دو کشور منجر شده است.
به گزارش دویچه وله، این حملات پس از آن شروع شد که مجلس آلمان با تصویب قطعنامه ای آواره سازی و کشتار ۱.۵ میلیون ارمنی توسط دولت عثمانی در اوایل قرن گذشته را نسل کشی توصیف کرد.
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به خصوص به نمایندگان ترک تبار مجلس آلمان حمله کرد و گفت که "آنها باید در مورد اثبات ترک بودن خود آزمایش خون بدهند". این اظهارات با واکنش صریح اشتفان زایبرت، سخنگوی آنگلا مرکل روبرو شد. او تصمیم مجلس را مستقلانه و آگاهانه خواند که باید مورد احترام قرار گیرد. زایبرت افزود که صدراعظم آلمان در همین چارچوب با اردوغان هم صحبت کرده است.
روز سه شنبه (۷ ژوئن/ ۱۸ خرداد) آنگلا مرکل شخصا و به طور علنی به حملات اردوغان واکنش نشان داد. به گفته او "اتهامات و اظهاراتی که از سوی مقام های ترکیه عنوان می شوند" فاقد پایه و اساس هستند. مرکل افزود: «نمایندگان مجلس آلمان بدون استثناء به طور آزاد و دمکراتیک انتخاب شده اند. مسئله این است که میان نگاه اکثریت مجلس آلمان با ترکیه (به کشتار ارامنه) تفاوت وجود دارد.»
وزارت خارجه آلمان نیز اظهارات و اتهام های مسئولان ترکیه را بدون واکنش نگذاشته است. این وزارتخانه با احضار مقامی از سفارت ترکیه، به او صراحتا اعلام کرده است که اظهارات مقام های آن کشور علیه نمایندگان مجلس آلمان در برلین با "ناباوری و عدم تفاهم" شنیده شده است.
اردوغان در ادامه حملاتش به نمایندگان ترک تبار مجلس آلمان آنها را دارای خون فاسد توصیف کرده و گفته بود که برای اثبات ترک تباری خویش باید "آزمایش خون" بدهند. او همچنین این نمایندگان را ایادی "تروریست ها و جدایی طلبان" در آلمان خواند. منظور از تروریست ها در ادبیات رسمی ترکیه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک )است.

کلید واژه ها: مجلس آلمان اردوغان نسل کشی ارامنه


نظر شما :