اعلام آمادگی کردستان عراق برای توافق نفتی با بغداد

۲۷ خرداد ۱۳۹۵ | ۰۳:۱۸ کد : ۱۹۶۰۰۶۷ سرخط اخبار

منطقه کردستان عراق اعلام کرده است که آماده واگذاری صادرات نفت این منطقه به دولت مرکزی در ازای دریافت ماهانه یک میلیارد دلار است.

به گزارش فارس، دولت منطقه کردستان اعلام کرد حاضر است صدور نفت کردستان را در مقابل دریافت ماهانه یک میلیارد دلار به عنوان بودجه منطقه کردستان به بغداد واگذار کند.

به گزارش خبرگزاری کُرد پرس، «صفین دزه ایی»، سخنگوی دولت کردستان عراق شب گذشته (سه شنبه) به خبرگزاری رویترز گفت: کردها آماده هستند با بغداد بر سر صدور نفت اقلیم کردستان به توافق برسند و اگر بغداد هر ماه مبلغ یک میلیارد دلار به اقلیم کردستان بپردازد، کردها حاضرند نفت خود را از طریق بغداد به فروش برسانند.

وی افزود: اگر بغداد جلو بیاید و بگوید خوب، تمام نفت خود را به من بدهید و من به عنوان سهم بودجه 17 درصد آن را (که معادل یک میلیارد دلار است) به شما خواهم داد، من فکر می کنم این منطقی است و باید پذیرفت.

سخنگوی دولت منطقه کردستان گفت: ما آماده مذاکره با بغداد هستیم و فرقی نمی کند که نفت کردستان مستقیما به بازارها صادر می شود یا نفت اول به بغداد رفته و از آنجا به بازارهای نفت صادر می شود.

به گفته صفین دزه ای، توقف واگذاری صدور نفت به بغداد یک سال پیش و پس از کاهش بودجه ارسالی به اقلیم به زیر 400 میلیون دلار در سال اتفاق افتاد.

مقامات کردستان عراق می گویند این منطقه در حال حاضر 513 هزار بشکه در روز نفت خام صادر می کند و از صدور آن، 391 میلیون دلار درآمد کسب می کند. 75 میلیون دلار آن به عنوان دستمزد به شرکت های نفتی خارجی که در کردستان در حال استخراج نفت هستند، پرداخت می شود.

کلید واژه ها: یک میلیارد دلار منطقه کردستان


نظر شما :